uppvärmning 4 gångare..

ishorses

Trådstartare
Hej
Undrar lite hur jag ska värma upp min häst inför ett ridpass, jag brukar rida i skritt och mycket trav på volter m.m. Men vill främst träna hans tölt då han har svårast för den och han vill nästan enbart trava, det är hans starkaste gångart..
Så om jag rider mycket i trav så känns det som att jag kommer bygga upp den ännu mer å ha svårare för tölten.. men kan ju samtidigt inte bara rida i skritt i 20 min..

Sv: uppvärmning 4 gångare..

Men varför rider du inte mer tölt då?
Vissa hästar kan man behöva lägga bort traven på ett tag, vissa inte. Det är svårt att säga utan att se hästen. Dock ska du såklart RIDA tölt!
Jag brukar skritta först, sen tölta och dressyra runt i tölt. Sen galopp, sen trav, sen kanske lite galopp igen. Är hästen stark och har kondis tar jag ibland en repa tölt på vägen också och tränar T2 eller ökningar. Sen skritta av.

Men varför rider du inte mer tölt då?
Vissa hästar kan man behöva lägga bort traven på ett tag, vissa inte. Det är svårt att säga utan att se hästen. Dock ska du såklart RIDA tölt!
Jag brukar skritta först, sen tölta och dressyra runt i tölt. Sen galopp, sen trav, sen kanske lite galopp igen. Är hästen stark och har kondis tar jag ibland en repa tölt på vägen också och tränar T2 eller ökningar. Sen skritta av.

Jag tänkte att jag vill samla honom först innan jag börjar träna tölten, han kommer inte gå i en bra tölt innan han är uppvärmd å samlad..

Jodå. Det beror helt på. Om jag sitter och samlar min häst, som har svårt för tölten, blir han ännu mer travtaktig i tölten. Jag skrittar, gör bakdelsvändningar, öppnor och slutor och skänkelvikningar, böjer igenom ordentligt, ökar och minskar skritten, sedan börjar jag "skrölta" och sen jobbar jag tölten.
Vi svenskar glömmer att tölten är en gångart precis som de andra och att man inte ska glömma bort den eller se den som något "extra"- du kan använda tölten lika väl som du kan använda traven och galoppen.
Speciellt om hästen har svårt för tölt så vill jag gärna lägga tölten före trav och galopp, så att hästen inte är trött när man börjar träna tölten.
Så lägg du in tölten efter skritten och jobba honom i tölt för att få honom fin i kroppen med hjälp av tölten. Är det svårt- håll dig till skrölt. Få låååånga bakbenssteg istället för korta, samlade.
Samlar du hästen mycket i skritt innan du går upp i tölt kommer en travtaktig häst lätt bli mer travtaktig pga att de börjar gå mot piaff i den samlade skritten, och piaff är ju diagona :)

Gör på det sättet som du tycker fungerar bäst.
Som Muninn säger är tölt också en gångart, så visst kan du tölta före du travar!

Ibland behöver man inte samla så mycket.. ett sätt som jag tycker fungerar bra på endel fyrgångare som ska töltsättas: galoppera och istället för att ta ned till trav så går du upp i tölt istället -direkt från galopp. Då har hästen mer egen framåt bjudning och det blir ett bättre "flyt" i tölten.

Om traven är ren och bra så skulle jag nog testa att lägga den åt sidan en stund med en stark fyrgångare med svag tölt och försöka programmera in mer tölt i hästen.

Min förre var fyrgångare, visserligen med lätt för tölt, men något som hjälpte jättemycket på honom var att rida mycket öppna och sluta, även ute på skogsturerna. (i skritt och tölt) Ta hjälp med att träna in rörelserna om du inte kan själv så att du hittar känslan, sedan kan du starta tölten ur dessa övningar. Den enklaste varianten av detta är att du bara böjer eller ställer hästen lite åt ena sidan i igångsättningen och sedan testar att rakrikta. Syftet är att få hästen att trampa under sig bättre, och att "bryta travtakten".

Att "skrölta", alltså smyga in i tölten ur en avslappnad men ökad skritt kan också vara effektivt som Muninn skrev.

Jag värmer upp mkt i skritt flytta undan och har mig, Sedan travar jag igång med lång och låg form för att sträcka ut och börja jobba igång lederna lite lätt bara.
Sedan tar jag en galopp åt varje håll och samma där lite friare i formen men inte helt fri.
Sedan töltar jag och jag nu skall göra de, tölt kräver så mkt vinklar bak så det är inget jag vill göra påen häst som inte är 100% uppvärmd.
Tölt har nästan lika hög samlingsgrad som passage/piaff. Inte ovanligt att islänningar tar något piaffsteg när ryttaren försöker samla upp 100% korrent och få power redan från start in i tölten.
En isis på en kurs jag var på gjorde klockrena piaffsteg när ryttaren samlade upp han för att börja tölta och hästen inte riktigt ville utan började piaffa ist och gjorde några levader. Sedan med träning vart de sjukt fina starter in i tölten vilken power ojojoj:love:

Så tölt kräver mkt muskler och det finns ju självklart lika många sätt att träna detta som hästraser.

Jag har förbättrat tölten på min isis genom att inte tölta konstigt låter de men jag har enbart lagt krut i att få fram en bärande trav med swung samt en bra galopp.
För hennes trav var mkt markbunden innan benen bara gick och ryggen var stum,
Och när jag fick till passagen så musklade sig hästen så pass mkt att när jag väl började tölta orkade hon utan problem att tölta i form. Vilket hon inte gjorde innan.
Så tack vare all travarbete fick jag tölten på köpet.
Det funkade på min häst och behöver inte funka på din men jag berättar bara hur jag har gjort.

Men uppvärmning är mkt viktigt oavsätt 3,4,5 gångare=)

Senast ändrad:

Jag tänkte att jag vill samla honom först innan jag börjar träna tölten, han kommer inte gå i en bra tölt innan han är uppvärmd å samlad..

samla honom har inte med gångart att göra.
flytta undan skänkeln, aktivera bakdelen etc och jobba först med samlingen.

Hur är tölten på hästen? Taktren? Rusar han iväg eller är han lättöltad?

Det är jätteviktigt att baken är med (i alla gångrter iof)

Tölt går att rida i alla samlingsgrader!
Det där med samma samlingsgrad som piaff är en gammal sanning!

Skriv inte det på dressyr, de extrema menar på att det inte går att rida i någon samling alls i tölt ;).

Tölt går att rida i alla samlingsgrader!
Det där med samma samlingsgrad som piaff är en gammal sanning!

Nja de håller jag ej med om, visst kan man tölta i olika grader av samling precis som man kan trava med olika ssamlingsgrader.
men vi eftersträvar väl en form som vi kan tävla med?
Hästar som går i Lättklass deras samling är väldigt låg gämfört med de som rider i eliten.Och är inge konstigt alls.

Jag försöker att inte rida min häst längre i låg samling i tölt utan vi har kommit så pass långt att vi ska köra det lite högre nivå=)

Ok vi kan gå till momentet fri tygel i T2, du anar inte hur många och långa töltande hästar det finns.;)

Likväl som man inte sitter och piafferar jämt, så töltar man inte alltid i den högsta möjliga samlingsgraden.

Niela jag tror du missat att det är skillnad på träning och tävling. Vid träning så eftersträvar man långt ifrån alltid att det sak se ut som på tävling. När man tränar så är syftet bland annat att gymnastisera och lösgöra hästen, att stärka den , att bygga muskler och konditon och givetvis öva och bli bättre. På tävling så är syftet att visa upp sig på sin bästa sida utifrån tävlingareglement.

Jag är också övertygad om att många seriösa tävlingsryttare även på sina fina tävlingshästar ligger efter dig och även kör övningar i tölt med lägre samlingsnivå exempelvis för att länga på rygglinjen eller helt enkelt som uppvärmining.

Jag ska försöka svara på den ursprungliga frågan utifrån den lilla erfarenhet jag har.

Jag förstår din tanke om att lägga traven åt sidan helt ett tag, eftersom hästen uppenbarligen redan har väldigt lätt för den. Dock tycker jag inte att det är fel att värma upp hästen i trav, just eftersom den har så lätt för det. Det jag menar är att när jag värmer upp hästen vill jag att den blir just uppvärmd, varm i muskler och leder, men också "mentalt uppvärmd". Och att då börja med något som hästen är bra på gör att hästen hamnar i ett bra mentalt tillstånd, den känner sig nöjd eftersom den klarade uppgiften. Dessutom kan du passa på att få hästen mer lösgjord när du travar igång, och då är den bättre förberedd för töltarbetet.
Om du däremot börjar arbetet med att be om tölt, något som hästen har svårt för, är risken att det slutar med att hästen inte riktigt förstår hur den ska göra och ni kanske blir lite oense.

Så, om jag red/tränade en fyrgångare med väldigt stark trav och väldigt lite tölt så skulle jag lägga upp ett ridpass ungefär såhär:

1. Skritta fram på lång tygel
2. Lösgörande arbete i skritt (lite beroende på utbildningsgrad på dig och hästen), men t ex att ställa och böja hästen åt båda hållen på böjt spår, kunna variera hästens form och steglängd, sidförande rörelser. Jag vill inte göra något som är i gränsläget för vad hästen klarar av innan den är uppvärmd.
3. Lösgörande arbete i trav, t ex att variera tempo, form och steglängd, ställa och böja hästen på böjt spår. Gärna i galopp också om hästen har kondition och utbildning för det.
4. Kort skrittpaus (beroende på kondition)
5. Töltarbete. Och här finns det ju då många infallsvinklar. Någon nämnde tidigare att du kan rida galopp och ta ned hästen till tölt från galoppen (då har den kanske lättare för att liksom "trilla in" i den fyrtaktiga tölten.
Med fyrgångsstoet som jag red tidigare (och som också hade svårt för tölten till en början) red jag gärna på volt i skritt och krävde lite mer av henne än under uppvärmningen. Jag red mycket sidförande; strax innanför voltspåret och flytta bakdelen utåt (skänkelvikning) eller inåt (tagen bakdel/sluta). När jag får ett bra svar från hästen, den kliver inunder sin tyngdpunkt och känns lätt i handen ökar jag på energin och närmar mig tölt. Till en början blir det kanske bara en skritt med ökad energi eller "skrölt", men jag skulle nog försöka nöja mig med det om hästen har riktigt svårt för tölten. Då kanske man får se det som ett mer långsiktigt arbete, där man kan öka på energin lite mer nästa gång, och sen ännu lite mer och till slut töltar hästen.
6. Lägga ner hässten i trav. Lättridning, lång och låg form. Ungefär som när en idrottare joggar ner, för att transportera bort slaggprodukter ur musklerna. Dessutom är det lite samma tanke här som med uppvärmningen - hästen får sluta passet med något som inte är jobbigt, något som den är bra på.
7. Skritta av på lång tygel.

Jag tror inte att det finns någon absolut sanning, utan många olika sätt att nå målet, men detta är helt enkelt hur jag själv skulle göra.
Jag vill också poängtera att jag inte skulle jobba såhär varje gång jag rider. Eftersom hästen har så svårt för tölten skulle det bli jobbigt för den att arbeta såhär 5 dagar i veckan. Jag skulle varva denna typ av pass med markarbete (kanske där du jobbar med tölten på samma sätt som jag nämnde här, men utan ryttare), och uteritter/ridpass där det är okej att hästen travar eller galopperar, och där du bara lägger in en liten stunds töltarbete. Det gäller att skynda långsamt tror jag, och att berömma hästen för de framsteg den gör :)

Utifrån den erfarenhet av travtaktiga fyrgångare jag har så tror jag inte att du behöver vara "rädd" för att rida hästen i trav.

/Anna

Hej
Undrar lite hur jag ska värma upp min häst inför ett ridpass, jag brukar rida i skritt och mycket trav på volter m.m. Men vill främst träna hans tölt då han har svårast för den och han vill nästan enbart trava, det är hans starkaste gångart..
Så om jag rider mycket i trav så känns det som att jag kommer bygga upp den ännu mer å ha svårare för tölten.. men kan ju samtidigt inte bara rida i skritt i 20 min..

Hundra år sedan jag var inte på buke :p
Men jag tänkte att jag kan ge dig min åsikt i frågan om det är av intresse.
När jag utbildade mig till ridledare fick vi lära oss att ALTID först skritta (såklart) och sen trava, tölta skulle man inte göra förren efter man även tagit ett par varv/steg i galopp. Detta eftersom ryggraden ska ha chans att verkligen mjukas upp innan man tar tag tölten där ryggraden "ålar" lite mer än i övriga gångarter. Denna metod har jag därefter oftast kört, och tycker att de fungerar bra. Ofta har mina hästar haft lättare att hålla sig renare i trav resp tölt. Både fyrgångare och femgångare har jag ridit fram på detta sätt.

Så för att summera hur jag hade gjort:
-Skritta fram som vanligt med volter och andra mjukgörande rörelser
-Samma sak i trav, tills hästen är med dig och mjuk även här
-Beroende på hur bra balans din häst har, galopp på volter i olika storlekar och även här tänka på formen.
-Därefter hade jag låtit hästen skritta och sträcka sig lite, börjat samla och bett om kort, kort tölt. Med fokus på att den är ren, endast ett par steg och sen ner i skritt igen. När hästen sen känns ren så hade jag ökat upp tempot.

Hade en fyrgångare som hade väldigt stark trav och knappt ngn tölt, jobbade honom på detta viset och efter en kort tid kunde även han tölta rent :)

Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama