Sv: Uppsittning för första gången?
Mina hästar är ganska mycket hanterade och arbetade från marken innan. De brukar ganska tidigt vara vana vid allsköns hantering. De tömkörs "ur sadelläget" med tömkörningsgjord och schabrak, samt med bröstsele med svanskappa. Tömkörs också bakifrån.
Ska kunna start, stopp, svänga och förstå grundläggande tygeltag.
När jag tycker att det är dags för uppsittning, utifrån hästens personlighet, sadlar jag. Om hästen reagerar på sadel och gjord första gången, kan den få gå sadlade promenader. Men det har i ärlighetens namn aldrig hänt.
En av hästarna longerade jag sadlad några gånger så han lärde sig eftergift den vägen (westernsadel, använde split rein genom stigbygel till hornet som mycket lätt inspänning) och var därför sadelvan.
Jag har brukat kunna sitta upp själv på mina hästar första eller andra gången de har sadel på sig.
Börjar med att stå på gårdsplanen med en sadlad och tränsad häst. Stämmer av att de grundläggande tygeltagen är OK.
Ställer mig bredvid hästen, drar och grejar i vänster stigbygel. Går runt hästen och gör samma med höger. Går runt hästen igen, sätter foten i vänster stigbygel. Om hästen är orolig, håller jag på en stund med att gå runt och växla mellan höger och vänster, och sätter fot i stigbygel.
När hästen är lugn trots fot i stigbygel, ställer jag mig i stigbygeln och står kvar där. Kliver ner igen, går runt hästen och gör samma från andra sidan.
Efter ett par omgångar brukar det gå bra att helt enkelt ur stående, lyfta benet över hästens rygg och sätta mig.
Brukar inte ägna mig åt hängande eller hasande övningar.
Jag är som regel ensam vid inridning av praktiska skäl och hittills har det fungerat utmärkt.
Ber hästen ta ett par skrittsteg, ber hästen stanna, gör om övningen ett par gånger, kliver sedan ner. Gör gärna ett par uppsittningar till samma dag.
Sedan är det "bara" att fortsätta.