Uppsittningsavgifter

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Maddizz
  • Startdatum Startdatum
Sv: Uppsittningsavgifter

du kanske inte läst min tråd som jag skapade, ang höjning av montevikten...då förstår du varför jag är så upprörd. För jag håller med dig, det krävs MER än ett snabbjobb under sadeln för att starta en monte häst. i a f om den inte ska få skador.

Jag tycker snarare att det INTE krävs snabbjobb under sadel för att starta i Monte. Hästarna håller inte för det. Bättre att bara rida dem när det är löp och laga dem sen. Absolut ALDRIG träna en häst uppsuttet i snabb trav, mer än då och då som ett test.

var inte så jag menade, jag är inte heller för att hålla på och rida en massa snabbjobb. Jag vill ha en bra grundträning så hästen orkar bära ryttaren och sedan kan man börja träna på banan.

Jag tror inte att det är möjligt att träna en aktiv travhäst så att den håller för att bära en ryttare.

Jo de är det, tro mig. Men då måste man ha tid och lust att göra det. och tid är väl något som alla travtränare och framförallt proffsen har ont om. Jag red bla en häst i ett provlopp i lördags som gått som dressyrhäst under ett år. Fruktansvärt fin häst och gick hur bra som helst. Alla tjänar på att ha en bra grundträning, då hålls vet. kostnaderna sig nere oxå.

jag rider alltid gratis, tycker att jag får ut så mycket av det genom att få möjlighet att rida olika individer, det gör ju att jag utvecklas som ryttare. vilket jag i slutändan vinner på.

har jag ngn annan att rida mina egna (fler i samma lopp el dyligt) så brukar jag betala resan och/eller mat för den som rider den andra kusen. så att den inte får nå extra utgifter.

djurjouren; jag har 2 montèisar som jag brukar (obs brukar! kör också till viss del m vagn) rida snabbjobben på. dom funkar bäst så helt enkelt. varför sitta i vagn på en som helt tydligt inte tycker om att bli körd...? eller varför köra en skållhet häst som helt enkelt funkar bättre att rida, och dessutom har stora problem med bakknäna...?
sen får man ju se till individen också, har man en skör häst (tex dåliga framknän) så funkar ju inte detta. eller en svag rygg, den behöver ju musklas först för att orka bära. 4-åringen skulle jag dock aldrig sätta mig upp å rida snabbjobb på, än. vill ha henne mer tränad m ryttare först genom dressyr och skogsturer (vilket dom andra också får, naturligtvis). tycker inte att du kan dra alla över en kam och säga att "så här är det alltid" typ... eller "så här är alla travhästar"... alla hästar är olika, och det är väl det hela grejen med att träna travhästar är, att hitta nyckeln till just DEN hästen...?

Senast ändrad av en moderator:

Djurjouren skrev:
Jag tror inte att det är möjligt att träna en aktiv travhäst så att den håller för att bära en ryttare.

Det är möjligt om du rider än travare med RÄTTA förutsättningar!

Tyvärr är 70% av dagens monté hästar i sverige inte skapta för att springa monté utan dom får göra det bara för att dom inte klarar av någontinga annat! Där är en av dom felande länkarna...

En annan är dom usla ryttarna som man ibland bara vill blunda för... En usel ryttare i sånt högt tempo kan bara sluta på ett sätt om du inte har en häst gjord av stål :smirk:

*Gotlandsrusset* skrev:
du kanske inte läst min tråd som jag skapade, ang höjning av montevikten...då förstår du varför jag är så upprörd. För jag håller med dig, det krävs MER än ett snabbjobb under sadeln för att starta en monte häst. i a f om den inte ska få skador.

Jag fick lära mig att en häst som är exteriösrmässigt rätt för ridning/monté skall ridas 1-2ggr i veckan lugnt...

Sen testar du ett 30-jobb under sadel och väntar 2veckor för att se hur hästen tar det och sen ett 20-jobb... Efter det är det grönt för start om allt funkar!

Att sitta och rida snabbjobb för sadel ist för vagn gör mig mörkrädd... Jag skulle vilja veta hur många AKTIVA hästar som håller för det.... (Förutom min kompis hästar som aldrig kommer till start)

:bow: :bow:
du tar tankarna ur mitt huvud.
Visst kan man rida motion i skritt och galopp på en travare. Men att trava snabbt under sadel gör man för att testa av att det funkar, det bygger ALDRIG upp en häst på det viset, bryter bara ner den.

En skållhet häst med bakknäproblem behöver miltals med skritt i tung vagn, massor av dressyr i skritt och protein. Galoppjobb istället för vanliga snabbjibb. Den behöver INTE snabbjobb i trav, det förstör den.
visst är trav att hitat rätt för varje häst men det finns vissa grundregler.

Montéryttare skrev:
Det är möjligt om du rider än travare med RÄTTA förutsättningar!

Tyvärr är 70% av dagens monté hästar i sverige inte skapta för att springa monté utan dom får göra det bara för att dom inte klarar av någontinga annat! Där är en av dom felande länkarna...

En annan är dom usla ryttarna som man ibland bara vill blunda för... En usel ryttare i sånt högt tempo kan bara sluta på ett sätt om du inte har en häst gjord av stål :smirk:

jag kan inte annat än hålla med dig. Och jag har nog poängterar 1000ggr hur viktigt det är med rätt ryttare och hur många det är som rider hästarna fel i loppen för att dom inte kan eller orkar.

Montéryttare skrev:
Jag fick lära mig att en häst som är exteriösrmässigt rätt för ridning/monté skall ridas 1-2ggr i veckan lugnt...

Sen testar du ett 30-jobb under sadel och väntar 2veckor för att se hur hästen tar det och sen ett 20-jobb... Efter det är det grönt för start om allt funkar!

Att sitta och rida snabbjobb för sadel ist för vagn gör mig mörkrädd... Jag skulle vilja veta hur många AKTIVA hästar som håller för det.... (Förutom min kompis hästar som aldrig kommer till start)

Tror det är fler än man anar. Jag ser ofta dem som sitter och rider sina hästar i snabbjobb lördag efter lördag eller en massa provlopp på torsdagar:crazy:

Djurjouren skrev:
:bow: :bow:
du tar tankarna ur mitt huvud.
Visst kan man rida motion i skritt och galopp på en travare. Men att trava snabbt under sadel gör man för att testa av att det funkar, det bygger ALDRIG upp en häst på det viset, bryter bara ner den.

Galopp stärker upp bakparti och rygg väldigt bra om hästen kan bära upp på rätt sätt, annars är det som allt annat.. en icke ridbar travare(finns väldigt många sånna...)

Det är ju en enorm påfrestning att rida monte, så man bör verkligen veta vad man gör... Är på tok för många amatör tränare som sätter upp okunniga ridtjejjer att gasa runt för kung o fosterland o tror att det är bra... Man blir så ledsen ibland, önskar det fanns någon typ monté vidareutbildning där ryttarna fär lära sig att rida, förebygga skador, hitta rätt sätt för varje häst.. mm...

*Gotlandsrusset* skrev:
Tror det är fler än man anar. Jag ser ofta dem som sitter och rider sina hästar i snabbjobb lördag efter lördag eller en massa provlopp på torsdagar:crazy:

Är just sånt som gör mig så frustrerad... Är folk så okunniga? Sånna borde inte få träna hästar tycker jag... Men men...

nu är det så att denna hästen inte kan skritta alls i vagn... och då menar jag verkligen KAN INTE. han är bland det hetaste jag någonsin kört...

naturligtvis rider jag både dressyr, skrittar m sadel i skog/terräng och kombinerar med galoppjobb, är inte direkt så att jag sitter och rider ALLA jobb typ 2-3 ggr/v montè...
och naturligtvis sitter jag inte heller och rider skiten ur dom.:smirk:

menar bara att jag inte tycker att du kan säga att INGEN travhäst klarar att gå snabbjobb montè i träning, aldrig... typ...

på min häst tycker jag att detta verkar funka bäst. varierad träning för att få en bra musklad häst, och som är glad :)

Hehe, ger upp........ en häst som inet kan skritta i vagn mår inet bra, behöver lagas i kropp och skäl......

Djurjouren skrev:
Hehe, ger upp........ en häst som inet kan skritta i vagn mår inet bra, behöver lagas i kropp och skäl......

Typ sönder-stressad... dom brukar inte kunna prestera så bra. Går nått lopp sen går det åt skogen på ett eller annat sätt... Själv följer jag Lugdunum med spända ögon! Den hästen borde få riktig hjäp...

Jag tar ingenting för att köra eller rida lopp. Blir bara så överlycklig varje gång ngn frågar!Att få rutin är viktigare än pengar :banana:

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Unafraid
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
445
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 767
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 642
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London