Uppsittning med hjälp av lift mm

O

offspring

Jag är en rullstolssittande tjej som rider en gång i veckan.Min ridskola använder lift när jag ska sitta upp.
Det tycker jag fungerar bra,men hästen måste ju tränas
för detta.
Det jobbiga är att om den intränade hästen blir sjuk så
kan jag inte komma och rida.Borde inte ridskolorna ha fler
hästar som är tränade för detta?
Är det någon som vet om någon annan ridskola i Sthlm har lift???
Ha det. :)

Håller med dig, fler hästar borde tränas för uppsittning med lift. Tyvärr känner jag inte till ridskolorna i Stockholm då jag bor i Skåne men jag kan ju berätta hur vi brukar göra där jag jobbar som ridlärare för handikappade. Vi har minst 5 hästar som är tränade för detta ifall nån häst inte kan gå just den lektionen av nåt skäl. Jag tycker att detta skall vara en sak som prioriteras på den ridskolan du rider på. Vi utbildade 5 hästar efter önskemål från våra elever och jag är väldigt mån om att lyssna på deras önskemål. Hästarna som är tränade för detta blir även säkrare vid ridningen.

Hoppas det löser sig för dig så att du kan rida varje gång :)

Om du vill ha uppslag på fler klubbar i Stockholm som har handikappverksamhet, ring runt till klubbarna på listan: http://www.ridsport.se/Stockholm/handikapp/hkpklubbar.shtml
och fråga om någon har lift. Tyvärr tror jag att många ridklubbar satsar för lite på handikappridning, terapiridning och ridning för funktionshindrade ryttare. Det är nog därför det finns så få tränade hästar, och även få ridtider (i Sthlm). Det finns undantag och det är jättebra! :D Om du vill ha min åsikt, så tycker jag att alla hästar i en ridskolas regi mår bra av att miljötränas, och med en lift och stora liftselar är det ett utmärkt träningsmoment. Det kan ju faktist tänkas att de som rider Brunte vill "uppgradera" sig och rida någon annan häst som kanske inte var tänkt som handikapphäst från början, och då tycker jag att det ska finnas möjlighet till det. Nu har jag ju ingen ridskola, så det är lätt att tycka... :cool:

Tack för tipsen! Min kompis har tydligen ridit någon gång tidigare på ridskola, så hon vet att det funkar :) Vad tycker du om att vara ridlärare? Är det kul eller bara jobbigt? Det är ju många små tjejers dröm att vara ridlärare. Får du rida mkt själv, vad har du för arbetsuppgifter utöver undervisningen? Jag har funderat över att starta rehabiliteringshem, det skulle ligga på landet med hästar som rehabilitering bla. Vad tycker du om idén?

Mvh Alexandra.

Jag tycker att din ide är något du ska satsa på! Den är lysande! :idea:
Har själv varit inne på de banorna att starta upp ett rehabiliteringshem med bla. hästar men det dröjer några år till innan den iden sätts i verket.
Jag är enbart anställd för att sköta handikappsridningen och trivs super med det! Har jobbat med det i tre år nu och kan fortsätta många år till.
Har ett annat jobb också så det blir ca 5 timmar i veckan jag håller lektioner för funktionshindrade. Några andra arbetsuppgifter blir det inte och inte någon ridning på hästarna vi använder. Men massor av ridning på min egna lilla häst :love:
Att jobba som ridlärare för handikappade är verkligen något jag rekomenderar. Man blir så varm om hjärtet när eleverna lyckas med något svårt och skrattar med hela ansiktet! :love:
Har jobbat som "vanlig" ridlärare också men det är inget som går upp mot handikapps ridlärare!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
1 921
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar