Uppsittningsavgifter

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Maddizz
  • Startdatum Startdatum
Sv: Uppsittningsavgifter

*Gotlandsrusset* skrev:
vill ha källan till ditt uttalande, vart står det?

Jag skulle gissa på att somlärling har du inte F-skatt sedel... Men om du driver en egen rörelse eller är anställd av den du rider så kan du få ersättning efter överenskommelse...

Men som uppsittningsavgift ärmöjligt att man inte kan ta hur som helst...

Skattar du för dina inkomster, 10% och uppsittning??

En fråga till alla er hästägare. Om en lärling eller amatör kör eller rider er häst, ger ni dem inte nånting alls som tack för hjälpen?

Rida eller köra för nöjjes skull gör man på FINA hästar, nått som vi amatörer sällan har(ingen regel utan undantag).

Efter att ha jobbat i proffsstall i många år och lyssnat på alla lärlingar när de kör otränade, dåligt balanserrade amatörtränade hästar i dåliga grejor och med en hästägare/skötare som knappt vet hur man selar på ordentligt (även här, ingen regel utan undantag) så vet jag att lärlingarna knappast ser det som ett nöjje att köra/rida.

Det är ett jobb det med som tar tid från deras ordinarie sysslor som redan de är för många.Och dessutom på obekväm arbetstid.

Att vara lärling är ett hårt, underbetalt jobb. Att vilja att de kör/rider ens häst gratis är egoistiskt.

De gör dig en tjänst.

Jag ger alltid minst en hundring i dricks ovavsett om det är proffs, lärling eller amatör, om det är en snabbjobb för sadel eler vagn, lopp eller provlopp, oavsett resultat.

Jag vet dessutom att det uppskattas mkt och att det är lite gnälligt om nån inte dricksar.

att be nån arbeta gratis, oavsett om han är känd eller inte är..........FULT.

Montéryttare skrev:
Jag skulle gissa på att somlärling har du inte F-skatt sedel... Men om du driver en egen rörelse eller är anställd av den du rider så kan du få ersättning efter överenskommelse...

Men som uppsittningsavgift ärmöjligt att man inte kan ta hur som helst...

Skattar du för dina inkomster, 10% och uppsittning??

Har skrivit ett fel i mitt förra inlägg. det ska stå "JA, han bedriver egen verksamhet" inte "jag han bedriver egen verksamhet".

Jag har inte tagit monte licens för stora hästar än. håller på med den vanliga licensen nu o ska kompletera sen. Jag kommer inte ta licens som lärling utan som amatör o då kommer jag få skatta på mina inkomster, det gör min pappa i a f. Han e amatör, om någon ungått detta ;)

Djurjouren skrev:
En fråga till alla er hästägare. Om en lärling eller amatör kör eller rider er häst, ger ni dem inte nånting alls som tack för hjälpen?
Nu tränar och kör vi våra egna hästar(rider oxå) men skulle någon annan göra det så skulle jag sj-klart betala för det. Dom gör mig en tjäns och jag skulle aldrig begära att dem skulle göra det gratis!!
Rida eller köra för nöjjes skull gör man på FINA hästar, nått som vi amatörer sällan har(ingen regel utan undantag).

Efter att ha jobbat i proffsstall i många år och lyssnat på alla lärlingar när de kör otränade, dåligt balanserrade amatörtränade hästar i dåliga grejor och med en hästägare/skötare som knappt vet hur man selar på ordentligt (även här, ingen regel utan undantag) så vet jag att lärlingarna knappast ser det som ett nöjje att köra/rida.
Hmmmm
Det är ett jobb det med som tar tid från deras ordinarie sysslor som redan de är för många.Och dessutom på obekväm arbetstid.

Att vara lärling är ett hårt, underbetalt jobb. Att vilja att de kör/rider ens häst gratis är egoistiskt.
:bow:
De gör dig en tjänst.
:bow:
Jag ger alltid minst en hundring i dricks ovavsett om det är proffs, lärling eller amatör, om det är en snabbjobb för sadel eler vagn, lopp eller provlopp, oavsett resultat.

Jag vet dessutom att det uppskattas mkt och att det är lite gnälligt om nån inte dricksar.
När jag rider andras hästar vill jag inte ta betalt, mest för att jag rider för att det är kul och vill helst inte ta emot pengar. Jag är bara glad att jag får rida och vet att jag får rida igen. men alla som jag ridit åt insisterar på att ge mig pengar. Så jag skulle aldrig gnälla om jag inte fick pengar men jag ser det som positivt och att dem är nöjda när jag får det.
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Självklart betalar jag, dock om det är arbetsgivaren som skickar räkning så betalar jag givetvis den... En lärling är en LÄRLING och det är HELT upp till dem själva om de vill köra lopp eller inte... Jag känner inte igen mig i det gnäll och så som du säger förekommer i stallen, jag, och mina kompisar, körde / kör gladeligen bara vi får köra lopp (jag är ju inte lärling längre, men när jag var det) och får man en extra hundring, tack... Men sedan vet jag att de flesta tar 5% antingen via räkning av arbetsgivaren som ju är det riktiga (om dessa pengar sedan stannar hos arbetsgivaren eller går till lärlingen är en uppgörelse dem emellan) och en hundring i uppsittning...

Jag använder ofta en lärling nu att köra även i proffslopp, och jag delar faktiskt inte heller din uppfattning att han gör mig en tjänst, för jag gör honom MINST en lika stor tjänst eftersom han faktiskt får styrningar och visar sig oftast på pengar, vilket realistiskt sett är det enda sättet för honom att få fler styrningar.. Han tar 5% och det är självklart att jag betalar, men att säga att det enbart skulle vara han som gör mig en tjänst tycker jag är en hel del att ta i då han många gånger även kört bort en del pengar på grund av orutin åt mig...

Om du anser att han kör bort pengar åt dig så borde du kanske anlitat en annan kusk.
Att använda det som motargument för att det inte är ett jobb/tjänst han utför är.... småaktigt.

Vill man ha ett proffs anlitar man ett proffs, vill man ha nått mindre proffsigt anlitar man en lärling eller amatör. Köra bort pengar kan alla göra.

Men det är ju bra att du betalar iallafall!!!

Cambrie skrev:
Självklart betalar jag, dock om det är arbetsgivaren som skickar räkning så betalar jag givetvis den... En lärling är en LÄRLING och det är HELT upp till dem själva om de vill köra lopp eller inte... Jag känner inte igen mig i det gnäll och så som du säger förekommer i stallen, jag, och mina kompisar, körde / kör gladeligen bara vi får köra lopp (jag är ju inte lärling längre, men när jag var det) och får man en extra hundring, tack... Men sedan vet jag att de flesta tar 5% antingen via räkning av arbetsgivaren som ju är det riktiga (om dessa pengar sedan stannar hos arbetsgivaren eller går till lärlingen är en uppgörelse dem emellan) och en hundring i uppsittning...

Jag använder ofta en lärling nu att köra även i proffslopp, och jag delar faktiskt inte heller din uppfattning att han gör mig en tjänst, för jag gör honom MINST en lika stor tjänst eftersom han faktiskt får styrningar och visar sig oftast på pengar, vilket realistiskt sett är det enda sättet för honom att få fler styrningar.. Han tar 5% och det är självklart att jag betalar, men att säga att det enbart skulle vara han som gör mig en tjänst tycker jag är en hel del att ta i då han många gånger även kört bort en del pengar på grund av orutin åt mig...

Vad tror du Johan Untersteiner tar?? inte tror jag han kör in 2,5 mille gratis heller :o Men sen att du kör gratis bara du får en styrning, det är upp till dig... Som jag skrivit innan har du resultat och kunnigheten så kan du ta betalt, men är du en gröngörling/lärling så får man va glad över det man får... som du skrev!

Näe, givetvis inte, har jag väl ALDRIG påstått??? Men för min del är det inte honom jag använder, för då kan jag lika gärna använda ett proffs (som jag den senaste tiden har använt en gång, han tog 345 spänn för att inte ens värma hästen och sedan köra bort henne, för min del tycker jag inte att han gjort sitt jobb... Köra bort pengar kan alla göra, men att inte ens värma en häst eller lyssna på tränaren, DET om något är småaktigt oavsett om man är proffs eller inte) min kusk har kört 20 lopp, lite skillnad, eller??? Och han följer gladeligen med mig till världens ände för att köra gratis för att han vill ha styrningar... Som sagt, det har aldrig varit på tal, men däremot köper jag inte argumentet att de enabrt gör mig en tjänst, för jag gör honom en lika stor tjänst eftersom jag annars är lika kapabel att köra själv... Men han VILL köra, då får han göra det...

Och det spelar ingen roll vad du säger djurjouren, jag har ändå inte hört det gnäll som du pratar om, då har jag ändå varit lärling och dessutom varit engagerad i lärlingsföreningen innan den blev riktigt erkänd av STC... Det är klart att lärlingar ska ha betalt, men det är ändå en sak som enligt STC ska ske via arbetsgivaren egentligen... En lärling får ju faktiskt ledigt allt som oftast, det är sällan det är vardagstrav på en söndag, dessutom har en lärling ingen F-skatt som någon var inne på, vilket menas med att de inte kan skatta och alltså kör svart om du sticker till dem en hundring, vilket är fel (jag gör dock likadant, så det skiter jag i;) )

Och djurjouren, varför ska jag anlita en annan kusk? Vi trivs bra ihop, kan vara helt ärliga mot varandra (vilket innebär att även han kan säga, och det har hänt, "ledsen, jag körde bort din häst idag")... Visst kan alla köra bort hästar, men vissa saker händer oftast dem som har lite rutin, och det är väl ändå min ensak om jag sätter upp honom igen då eller? Du menar alltså att han inte ska få köra mer då eller hur menar du? :smirk: Och jag tvivlar starkt på att han tycker att jag är småaktig...

Vad beträffande mig själv, eftersom montéryttare är inne på det, har jag alltid tagit 100 spänn i uppsittning och 5%, via faktura av min chef, så jag har aldrig behövt köra gratis... Står också i mitt första inlägg..;) Men som sagt, det är egentligen upp till arbetsgivaren och lärlingen att reda ut vem som ska ha eventuella pengar, och det var dit jag ville komma...

Senast ändrad:

det är egentligen upp till arbetsgivaren och lärlingen att reda ut vem som ska ha eventuella pengar, och det var dit jag ville komma...

Så sant så... Vilket jag gjorde bort mig på en gång då jag hade en lärling som jobbade åt en amatör och missade att betala i handen.

Men jag har lite svårt med lärlingar och betalning, för jag vill helst ha faktura på det mesta.

Monté har jag aldrig ens funderat på och skulle förmodligen ha väldigt svårt att välja ryttare där. Skulle aldrig våga be banan sätta upp nån åt mig heller om det hade varit aktuellt. Nu behöver jag ju inte fundera på det så som stallet ser ut för tillfället.

kotten skrev:
Jo, fast min personliga åskíkt är att det är fel att en amatör eller lärling kräver betal för att rida/köra. Det är proffsen som lever på travet. (jag vet att det finns andra åsikter om det här, men detta är min...)

Jo men om man tar 100kr i uppsittningsavgift och procent på insprungna pengar kan man verkligen leva på det då i monte´och anses som proffs??

Klart man måste ta betalt, varför skall man arbeta gratis:confused:

Djurjouren skrev:

De gör dig en tjänst.

:bow: :bow: :bow:

glace skrev:
Jo men om man tar 100kr i uppsittningsavgift och procent på insprungna pengar kan man verkligen leva på det då i monte´och anses som proffs??

Klart man måste ta betalt, varför skall man arbeta gratis:confused:

I sverige kan du på inga vilkor leva på att vara montéryttare... Inte ens i frankrike...

Man måste jobba gratis tills man kan visa vad dom skall betala för...

Montéryttare skrev:
I sverige kan du på inga vilkor leva på att vara montéryttare... Inte ens i frankrike...

Man måste jobba gratis tills man kan visa vad dom skall betala för...

I såfall får man vara amatör hela livet och aldrig få betalt, om det nu är så att man inte kan leva på att vara monteryttare och därmed aldrig kunna klassas som proffs.

När är det OK att ta betalt då alltså hur mycket måste man bevisa ? Tänk om det va så ialla jobb man hade , arbeta gratis tills du bevisar något:crazy:

Jag är inte ens lärling eller något överhuvudtaget men får iallafall 200kr per häst jag kör i ett privat travstall skulle aldrig få för mig att göra det gratis.

Nu kör jag ju i hemmamiljö på en privat bana och inte då inne på någon stor tävlingsbana.

Om dom inte ser det som ett nöje att irda/köra andras otränade och dåliga hästar, varför erbjuda sig då? Varför tacka ja utan att kolla upp vad det är för häst?
Kan känna att det är lite typiskt lärlingar.

Självklart, tycker jag, ska dom ha en peng om dom rider/kör åt mig, men att komma som nybakad montéryttare och ta diverse procent och uppsittningsuppgifter, ja då är man ute på djupt vatten.

jag brukar nån 100 ring eller så för att ja rider andras hästar.. jag kräver inget..

startade denna tråd för att få lite humm om om det är någon därute som har nån spec avgift.. som det exempel jag tog upp 150kr uppsittning o 10% på insprungna

tror det är väldigt svårt att kunna leva på att vara montéryttare men det är kul att hålla på =)

Varför då? Om de inet rider så bra och kommer utanför pengar så får de ju ingen procent i vilket fall som. rider de bra får de % och då borde man väl? som ägare tycka att det är värt det?!?!?!?

med tanke på de stackars få montélopp som är nu kan de bli svårt.. men man får hoppas att de skrivs fler o bättre proppar och att vi får fler montélopp.. =)

Tjaaa, det hoppas faktiskt inte jag :crazy: *hukar mig*.
Jag är lasertant, dvs jag åker runt och behandlar travare med bl. annat laser och de som är i absolut sämst skick är montehästarna.
Jag är gammaldags och tråkig men Monte kanske är bra för sporten, men den är INTE bra för hästarna.
Det ska bra mkt till för att jag ens ska fundera på att starta en häst i Monte.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Unafraid
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
445
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 767
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 642
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London