Sv: Uppsittningsavgifter
vill ha källan till ditt uttalande, vart står det?
vill ha källan till ditt uttalande, vart står det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*Gotlandsrusset* skrev:vill ha källan till ditt uttalande, vart står det?
Montéryttare skrev:Jag skulle gissa på att somlärling har du inte F-skatt sedel... Men om du driver en egen rörelse eller är anställd av den du rider så kan du få ersättning efter överenskommelse...
Men som uppsittningsavgift ärmöjligt att man inte kan ta hur som helst...
Skattar du för dina inkomster, 10% och uppsittning??
Djurjouren skrev:En fråga till alla er hästägare. Om en lärling eller amatör kör eller rider er häst, ger ni dem inte nånting alls som tack för hjälpen?
Nu tränar och kör vi våra egna hästar(rider oxå) men skulle någon annan göra det så skulle jag sj-klart betala för det. Dom gör mig en tjäns och jag skulle aldrig begära att dem skulle göra det gratis!!
Rida eller köra för nöjjes skull gör man på FINA hästar, nått som vi amatörer sällan har(ingen regel utan undantag).
Efter att ha jobbat i proffsstall i många år och lyssnat på alla lärlingar när de kör otränade, dåligt balanserrade amatörtränade hästar i dåliga grejor och med en hästägare/skötare som knappt vet hur man selar på ordentligt (även här, ingen regel utan undantag) så vet jag att lärlingarna knappast ser det som ett nöjje att köra/rida.
Hmmmm
Det är ett jobb det med som tar tid från deras ordinarie sysslor som redan de är för många.Och dessutom på obekväm arbetstid.
Att vara lärling är ett hårt, underbetalt jobb. Att vilja att de kör/rider ens häst gratis är egoistiskt.
De gör dig en tjänst.
Jag ger alltid minst en hundring i dricks ovavsett om det är proffs, lärling eller amatör, om det är en snabbjobb för sadel eler vagn, lopp eller provlopp, oavsett resultat.
Jag vet dessutom att det uppskattas mkt och att det är lite gnälligt om nån inte dricksar.
När jag rider andras hästar vill jag inte ta betalt, mest för att jag rider för att det är kul och vill helst inte ta emot pengar. Jag är bara glad att jag får rida och vet att jag får rida igen. men alla som jag ridit åt insisterar på att ge mig pengar. Så jag skulle aldrig gnälla om jag inte fick pengar men jag ser det som positivt och att dem är nöjda när jag får det.
att be nån arbeta gratis, oavsett om han är känd eller inte är..........FULT.
Cambrie skrev:Självklart betalar jag, dock om det är arbetsgivaren som skickar räkning så betalar jag givetvis den... En lärling är en LÄRLING och det är HELT upp till dem själva om de vill köra lopp eller inte... Jag känner inte igen mig i det gnäll och så som du säger förekommer i stallen, jag, och mina kompisar, körde / kör gladeligen bara vi får köra lopp (jag är ju inte lärling längre, men när jag var det) och får man en extra hundring, tack... Men sedan vet jag att de flesta tar 5% antingen via räkning av arbetsgivaren som ju är det riktiga (om dessa pengar sedan stannar hos arbetsgivaren eller går till lärlingen är en uppgörelse dem emellan) och en hundring i uppsittning...
Jag använder ofta en lärling nu att köra även i proffslopp, och jag delar faktiskt inte heller din uppfattning att han gör mig en tjänst, för jag gör honom MINST en lika stor tjänst eftersom han faktiskt får styrningar och visar sig oftast på pengar, vilket realistiskt sett är det enda sättet för honom att få fler styrningar.. Han tar 5% och det är självklart att jag betalar, men att säga att det enbart skulle vara han som gör mig en tjänst tycker jag är en hel del att ta i då han många gånger även kört bort en del pengar på grund av orutin åt mig...
det är egentligen upp till arbetsgivaren och lärlingen att reda ut vem som ska ha eventuella pengar, och det var dit jag ville komma...
kotten skrev:Jo, fast min personliga åskíkt är att det är fel att en amatör eller lärling kräver betal för att rida/köra. Det är proffsen som lever på travet. (jag vet att det finns andra åsikter om det här, men detta är min...)
Djurjouren skrev:En fråga till alla er hästägare. Om en lärling eller amatör kör eller rider er häst, ger ni dem inte nånting alls som tack för hjälpen?
Rida eller köra för nöjjes skull gör man på FINA hästar, nått som vi amatörer sällan har(ingen regel utan undantag).
Efter att ha jobbat i proffsstall i många år och lyssnat på alla lärlingar när de kör otränade, dåligt balanserrade amatörtränade hästar i dåliga grejor och med en hästägare/skötare som knappt vet hur man selar på ordentligt (även här, ingen regel utan undantag) så vet jag att lärlingarna knappast ser det som ett nöjje att köra/rida.
Det är ett jobb det med som tar tid från deras ordinarie sysslor som redan de är för många.Och dessutom på obekväm arbetstid.
Att vara lärling är ett hårt, underbetalt jobb. Att vilja att de kör/rider ens häst gratis är egoistiskt.
De gör dig en tjänst.
Jag ger alltid minst en hundring i dricks ovavsett om det är proffs, lärling eller amatör, om det är en snabbjobb för sadel eler vagn, lopp eller provlopp, oavsett resultat.
Jag vet dessutom att det uppskattas mkt och att det är lite gnälligt om nån inte dricksar.
att be nån arbeta gratis, oavsett om han är känd eller inte är..........FULT.
glace skrev:Jo men om man tar 100kr i uppsittningsavgift och procent på insprungna pengar kan man verkligen leva på det då i monte´och anses som proffs??
Klart man måste ta betalt, varför skall man arbeta gratis
Montéryttare skrev:I sverige kan du på inga vilkor leva på att vara montéryttare... Inte ens i frankrike...
Man måste jobba gratis tills man kan visa vad dom skall betala för...