Uppsittning

Sv: Uppsittning

Den har jag aldrig hört talas om, ska kolla.

Har en anatomisk neoprengjord med resår i båda ändarna.

Har övervägt att prova en hoppgjord med platta för att fördela trycket med under magen.

Rider man dagligen är hon mycket lättare, men så fort hon står ca 3 dagar är det kört igen & blir värre ju mer hon vilar.

DET tror jag tyvärr aldrig du får bort. Jag fick det iaf inte.

EN tryckfördelargjord uppskattades här. Gjorde ingen skillnad för uppsittningen, men för sadlingen.

Skillnad om du skrittar fram ordentligt för hand innan jmf med sitter upp direkt?

Ska jag vara ärlig låter det som ett konstigt tips.
Du ska inte träna att hon ska flytta sig för tryck när hon rör på sig. Hon ska stå inne hos dig och visst du kan använda ett spö, men jag hade börjat med handen.
Med ett spö kan du inte ge beröm direkt, men det kan du när du använder handen.
Börja med att klappa henne där du ska flytta henne och sen "petar" du på henne löst löst med fingarna på det stället. Håll kvar det lilla trycket i tre-fyra sekunder. Lyssnar du inte så ökar du trycket, håller kvar och fortsätter så tills hon flyttar sig. Det räcker med ett litet steg eller ibland att hon bara lyssnar till utan att flytta sig. Då släpper du genast trycket och klappar henne som innan du gav trycket.
Jag tycker det låter som en konstig idé att träna det när hon rör på sig.
Att visa iväg en häst är en helt annan sak att träna än att få den att flytta sig för tryck. Blanda ihop dom för då har du en förvirrad och frustrerad häst istället.
Och det kan till och med bli farligt, speciellt om du har en sån stor häst.

Och nej, traggla inte.. :S Då gör du hästen bara uttråkad och besvärad. Du ska träna det här blandat med andra övningar, som att backa och annat, kanske två-tre gånger per övning. Däremot kan du göra det flera gånger per dag. En tio-femton minuter per övningstillfälle och sen får hästen gå ut. Sen väntar du en fyra timmar kanske och tränar igen. Inte nödvändigtvis samma sak men samma intervaller.
Då får du en häst som blir nyfiken och kan inte vänta på vad roligt ni ska göra nästa gång.

Hoppas det blir bra. Lycka till!

Jag tycker väl mest att det känns lite opedagogiskt att lära hästen att komma mot en när man petar på den med ett spö, samtidigt som den ska flytta undan för tryck (skänklar etc). Skulle hellre ha en annan signal för att locka hit bakdelen, alternativt försöka peta på det yttre bakbenet. Men jag kanske missförstod övningen?

Jag tror hon menar att hon ska kunna peta med spöt på motsatta sidan baken för att hon ska kunna putta tillbaka baken. Jag hoppas det var så dom menade. :P
Men förstår fortfarande inte varför det skulle tränas med en häst i rörelse... :S

Hon kan redan flytta undan för lätt tryck i alla riktningar. Jag kan stå på samma fläck & borsta henne från alla håll genom att flytta med kropps språk & tryck av olika slag och jag har henne i bara repgrimma, min röst, repet & händer som redskap

Hon hänger vid grinden så fort hon ser mig på gården, vi myser alltid länge varje gång hon har "arbetat". Hon älskar att få vara till lags, göra mig nöjd & glad, självklart är hon även ett stort fuxsto så man måste respektera damen. Annars ser man en bakdel försvinna i fjärran. ;)

Det är ingenting som hjälper mig eftersom jag inte kan utöva tryck från motsatt sida jag befinner mig.

Momentet med Spöet var att man tränade hästen ett flytta in baken mot pallen när man petade/visade med spöet, man skulle senare bara kunna använda handen alt lära in ett kommando ord.

När hästen flyttade ut baken, behövde man inte gå ned från pallen, gå runt på andra sidan för att peta in bakdelen igen, sen gå runt till pallen & stiga upp den igen & se bakdelen försvinna ännu en gång.
Utan nu kunde man stå kvar på sin plats och med ett kommando få hästen att flytta in bakdelen på plats igen. En dominant ledare står på "sin" plats & ber hästen flytta.

Visst det är bakvänt att lära in det momentet, jag vill själv att hästarna ska flytta undan för all sorts tryck.

Jag ska fundera mer innan jag ev kommer lära henne det momentet. Fröken är ganska lätt i baken i vanliga fall. Vill utvädera om det kommer ge negativa konsekvenser med den övningen.

Senast ändrad:

Jag har själv en kuse som tycker det är lite obehagligt att sadlas och sittas upp på. Hästen är dessutom en riktigt enmanshäst, för mig funkar det bra att göra allt, men kommer någon annan och ska sadla eller hoppa upp kan de bli ett riktigt hejbabeluba...

Han blir även väldigt känslig när jag "kommer tillbaka" efter att någon anna ridit på honom, som nu i veckan har jag varit sjuk och lillasyster hjälpt mig, då tycker han de är jätteläskigt med sadeln, han kryoer ihop och blir som en ostbåge, men när sadeln lugn och stilla läggs på ryggen slappnar han av, där är det inte sadelgjorden som är det läskiga utan just sadeln, som läggs på ryggen.

När jag ska hoppa upp kan jag inte använda pall eller ha någon som kastar upp mig, än, jag tränar för fullt för att de ska kunna gå i framtiden. Det jag frå göra är att jag går fram till sadelläget, vissa gånger är det lugnt, andra gånger går han ifrån mig, då följer jag efterlugnt och stilla, han går aldrig mer än i sidled ifrån mig. När han sen ställt sig still och accepterat att jag står där så drar jag ner stigbygeln spänner sadelgjorden för att sen gå runt lugnt och stilla på andra sidan och gör samma sak. När jag fått ner stigbygeln och spänt sadelgjorden på andra sidan går jag runt och sätter foten i stigbygeln, ofta står han still, han kan börja flytta på sig fortfarande, då följer jag bara efter tills han står still. Sen när jag hoppar upp och han varit väldigt jamsig så "smyger" jag upp på ryggen, för att inte skrämma honom, de är just det när någon eller något kommer snett uppifrån då är de läskigt.

För övrigt tycker han också att de är läskigt om någon häst kommer för nära när vi rider, då kan han helt plöstligt flyga. Han är väldigt känslig så.

De har fungerat på min häst, men alla hästar är olika. Jag själv har en hoppgjord som jag använder hela tiden, med platta under magen.

Jag kan ju tycka att har man en häst med fysiska problem vid uppsittning kan du träna hur längesomhelst och hästen kanske går med på att stå still fast det är under smärta?

En högre uppsittningsramp som man lär hästen att stå bredvid vid uppsittning skulle jag föredra för att minska trycket så mycket som möjligt på en sådan häst som du har.

Har man däremot en ouppfostrad häst så finns det många sätt att lära den stå still vid uppsittning. Till att börja med är väl att lära en sådan häst ett stoppkommando och att det i alla situationer utan undantag betyder just stopp/stå still.

:)

*min häst får sadeltvång av gjordar med just resår, så den diskussionen är också individuell*

Hon har ingen fysisk smärta någonstans, blir kollad regelbundet av veterinär & av andra personer som är dokumenterat utbildade på hästens fysiologi.

Hon blir rutinkollad imorgon eftermiddag av en sk Osteopat fast för häst. Heter något så fint som Kranci**skopi någonting.
Personen i fråga behandlar även människor & jag har själv blivit behandlad.

Har skrivit tidigare i tråden att jag har en sk byggnadsställning så jag behöver bara lägga benet över ryggen, dvs lägger ingen tryck i stigbyglarna alls vid uppsittning.
Är ett sk tapetserar ställning/ spika fast gips i taket grunka, liknar en byggnads ställning som man kan höja & sänka träplattan på, hjul i ena sidan så den är enkel att dra med sig. Är i aluminium & väger inte speciellt mycket.

Har fått den av en kompis som är byggare för 2 år sedan när han såg hur jag hoppade runt & hängde på sidan av henne vid uppsittning från en liten kabeltrumma.

I ridhus har jag en trappstege som jag lånar ur sambons firmabil, då får jag lägga ett litet tryck i stigbygeln trots den är en meter hög.

Har tittat på sadelgjorden, den låter fantastisk, men tyvärr alldeles för dyr för mig som är mitt mellan mammaledighet & jobb för tillfället. Ev till sommaren kan jag ha möjlighet att prova.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 008
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 461
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar