uppvärming..

U

Uddatyp

hur värmer ni upp hästen inför ett dressyrpass?
hur länge?
vilken form går hästen i?
vilken gångart?

min häst trivs bäst med att ridas fram i galopp, så går nästan direkt från skritten till galopp och sen ner till trav.

låter hästen gå i den formen den trivs bäst i när den inte är uppvärmd..alltså låg form där nosen faller in en del..sålänge rygg o så e med bryr jag mej inte om ifall nosen faller in..
hästen rör sej bättre genom hela kroppen och mjukar upp nacke o så bättre när han går i den formen.

tänkte eftersom framridningen endå är ganska viktig så vill ja gärna veta hur andra rider fram.

känner ja att hästen inte är tillräckligt lösgjord och igång, så börjar ja aldrig jobba hästen i någon högre form o kräva mer av den.

hur gör ni alla andra?

Sv: uppvärming..

Jag värmer upp lite olika beroende på vad jag sitter på för häst och vad jag har för syfte/mål m . ridpasset. Men generellt både när jag sitter upp på min egen häst och andras så skrittar jag först fram ordentligt på långa tyglar, ser till att hästen är alert och vaken.

Sedan kortar jag upp tyglarna, ser till så att hästen är rak mellan atlaskotan och svanskotan. Rider alltid mycket halvhalter, men det är ju inget specifikt för just själva uppvärmningen utan det är ju upprepningar som man behöver göra genom hela ridpasset. Sedan så gör jag lite halter m.m. Försöker ha en strävan om att försöka "rida ut halsen" och ha en något lägre form i början. Brukar då göra flera upprepade sk.överstrykningar/überstraissen . Mycket av detta återkommer genom hela ridpassets gång.

Jag skrittar ganska mycket i början av passet för jag brukar tycka att det är lättare att "checka av" hästen och lösgöra den i skritten först och rida den i en ändamålsenlig form. Vad jag sedan gör för någonting kan variera. Ibland flyttar jag sidvärts, skänkelvikningar, rider fram och bakdelsvändningar, halter och övergångar. När allt flyter på och i skritt går jag över till trav och gör samma sak där. Sedan samma i galopp, med min egen återstår dock fortfarande mycket jobb kvar med galoppen.

Min egen häst vill just nu inte bära riktigt på vänster bak så detta håller jag på och försöker korringeringsrida med instruktioner och hjälp från tränare. Så det finns flera pusselbitar som hänger ihop med den biten som jag också får tänka på redan från första stund från det att jag har suttit upp på hästen.

Jag brukar skritta fram ordentligt, sedan tar jag tyglarna och låter henne trava på i ganska öppen form i båda varven, ställer inte några större krav på formen mer än att jag uppmuntrar henne att söka sig framåt-nedåt. Sedan tar vi galoppen på samma vis. Något övertempo är hon tillåten att ligga i, så att hon kommer igång ordentligt och jag inte hämmar henne alltför mycket ibörjan (detta har jag börjat med i samråd m tränare). Använder också stora volter och serpentiner för att få loss sidorna, kollar så att hon svarar på hjälperna; trav-halt-trav-skritt-galopp osv.
Sen får hon skritta en stund innan jag samlar upp henne o börjar jobba på riktigt.

/Sanna

Efter att ha skrittat på långa tyglar i en frisk skritt så börjar jag med skrittarbete. Rider massor med öppnor, slutor och skänkelvikningar. Favoriten är att vävla mellan öppna och slänkelvikning utan att ställa om och på så sätt rida ganska tvära öka/minska volten, fast det är sällan denna övningen ens har någon typ av voltform. Ser till att ha en fin framåt - nedåt . sökning och att han är mjuk och snabb i raktionerna och flyttar lika smidigt åt båda håll. Därefter blir det oftast att jag trvarar igång och fortsätter arbetet. Skritten är det jag kallar uppvärmningsarbete.

jag gör lite olika beroende på häst. på min som jag vet var jag har rider jag i en lägre rundare form först i trav sen galopp (har givetvis skrittat fram först...) lägger ev in lite bakdelsvändningar och flyttningar i skritt åxå. rider ofta lite öppna i både trav och galopp, samt skänkelvikningar i trav för att kolla av ställning ev böjning och sidförande hjälper.
galopperar fram i både rättvänd och förvänd med lugn rytm och stora runda språng, och lägger därefter i mkt enkla byten ev med fler skrittsteg för bättre kvalitet.
försöker växla tempo och riktning så mkt som möjligt för att få honom vaken för alla hjälper.
sen tar jag en skrittpaus på mer el mindre lång tygel och sen börjar jag det mera seriösa arbetet, med högre krav på form och samling.

på andras hästar brukar uppvärmningen i första hand bestå av att tala om vad gas och broms betyder och faktiskt ibland kräva reaktion för dessa hjälper. börjar alltid i skritt, och vill ha hästen att gå med bjudning och iaf hyfsad eftergift fram till handen. sedan samma sak i trav, att kolla att hästen regerar för hjälperna som jag vill. här bli det ganska mkt volter, och sidförande lösgörande arbete + otaliga tempoväxlingar. när traven fungerar gör jag samma i galopp.
oftast skiljer sig uppvärmningen och själva dressyrarbetet inte så mkt på de andra hästar jag rider.

Jag skrittar väldigt länge i serpentiner och volter då min häst stressar upp sig och bara springer om jag inte tar det lugnt i början. Samtidigt i volterna och serpentinerna testar jag om gas och broms fungerar. Efter ca en kvarts skrittarbete i låg form joggar jag igång i volter och serpentiner. Efter ca 5 min trav gör jag fattingar i galoppen, testar om hon lyssnar där. Sedan går jag över till själva träningspasset och tränar på det som är nödvändigt.

Jag skrittar väldigt länge i serpentiner och volter då min häst stressar upp sig och bara springer om jag inte tar det lugnt i början. Samtidigt i volterna och serpentinerna testar jag om gas och broms fungerar. Efter ca en kvarts skrittarbete i låg form joggar jag igång i volter och serpentiner. Efter ca 5 min trav gör jag fattingar i galoppen, testar om hon lyssnar där. Sedan går jag över till själva träningspasset och tränar på det som är nödvändigt.

Efter att jag skrittat fram brukar jag trava min häst i en något lägre form, dock inte med nosen bakom lodplanet, i volter och serpentiner. Sedan brukar jag galoppera i båda varven, på rakt och böjt spår, också då i något lägre form utan att kräva för mycket av henne. Sedan skrittar jag lite på lång tygel innan jag börjar på själva träningspasset. :)

Anpassar efter hästen men oftast brukar jag börja med ca 10 min skritt på lång tygel (passar på att själv värma upp lite på hästryggen, stretcha och sträcka lite). Sen kortar jag upp tyglarna och gör lite voltarbeten, flyttar lite för skänkel, halvhalter, igångsättningar till trav osv. Sen lite travarbete, och sen lite skritt i 5 min. Sen sätter jag igång själva träningspasset och börjar kräva mer från hästen.

tiden för uppvärmning brukar ligga runt 15-20 minuter. Formen är till en början rätt öppen. Skrittar fram på långa tyglar först i 5-10 minuter, därefter kortar jag dem och övar på en del halter i skritt, travar ett par varv, men låter henne rätt snabbt komma igång i galopp för att värma hela hästen och göra av med extra överskottsenergi. Därefter går vi ner i skritt igen, och kan börja öva på en bråkdel av vad alla andra gör, dvs start och broms och avslappning. Så det andra gör som uppvärmning får vi jobba med efter att bara ha ökat upp flåset lite:angel: :p

Först skritt på lång tygel och sedan skrittarbete i låg form samt skänkelvikning osv..

Därefter är det nog bäst med galopp, i bägge varven och efter det skritt låg form och sedan trav låg form..

hur värmer ni upp hästen inför ett dressyrpass?
hur länge?
vilken form går hästen i?
vilken gångart?

Jag brukar skritta min häst till en gammal fotbollsplan. Den är perfekt att dressyra på. (Används som parkering på somrarna)
Det tar ca 10 minuter att skritta dit. Väl där rider jag ganska aktivt, både i skritt och trav.
Jag låter hästen få ur sig värsta energin, samt gör mycket öppnor/slutor och serpentiner.
Formen är ganska ledig.
Men min häst reagerar som så att han söker sig framåt neråt av sig självt få fort vi kommer fram.

Självklart framskrittning. Med den äldre hästen ser upplägget ut som så att jag skrittjobbar först. Kollar att hästen är mjuk åt båda sidorna, stannar och går fram för skänkel samt flyttar åt sidan.
Skrittar 5, 7, 8 eller 10 steg åt sidan, 4 steg fram, 2 travsteg, 4 steg rakt och till sist 5, 7, 8 eller 10 steg för andra skänkeln, sedan rakt fram igen, åt sidan, fram, åt sidan osv. Jobbar med detta tills han kommit fram till bettet.

Går därefter över till galoppen. Söker han sig nedåt och har bra stöd låter jag honom gå i en lägre form. Om inte, har jag honom medelhög och rider honom till ett stöd och när han väl är där längre jag ut honom. Han själv går gärna hög i nacken och släpper jag ut tyglarna för att han ska gå öppnare, glappar bara tygeln och jag tappar allt stöd.

Jobbar sedan med tempoväxlingar, stora volter, enstaka byten och om jag är på ängarna rider jag stoora serpentiner utan och med byten.

Sedan paus i skritt. Lite mer skrittjobb. Upp i galopp igen. Ökar kraven och formen något.

Rider ytterst lite i traven iom hans bakknä. När jag travar så jobbar vi ordentligt, ungefär i mitten av passet. Samlat och skänkelvikning oftast. Jobbar även en del med tex. öppna i galopp, går ner i trav en snutt och fortsätter i öppnan, galopp igen och öppna. Försöker med andra ord kombinera trav och galopp i övningarna.

Är lite olika beroende på hur hästen känns... Är han lite seg och framtung från början blir han gärna på bogarna bakom lod om jag rider honom i lägre form. Så då försöker jag rida lite över tygeln och fokusera på att han kommer igång bak och får lite mer energi. Mkt rakt spår och rakriktning, övergångar och ev större böjda spår. När han blir lättare framtill lägger jag ner honom i en lägre rundare form och rider mer cerpentiner och volter. Vart jag lägger in galoppen beror lite på hur han känns. Oftast blir det i den lägre rundare formen.

Känns han lösgjord från början går jag direkt till den lägre rundare formen och försöker hitta en bra takt, känns han bra lägger jag in galoppen ganska tidigt i uppvärmningen.

Efter att ha värmt upp i alla gångarter får han skritta på långa tyglar en stund innan jag börjar med det "riktiga" arbetet.

Uppvärmningen brukar ta 20-30 minuter inkl framskrittning.

Den häst jag rider på just nu är väldigt stark och brukar kasta av folk sporadiskt åt höger och vänster så jag skippar gärna galoppen (åtmindstone när jag är själv, vilket jag har varit de sista gångerna), så jag jobbar allra mest i skritt. Tycker det är viktigt att få till en bra "grund" där innan jag går vidare till högre gångart.
ca 20 min uppvärmning med halter,tempoväxlingar, volter av varierande storlek, sidvärtsrörelser, serpentiner etcetera. Här brukar hästen, i stort sett vilken det än är jag rider, få gå i en lång och låg form för att gå igenom och mjuka upp hela kroppen. Då skritten känns bra går jag över och rider ungefär lika arbete i trav med många avsaktningar och halhalter för att få med baken (den här pigga hästen har lätt för att bli framtung och tappa baken) men det viktiga är väl att anpassa uppvärmningen för den häst man sitter på och ens egna förutsättningar för dagen.
Då hästen är mjuk och lyssnar bra så går jag över till själva övningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
742
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 267
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3