Sv: Uppvärming för en westernhäst!?
Jag har alltid samma upplägg för uppvärmning vare sig jag är på tävling eller hemma på banan.
Först och främst så skrittar jag fram minst 15 minuter om hästen stått inne innan ridturen ( kommer hon direkt från hagen kanske 5 minuter) så att ledvätskan kommer igång.
Därefter travar jag fram i ganska friskt tempo, under lättridning , utan krav på form, rider på ganska lösa tyglar.
När hästen självmant börjar sakta tempo börjar jag ta lite försiktigt och börja samla hästen.
Kör lite öppna , sluta, skänkelvikningar under nedsittning och när hästen gör rätt, rakriktar jag igen och rider lätt.
Brukar också köra lite ökad trav genom diagonalerna innan jag samlar till jog i korta pass.
Därefter blir det galopp och mera samling.
Sedan börjar jobbet, med tempoväxlingar, små och stora volter.
Förvända galopper, galoppombyten, roll-backs, kanske lite stop.
Avslutar med spinn och skrittar sedan av ganska länge, oftast avsutten.
Ibland jobbar jag givetvist inte med alla dessa övningar, utan det faller sig naturligt vad man behöver koncentrera sig på (det som funkar sämst)
Ja så gör jag iaf....
Bra mot stelhet är främst att skritta fram och skritta av rejält.
Sedan är det väldigt viktigt att verkligen trava lätt så länge att den självmant söker sig neråt och saktar tempo!
På en äldre ,kanske lite stel häst kan det mycket väl krävas 15-20 minuter innan musklerna slappnat av och kan jobba på ett effektivt sätt.
Hästen brukar "visa" att den är redo för jobbet när den sänker huvudet och börjar frusta...
Sedan är de klassiska lösgörande övningarna hemskt bra!
Dvs: öppna, sluta och skänkelvikning.
Hoppas nåt av detta kan vara till hjälp.