Uppstart efter vintervila

B

Blossi

Ska nästa helg hämta hem hästen som stått på vintervila sedan början av januari. Han har då gått i 20 ha stor hage i ca 7 veckor.
Hur hade ni gjort när startar upp? Till saken hör att han är lite loj av naturen och det ställer mig tveksam till att starta i ett för långsamt tempo.
Kan det vara bra att köra på i ett ganska bra tempo redan från början och istället ta lite kortare pass? Känns inte riktigt rätt att masa runt i skritt för det är det ingen av oss som tycker är kul.
Jag vet inte riktigt hur kondisen går ner under 7 veckor, men det har varit en stor hage med 19 andra hästar. Så han har ju definitivt rört på sig.
Hur mycket går kondisen ner under 7 veckor och hur lång tid tar det att bygga upp den igen?

Sv: Uppstart efter vintervila

Inte ska kondisen gå ner på dessa veckor tycker jag. Har haft hästarna på vintervila minst 8 veckor varje år, och ifjol fick jag hem en helt piggelin häst som så gärna galopperade till han dämpat sej. Bra kondis o svettades inte särskilt mycket.

Nu har jag skrittat o klättrat ifatt, kondisen är bra, dock fet, borde egentligen inte ha fritt med mat men får anpassa sej till hur det är på stället dit de ska. Fritt med hö är ju jättebra - det passar bara inte den här valacken. Minskat till normal giva o nu går han bra utan att flåsa o svettas.

Klättra gärna i början o skritta fram o i slutet. Känns det bra så håll ett "mystempo" utan flås o känn efter. En häst med träningsvärk blir ju inte gladare att bli riden. Rider varannan dag.

det sägs väl att hästen tappar grundkontidonen efter 3veckor. så lite lungt ska man kanske ta det i början eftersom den tappat mkt muskler efter så lång tid oxå men mkt klättra i backar och långa skritturer sen kan du ju rida lite intervallträning så den får vila emellanåt
lycka till

Kondtionen börjar de tappa efter ca 6 veckor, muskler efter ca 8 veckor. Konditionen förvinner inte så mycket om hästen har stora ytor att röra sig på, ridmuskler försvinner sakta med säkert från 8 veckor och framåt. Även här beror det på hur stor möjlighet hästen har till rörelser.

Gullan86 skrev:
det sägs väl att hästen tappar grundkontidonen efter 3veckor. så lite lungt ska man kanske ta det i början eftersom den tappat mkt muskler efter så lång tid oxå men mkt klättra i backar och långa skritturer sen kan du ju rida lite intervallträning så den får vila emellanåt
lycka till
Grundkondisen tappar man inte så lätt. Däremot toppkondis, om dom har det, måste man bygga upp igen. Jag har inte märkt nåt speciellt på min pålle som har hyfsad kondis jämt. Han kan stå några veckor ibland oplanerat och är i stort sett lika pigg.

Tackar för svar!
Det låter på er som de inte tappar särskilt mycket under en sådan här vila.
De har gått på fri tillgång på ensilage och han ju inte direkt mager, men inte jättefet heller.
Jag tror att jag kan köra i ett hyfsat tempo eftersom jag vet att de rört på sig en del.
Hästen är en 11-årog valack, men har farit runt en hel del med småttingar. Han verkar agera barnvakt!

Jag ser verkligen fram emot att börja rida igen, har en lätt abstinens just nu.

Ta några dagar med att skritta igång leder, därefter kan du säkert börja rida lite snabbare men i början kanske korta sträckor för att sen bygga på dessa succesivt.

äsch jag läste det i en "min häst" tidning för några år sedan undrar bara varför de skrivit så=(. jaja men ni här säkert rätt.
jag tror det ni säjer gäller för islandshästar eller hästar på lösdrift iallafall för hästar på stall tappar säkert mkt fortare om de går i en liten lerhage. (inget påhopp).
jo det som Boj skrev sist är bra att skritta igång dom för hur pigga dom än är i "huvudet" så kan kroppen ha lagt av sig och ta skada.=)
lycka till

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar