uppvärmd sjukbox , ett måste?

V

vblpower

(vet inte om tråden ligger rätt,moderator får gärna flytta den om den ligger fel)
jag har läst runt lite på internet och om man nu har lösdrift (hästen har tillgång till lada med halm att ligga på)
Är det ett måste man ha en uppvärmd sjukbox? eller kan man ha en box med mycket halm & torv?

svara gärna ni som vet.. :)

Sv: uppvärmd sjukbox , ett måste?

Det ska gå att värma upp utrymmet, men det måste inte vara uppvärmt jämt. Går det att värma upp med tex fläktar räcker det :)

okej så bra, tack för svaret :D

Det måste som sagt inte vara uppvärmt jämt, men ska gå att värma upp relativt enkelt. Tex om man måste ge dropp så krävs det ju en del plusgrader.

Tänk på att det ska vara "stallgodkända" värmekällor så att det inte blir brand istället...

En liten dosa man sätter på slangen till infarten, dvs kanylen :) Sitter strax under påsen med koksalt :) Värmer upp koksalten så att den inte går in i blodet kall.

Fast man måste ju värma själva droppåsen med? Annars fryser ju droppet redan i påsen, iaf om det ska gå i hyfsat långsamt.

Jag är kluven till uppvärmd sjukbox-kravet. Spontant känns det som att är mina så dåliga så de måste stå i uppvärmt utrymme (jag har kallstall), då är de såpass dåliga att de bör stå på klinik.

Dropp kan de förvisso få och behöva hemma, utan att vara 'klinikdåliga', och där är ju en fördel om droppet inte fryser, men det borde inte vara så svårt att ordna för några enstaka påsar, men behöver de dropp mer kontinuerligt så känns det som då är vi vid klinikläge igen.

Så vad finns det egentligen för åkommor där det är viktigt att de har det 'varmt', och där täcke inte är tillräckligt? Klurat en del på det men kommer inte på speciellt mycket faktiskt.

En liten dosa man sätter på slangen till infarten, dvs kanylen :) Sitter strax under påsen med koksalt :) Värmer upp koksalten så att den inte går in i blodet kall.
knapplån
varför måste ha tillgång till ett uppvärmt utrymme? Det är väl mest en fråga om bekvämlighet.
Och måste man sätta dropp då det är minus, så lägg droppet i en hink varmt vatten en stund. Det hinner varken bli kallt eller frysa till is under "inskjutningen".
gulan

knapplån
varför måste ha tillgång till ett uppvärmt utrymme? Det är väl mest en fråga om bekvämlighet.
Och måste man sätta dropp då det är minus, så lägg droppet i en hink varmt vatten en stund. Det hinner varken bli kallt eller frysa till is under "inskjutningen".
gulan

Varför man måste ha uppvärmningsmöjlighet i sjukbox kan nog bara SJV svara på.

Men ang dropp, så det är ju inte alltid man vill droppet ska gå in så fort iofs. Däremot så blir plast och slangar osv väldigt ´stela och bråkiga i stark kyla.

Och om man doppar ett dropp i varmvatten och sen hänger upp det och det är minus 25 kommer dropper frysa VÄLDIGT fort. Däremot borde det vara en ganska enkel sak att sätta en liten värmelmpa vid droppet, eller tejpa fast en vetevärmare eller vad sjutton som helst på droppåsen/droppslangen/etc. Hmm, sticka en droppraggsocka kanske :devil:

Det är ju ändå ett relativt begränsat (tidsmässigt) och lättlöst problem. Jag vill iaf inte ha mina hemma om de behöver dygnet-om-dropp. Och i övrigt kommer jag som sagt inte på så mkt som kräver hela boxen är varm.

DÄREMOT måste stackars veterinär ha något annat än minus 25 att jobba i t ex, men det är ju inte riktigt så lagen är framtagen, så är ju inte det de vill åt heller.

Varför man måste ha uppvärmningsmöjlighet i sjukbox kan nog bara SJV svara på.
Så det är ett krav?

Men ang dropp, så det är ju inte alltid man vill droppet ska gå in så fort iofs. Däremot så blir plast och slangar osv väldigt ´stela och bråkiga i stark kyla.
Jag vill iaf inte ha mina hemma om de behöver dygnet-om-dropp. Och i övrigt kommer jag som sagt inte på så mkt som kräver hela boxen är varm.
Du gav själv svaret. ÄR säker på att i de enstaka fall där droppet ska gå in sakta (dygnet runt), lider säkert djuret av en åkomma som kräver sjukhusvård.
Att en sjuk häst skulle behöva vamt utrymme för att tillfriskna..Nä det tror jag inte.
gulan

Ja det är ett krav.

Utrymmet behöver inte vara uppvärmt hela tiden, men ska snabbt och enkelt kunna värmas upp med godkänd värmekälla ( t ex att du snabbt kan slänga upp skivor och värma upp med en byggfläkt godk för stallmiljö).

Ahhhh!

Jag trodde det var ngn finurlig variant på element/värmefläkt avsedd för stallar som jag inte hört talas om :o

KL

Måste man ha tillgång till uppvärmningsbar sjukbox om man inte har lösdrift? Verkar ju konstigt annars, men samtidigt känner jag många som har kallstall. Men å andra sidan brukar det ju vara plusgrader även i kallstall om hästarna är inne.

Så här är det formulerat (saknr L101)

3 kap. Byggnader och förvaring
12 § Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand lösgående i ett närbeläget utrymme och ska där vid behov kunna stallas upp individuellt. Utrymmet ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses.

Termisk komfort definieras så här

termisk komfort: hästarna har termisk komfort inom den s.k. termoneutrala zonen. I denna zon kan hästarna utan svårigheter upprätthålla sin värmebalans. Den termoneutrala zonen begränsas nedåt av den nedre kritiska temperaturen och uppåt av den övre kritiska temperaturen. När omgivningen har en temperatur under den undre kritiska temperaturen måste hästarna öka sin ämnesomsättning och äta mer foder för att behålla sin kroppstemperatur. Vid temperaturer över den övre kritiska temperaturen kommer hästarnas kroppstemperatur att stiga på grund av att de av fysikaliska skäl inte kan bli av med sin överskottsvärme. De kritiska temperaturgränserna påverkas av en mängd faktorer såsom hästarnas vikt, hästarnas hälsa, utfodringsintensitet, lufthastighet, luftfuktighet, liggytor, strö, antal hästar i gruppen samt hästarnas möjlighet till rörelse.

Jag är kluven till uppvärmd sjukbox-kravet. Spontant känns det som att är mina så dåliga så de måste stå i uppvärmt utrymme (jag har kallstall), då är de såpass dåliga att de bör stå på klinik.

Fast det förutsätter att det finns en klinik att köra till inom rimligt avstånd. I många delar av vårt land får man ha klinik hemma. Dessutom använder man ofta dropp för att t ex få igång en förstoppad mage, och i det läget är oftast klinik onödigt.

Och för att glida iväg lite - även veterinären, hovslagaren och massören uppskattar säkert också termisk komfort. ;)

Fast det förutsätter att det finns en klinik att köra till inom rimligt avstånd. I många delar av vårt land får man ha klinik hemma. Dessutom använder man ofta dropp för att t ex få igång en förstoppad mage, och i det läget är oftast klinik onödigt.

Och för att glida iväg lite - även veterinären, hovslagaren och massören uppskattar säkert också termisk komfort. ;)
Vill bara påpeka att vid kolik så ger man mycket dropp snabbt och hästen står som regel inte med ett "droppande dropp".
Vi fick kolik i vintras och vi gav vår häst 10 liter dropp (2 stora påsar) i 22 minus. La först påsarna i hink med varmt vatten. Gick bra.
Skulle jag ha häst på lösdrift skulle jag ochså vilja ha ett behandlingsställe.
gulan

Jo, att veterinär etc behöver en vettig temperatur att jobba i skrev jag ju innan. Men det är ju inte det som är grunden för lagen, det var iaf förrinte uppvärmd behandlingsplats utan sjukbox de kräver. Och när de gör inspektioner är det sjukbox som de kontrollerar. T ex så räcker det inte att jag har just värme över behandlingsplats (stallgång), utan jag behöver kunna redoföra hur jag ska kunna värma en box.

Här finns klinik utan problem. Och dropp som går i på säg max 1 - 2 h är ju inga som helst problem att hålla varma även i minus 30. När min fick dropp vid kolik fick han 10 liter, som gick i på cirka 40 minuter, tog en timme totalt men då var jag ju tvungen att fippla med påsbyte mitt i, och det tog sin lilla stund för mig.

Det tycker jag verkar helt galet :o

Vi har alla våra hästar uppstallade på box men det finns inget utrymme som direkt kan värmas upp. Såvida man inte vill ställa in pålle i sadelkammaren då :eek:

Skulle vi bomma igen stallet och sätta på värmefläktar så skulle jag aldrig acceptera nivån på luftväxlingen.

Varför krävs uppvärmd sjukbox för lösdriftshästar när inte samma möjligheter finns ens för uppstallade hästar?

Mvh JV

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 491
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 187
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 960
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar