Uppsittningsavgifter

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Maddizz
  • Startdatum Startdatum
M

Maddizz

Hej!
jag har en liten fundering..
vad tar ni i avgift när ni rider ett tex montélöp?
ex.. 150 uppsittning o 10% på insprungna pengar

Sv: Uppsittningsavgifter

Nu rider ju inte jag, men som montésporten ser ut här i norr, just nu, så får jag hoppas att det är i princip GRATIS att sätta upp en ryttare.
OM det inte är en proffsryttare.

Personligen skulle jag dö om den jag satt upp meddelar att han/hon tar så mkt i procent och uppsittningsavgift. Horribelt nästan.

Olika. Som lärling är det egentligen arbetsgivaren som ska skicka räkning och ta pengarna, jag har dock inte jobbat för någon sådan än men vet ett flertal som gör det... Jag har haft (och många av mina kompisar) 100 kronor i uppsittning och 5% av insprungna...

Som amatörkusk undrar jag om man egentligen ens får ta betalt?! Åtminstone inte i amatörloppen... Någon som vet?

vet inte, kanske är en uppgörelse tränare och kusk imellan. Min pappa är amatörkusk och han tar 100kr uppsittning och 10% av inkörda pengar. Här i mellan sverige tror jag det är det vanligaste

Hmm... Kanske det... Har för mig att man inte egentligen får ta betalt åtminstone i amatörloppen... Men säker är jag inte... Eftersom jag inte kört något åt andra så länge som jag är amatör så kvittar det för mig;)

Jag tog inget betalt, då jag var ett oskrivet kort. Efter snacket om att jag var "Stig´s ryttare" så fick jag en uppsittning där jag fick 10% på 3é platsen(min sista uppsittning)... Men som sagt, för att kunna ta betalt så måste dom ju betala för nåt. Kunskap, resultat eller ett namn...etc...

P-a vet jag tog nån hundralapp i uppsittning och 10%, annars red han inte. Men han visade sig inte vara lika duktig som tex Peter Jarvén och har därför knappt fått några uppsittningar... Han gick på sitt namn, men visade sig inte ha kunskapen fullt ut.

Oftast behöver man erfarenheten innan man kan ta betalt!

Den som vill sätta upp mig tex får betala licensen då jag lagt den vilande :rofl: :rofl: :rofl:

;)

man får ju va glad om man får rida. Jag skulle inte begära betalt, men går det bra och man blir erbjuden nån hundring är det ju bara att tacka och ta emot!!

kotten skrev:
man får ju va glad om man får rida. Jag skulle inte begära betalt, men går det bra och man blir erbjuden nån hundring är det ju bara att tacka och ta emot!!

Jo tills man skapar sig ett namn och har visat resultat... se bara Peter Jarvén...

I början oskrivet kort med ett namn. Men nu fins kunskapen, resultat och erfarenheten där oxå... det är den man är villig att betala för som häst ägare...

Jo, fast min personliga åskíkt är att det är fel att en amatör eller lärling kräver betal för att rida/köra. Det är proffsen som lever på travet. (jag vet att det finns andra åsikter om det här, men detta är min...)

Jag tror det är så det ska vara, som sagt, amatörerna är jag osäker på men jag har hört någon annanstans att de inte får ta betalt, ville dock kolla lite innan jag skrev det rakt ut..

Vad beträffande lärlingar är det ju egentligen arbetsgivaren som ska ta betalt... Lärlingen har ju sin lön...

Jag förstår ju att tränaren tar betalt när lärlingen åker iväg och kör, eftersom de ibland måste ta in extra personal då. Fast samtidigt tycker jag att det är fel att tränaren tar betalt för att lärlingen kör på sin lediga dag (söndag då). När man är ledig ska man väl kunna göra vad man vill? Det kanske var att gå ifrån tråden lite...

kotten skrev:
Jo, fast min personliga åskíkt är att det är fel att en amatör eller lärling kräver betal för att rida/köra. Det är proffsen som lever på travet. (jag vet att det finns andra åsikter om det här, men detta är min...)

Men så länge det inte finns en proffslicens för monté som det finns i frankrike (fås efter XX antal vunna lopp) så anser jag att man för bedöma lite själv när man kan ta betalt!

Men jag håller med att som amatör/lärling så kan man inte ta betalt. Däremot när man är proffs, tycker jag.. när man har presterat 15-16tider i lopp på "stor-banorna" och vunnit över 10ggr iaf...

kotten skrev:
Jag förstår ju att tränaren tar betalt när lärlingen åker iväg och kör, eftersom de ibland måste ta in extra personal då. Fast samtidigt tycker jag att det är fel att tränaren tar betalt för att lärlingen kör på sin lediga dag (söndag då). När man är ledig ska man väl kunna göra vad man vill? Det kanske var att gå ifrån tråden lite...

När jag åkte iväg ensam(utan ordinarie skötare) med Stig´s hästar fick jag betalt... cirkus 500 rent på lönen... och det tycker jag är inte mer än rätt! Men upsittnings pengar kan man se sig om i stjärnorna efter. Där får man va nöjd med äran att sitta upp! :D

Jämfört med bekantas hästar så bruka jag fixa ALLT. Åka ut på morgonen packa fixa o lasta och åka själv till tävling. Ägaren betala allt runt hästen samt även nån hundring till mat för mig! Där var det ett givande och tagande... Jag lärde mig otroligt mycket av att få komma ut o resa o rida på olika banor, volt, bilstart, kort distans, medel, bana med korta rakor/långa svängar osv osv osv...

Man tjänar på att inte ta uppsittning första åren....

varför? han kör väl 2 amatörlopp av 100 per år. Sen kör han vanliga med proffsen. Han bedriver en verksamhet som de flesta andra så varför ska inte han få ta betalt? ska han köra gratis? sen betalar alla som han kör åt, han har aldrig krävt pengar eller sagt "jag ska ha så o så många procent".

Senast ändrad:

Vad jag vet är det olagligt för amatörer att ta betalt/få viss procent på pengar.. SVARTJOBB:devil:

brageh skrev:
Vad jag vet är det olagligt för amatörer att ta betalt/få viss procent på pengar.. SVARTJOBB:devil:

Vart står det/ hur kom du fram till det???

*nyfiken:D svartjobbare isf:angel: *

VARFÖR? gör inte dom samma jobba som alla andra eller? varför ska inte han, precis som en proffskusk med egen verksahet kunna få pengar för att han kör lopp. Jag han BEDRIVER EGEN VERKSAMHET INOM TRAVET. då måste väl han som alla andra få "ta" betalt eller ta emot pengar?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: Unafraid
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
445
Senast: Pegasus63
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 767
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 642
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London