Uppsuttna skrittövningar på rakt spår till konvalecent?

B

B-uke

Som rubriken.

Jag får böja hästen men inte rida på volter, vilket jag tolkar som att jag får träna på öppna och sluta, halter, skänkelvikning och ryggning. Mer tips?

(varieras med tömkörning samt promenader)

Nyttigast med samlad skritt eller fri skritt på lång tygel? Ryggmusklerna får inte försvinna! :grin:

Sv: Uppsuttna skrittövningar på rakt spår till konvalecent?

Jag tycker att det låter konstigt om du får böja men inte rida på volt:confused: Nu vet jag ju inte vad som är/var fel med din häst så ta nu inte dessa tips rakt av utan tänk efter om det passar att uföra med den skadan/sjukdomen.
Du kan träna lydigheten genom att tex ta ett visst antal steg innan du gör halt, svänger, ändrar tempo etc. Bomövningar i skritt, ryggning "runt hörn", träna på att gå genom smala passager, slalom i form av sicksack, "trappan" (=från öppna direkt över i sluta bara genom att byta riktning) osv. Får man bara böja kan man göra massor:bump:. Dessutom kan du ju ut och skritta offroad i naturen, jättebra träning om hästen får lov.

Om hästen får gå på ojämt underlag så är det väldigt nyttigt för alla hästar att gå rakt ut i skogen på lång tygel och lyfta på fötterna över stock och sten.

Tycker det låter märkligt att du skulle få göra så mycket men inte få rida på voltspår, men det beror väl på skadan. Jag skulle uppfatta det som att man får böja hästen i halsen isåfall och jobba den lite i varierande form, inte att man får börja flytta den sidvärts, rygga osv. Det är ju mer krävande än att rida hästen lätt böjd eller nästan rak på ett stort voltspår :confused:

Men hjälp, då har jag kanske övertolkat? :eek:
Som jag skrev, det var min tolkning. Jag har inte börjat än sin tur är, får nog bli ett telefonsamtal (ett till :) ) till vetten!

Tack för svar hursomhelst!

Red igång en häst efter benbrott och fick order att endast rida på rakt spår. Snett igenom och vända över. Flytta lite sidvärtes. Göra halter o.s.v. Hästen fick vara lite ställd och skulle gå i form. :)

vid kotleds infl har jag alltid varit försiktig med att rida mkt voltspår i början, ökat på succesivt. Gör alltid samma sak efter igångsättning efter vila för att inte slita på inner fram.
Men öppna, sluta, sidvärts m.m inga problem

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
27 892
Senast: Sirap
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 178
Senast: MaRomer
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama