Uppvärming för en westernhäst!?

W

wonderbaunbabe

Ge mig de bästa tipsen att värma upp sin häst på när man är på ridbanan!
:bump: Är trött på att se alla dessa ryttare som sliter i sina häster och drar dem runt & tvingar dem i rätt form!

Så vilja övningar är bäst för en stel bjässe till häst???

Massor av tips tack :-)

Sv: Uppvärming för en westernhäst!?

det bästa jag tycker man kan göra som uppvärmning är BÖJÖVNINGAR!!!! Checka igenom hästen med att kolla så att det ger efter för tyglar och skänklar, böj den få båda hållen, flytta fram och bakdel... Men framförallt, var kreaktiv! Försök hitta på saker själv, det är då ridningen blir som roligast! :)

Jag har alltid samma upplägg för uppvärmning vare sig jag är på tävling eller hemma på banan.
Först och främst så skrittar jag fram minst 15 minuter om hästen stått inne innan ridturen ( kommer hon direkt från hagen kanske 5 minuter) så att ledvätskan kommer igång.
Därefter travar jag fram i ganska friskt tempo, under lättridning , utan krav på form, rider på ganska lösa tyglar.
När hästen självmant börjar sakta tempo börjar jag ta lite försiktigt och börja samla hästen.
Kör lite öppna , sluta, skänkelvikningar under nedsittning och när hästen gör rätt, rakriktar jag igen och rider lätt.
Brukar också köra lite ökad trav genom diagonalerna innan jag samlar till jog i korta pass.
Därefter blir det galopp och mera samling.
Sedan börjar jobbet, med tempoväxlingar, små och stora volter.
Förvända galopper, galoppombyten, roll-backs, kanske lite stop.
Avslutar med spinn och skrittar sedan av ganska länge, oftast avsutten.

Ibland jobbar jag givetvist inte med alla dessa övningar, utan det faller sig naturligt vad man behöver koncentrera sig på (det som funkar sämst)

Ja så gör jag iaf....

Bra mot stelhet är främst att skritta fram och skritta av rejält.
Sedan är det väldigt viktigt att verkligen trava lätt så länge att den självmant söker sig neråt och saktar tempo!
På en äldre ,kanske lite stel häst kan det mycket väl krävas 15-20 minuter innan musklerna slappnat av och kan jobba på ett effektivt sätt.
Hästen brukar "visa" att den är redo för jobbet när den sänker huvudet och börjar frusta...

Sedan är de klassiska lösgörande övningarna hemskt bra!
Dvs: öppna, sluta och skänkelvikning.

Hoppas nåt av detta kan vara till hjälp.

jag brukar skritta minst 20 minuter gärna utomhus då han måste lyfta på fötterna, sen trav och galopp på lång tygel utan något krav alls på form.. min häst måste bli galloperad ett tag innan då han är ganska stel, nu är inte vi några profs men att flytta undan för skänkeln och att gå i små volter brukar få han att bli mjuk...

Brukar börja med att skritta friskt, då hästen går i hage dygnet runt är det ju lite skillnad mot en som står inne stora delar av dygnet, jag skrittar inte lika länge.
Därefter går jag över i traven, som pga tvåtakten fasktiskt är den gångart som bäst får hästen att bli ordentligt uppvärmd. Jag vill även här ha en frisk trav, men inte så att hästen springer ifrån sig själv. Lösa tyglar och absolut inget krav på form, men tempot reglerar jag som sagt. Byter varv ofta, använder mig av alla ridvägar jag kommer på (hann ju inte med en så lång ridskolekarriär, så det blir mkt improvisering också ;) ). När jag känner att han lyssnar på mina hjälper och tar tempot och mina hjälper villigt, går jag över i skritten igen.
(Eftersom vi inte kommit så långt i galoppen än, inkluderar jag inte den i uppvärmningen än.)

Det blir det lite two-track, volter och andra mjukgörande övningar i både skritt och trav, vilka jag väljer beror på vad jag planerat att inrikta mig på senare i passet.

Ser dessutom till att värma upp mig själv med mjukgörande/stretchande övningar. Vad är en varm och mjuk häst med en stel ryttare? :idea:

Skrittar gärna fram ute, ju kallare ute ju längre skrittar jag,
sen trav på lös tygel tills hon själv börjar sakta ner. Sen galopperar jag i ett friskt tempo, så hon kan frusta av sig.
Sen travar jag tillbaka till paddocken om jag inte ska rida på ngn äng.
Då börjar jag först jobba i skritten o gör små volter o flyttar framdelen o tränar på spinnen. Sen går vi över i traven el galoppen beror på vad vi tränar på.

Skrittar på i bra tempo. Vill att han ska länga ut stegen och sänka huvudet. Sedan trav i friskt tempo. Sedan kan jag börja böja honom. Jag har en ganska stel häst så vi jympar ganska mycket.

tack FÖr Alla Tipsen :-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 330
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 687
Senast: Anonymisten
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar