Uppsittning för första gången?

Athletin

Trådstartare
Hej!
Jag har märkt att inridning sker på väldigt olika sätt.

Framför allt förberedande markarbete innan första uppsittning, och när och hur man gör första uppsittning :)

Så nu frågar jag er bästa bukare! :)

Hur förbereder ni hästen?
och när och hur gör ni första uppsitt?

Mvh Athletin!
 
Sv: Uppsittning för första gången?

Jag körde in min häst innan inridning men när det var dags så sadlade jag och ledde henne med sadel några gånger, sista gångerna med stigbyglarna nere. Jag drog i sadeln och rörde lite på den sen stod jag på en stol bredvid hästen i stallgången och klappade på henne ovanifrån och vickade och tryckte på sadeln. Sedan fick en medhjälpare hjälpa mej att lägga mej över sadeln några gånger och jag klappade henne och rörde på mig lite och la mej över och hoppade ner ett par gånger.

När hon inte reagerade något så låg jag över sadeln och medhjälparen fick leda henne en bit och sen göra halt och jag hoppade av. Tillslut satt jag upp och satt stilla och hoppade av ett par ggr. Sedan fick hon ledas med mej på ryggen tills det inte var några konstigheter med det. Hon kunde ju svänga, stanna och gå fram på kommando redan från körningen. När jag red själv första gångerna tränade jag gå och stanna. Hon fick godis från ryggen i början när jag gjorde halt. Då stod hon still och väntade på godis ist för att börja fundera på annat eller inte vilja stå still.
Stressade hon upp sig eller om det kändes som att hon skulle fara iväg gjorde jag halt som var väl inlärt och hon stannade och vände huvudet mot mej för att få godis. Sen började vi om igen med att gå fram och svänga och greja :)

I början smackade jag som framåtdrivande sedan la jag till skänkel samtidigt till att sedan bara använda skänkeln.
När vi började trava så tog vi bara några steg sen saktade av och gjorde halt och när hon var lugn och fin fick hon godis när hon stod stilla.

Det fungerade väldigt bra att rida in henne. Kändes tryggt att hon gick att stanna och kunde stå stilla. Efter ett tag slutade jag såklart ge henne godis när hon gjorde halt och det var bara lite i början som hon vände sig om och undrade om hon inte skulle få godis när hon stod stilla.

I början när jag satt upp sträckte jag armarna ut åt sidorna, lutade mej fram och tillbaka, klappade henne uppifrån ryggen på rumpa och hals tills det inte var något konstigt att jag satt där uppe och rörde mig.
 
Sv: Uppsittning för första gången?

Hästen ska kunna longeras i alla gångarter och kunna stanna och gasa på kommando först.

Longerade då först med gjord, sedan med sadel, sedan med sadel + stigbyglar.

Drar i sadeln från alla håll och kanter, hoppar upp och ned på varje sida om sadeln, står vid sidan och lägger
armarna över sadeln och tar tag i sadeln och drar den mot mig på båda sidor.

Har jag medhjälpare, så håller medhälparen i hästen i lina första gången jag börjar hänga på hästen.
Jag sätter mitt knä i stigbygeln och häver mig upp mot sidan på hästen. Fungerar det utan problem så hänger jag mig på
mage över hästens rygg. När det fungerar från båda sidorna så börjar medhjälparen leda hästen, med mig hängande på mage
över hästens rygg. När det fungerar så sitter jag upp, och sitter en kort stund och hoppar sedan av. När hästen inte bryr sig
om att man sitter på den så skrittar jag hästen och medhjälparen leder i lina. Använder alltid samma röst kommandon som hästen
lärt sig vid longeringen även uppsuttet.

Har jag inte medhjälpare så stängslar jag in en liten volt på ridbanan och gör allt skrivet ovan själv, men då måste jag samtidigt
hålla i en tygel/lina som jag har på innersidan i det varvet vi jobbar i, fäst i bettet eller kapsonen så att jag kan leda in hästen
på en liten volt där den ska flytta bakbenen i kors, om den blir nervös och går iväg, vilket jag lär in innan jag sitter upp.
 
Sv: Uppsittning för första gången?

Jag har gjort som allt det andra, lagt på henne sadel, sele etc och låtsats som om det är världens naturligaste sak! Tog fram en pall och ställde bredvid hästen och hängde mig över henne och passade på att borsta lite på andra sidan samtidigt, dagen efter satte jag mig på henne och gled ner på motsatt sida!

Kommer fortsätta så! Lugnt och tryggt som om det är den mest naturliga sak i världen att bära omkring en klumpeduns på ryggen!:D
 
Sv: Uppsittning för första gången?

Min nu äldre och supercoola häst longerade och tömkörde jag efter konstens alla regler innan jag satt upp. Men den jag håller på med nu la jag bara på sadeln en dag och gick en promenad första gången, longerade med sadel nästa dag osv. Stod på en pall i boxen och hängde och klängde och var dryg medans han åt. En dag så satt jag bara där barbacka med hästen i grimma... (Inget jag rekommenderar) men han tittade på mig, nafsade lite i mina fötter.. så var det bra med det.
 
Sv: Uppsittning för första gången?

Mina hästar är ganska mycket hanterade och arbetade från marken innan. De brukar ganska tidigt vara vana vid allsköns hantering. De tömkörs "ur sadelläget" med tömkörningsgjord och schabrak, samt med bröstsele med svanskappa. Tömkörs också bakifrån.
Ska kunna start, stopp, svänga och förstå grundläggande tygeltag.

När jag tycker att det är dags för uppsittning, utifrån hästens personlighet, sadlar jag. Om hästen reagerar på sadel och gjord första gången, kan den få gå sadlade promenader. Men det har i ärlighetens namn aldrig hänt.
En av hästarna longerade jag sadlad några gånger så han lärde sig eftergift den vägen (westernsadel, använde split rein genom stigbygel till hornet som mycket lätt inspänning) och var därför sadelvan.

Jag har brukat kunna sitta upp själv på mina hästar första eller andra gången de har sadel på sig.

Börjar med att stå på gårdsplanen med en sadlad och tränsad häst. Stämmer av att de grundläggande tygeltagen är OK.
Ställer mig bredvid hästen, drar och grejar i vänster stigbygel. Går runt hästen och gör samma med höger. Går runt hästen igen, sätter foten i vänster stigbygel. Om hästen är orolig, håller jag på en stund med att gå runt och växla mellan höger och vänster, och sätter fot i stigbygel.
När hästen är lugn trots fot i stigbygel, ställer jag mig i stigbygeln och står kvar där. Kliver ner igen, går runt hästen och gör samma från andra sidan.
Efter ett par omgångar brukar det gå bra att helt enkelt ur stående, lyfta benet över hästens rygg och sätta mig.
Brukar inte ägna mig åt hängande eller hasande övningar.

Jag är som regel ensam vid inridning av praktiska skäl och hittills har det fungerat utmärkt.

Ber hästen ta ett par skrittsteg, ber hästen stanna, gör om övningen ett par gånger, kliver sedan ner. Gör gärna ett par uppsittningar till samma dag.

Sedan är det "bara" att fortsätta.
 
Sv: Uppsittning för första gången?

kl
Jag tömkörde och longerade min tills han kunde komandon och gick fint och avslappnat. Sadlen la jag bara på i boxen när han stod och åt hö. Jag gjorde inte minsta lilla grej av det. Bara lät han nosa och sen la på den. Spände gjorden bara för att sadlen inte skulle kunna kasa. Sen gick jag och gjorde annat i stallet. Gjorde så kanske tre fyra gånger. Sen longerade jag ett par gånger med den innan jag hängde på honom. När han tyckte det va ok efter några ggr satt jag upp. Gick super bra. Jag vill vara noggran med att hästen är okej med allt innan man går på nästa steg.
När jag väll satt upp satt jag där en stund och snackade med honom, klappa lite och så. Sen hoppade jag av. Gången efter skrittade jag på lina lite. Sen när det va okej så blev det trav osv..

När jag gick unghäst utbildningen så gjorde man så stor sak av sadlen.. La på den i ridhuset och så skulle hästan longeras direkt med den.. Det sa ju bara PANG och så blev hästarna galna! Bockade och trodde ju sadeln va ett rovdjur!
 
Sv: Uppsittning för första gången?

Jag inleder med longering, arbete vid hand och miljöträning tills vi verkar förstå varandra och hästen känns lugn, positiv och nyfiken. Sedan testar jag med en liten pilatesboll att hästen inte blir nojjig om jag bollar med den kring hästen och att den accepterar att ha/gå omkring med bollen på ryggen. Därefter hänger jag på hästen från båda sidor innan jag slutligen sätter mig upp.

Första gången vill jag ha någon annan van person med mig på marken. Blir hästen spänd med ryttaren på ryggen så väntar vi tills den slappnar av igen och sedan sitter jag av. Verkar den oberörd och fortsätter att vara lugn, positiv och nyfiken så tar vi några steg i skritt först.

Att kommunikationen fungerar mellan mig och hästen, samt att hästen är lugn, positiv och nyfiken är det viktigaste för mig. Det är så jag avgör om den är mentalt redo för nästa lilla steg i utbildningen.
 
Sv: Uppsittning för första gången?

Båda mina har jag ridit in på våren som treåringar. Börjat på vintern - vårvintern med att sadla och hänga lite över ryggen i stallet (från pall), en eller ett par gånger i veckan så att det blir en trygg och van rutin att man kommer och klänger lite när sadeln kommer på.

Efter några gånger har jag också suttit upp inne i stallet någon minut åt gången. Det var inga som helst bekymmer med någon av dem.

Sedan när det inte är fruset ute längre har jag longerat med sadel. Min äldsta och något mer hispiga häst hade jag medhjälpare från marken när jag började sitta upp i paddocken. Men lillen har jag varit ensam med hela tiden och det har gått fint det också.

Har övat många många, gånger på att stanna vid uppsittningspallen och stå stilla när jag klättrar upp. Flera gånger bara stått stilla en liten stund och så har jag satt foten i stigbygeln och lagt på lite tyngd, och så avbryter vi och går ett varv och gör om proceduren. Och så till sist bara sitter jag upp i stället.

Det är ju ett litet riskmoment eftersom man också gärna vill stå nära staketet, så att de inte trasslar in sig i pallen när de inte riktigt vet vart de ska gå. Men till sist har det blivit en vana att vi stannar vid pallen så länge matten vill det, och sedan går vi en liten runda med början rakt fram när matten säger okej. Så då blev det inte så väldigt konstigt att göra det när matten klättrat upp på ryggen heller. :)
 
Sv: Uppsittning för första gången?

Innan jag sitter upp vill jag kunna tömköra hästen. Så den är van att ha en gjord i rörelse. Sedan sadlar jag, leder ut och runt hästen, longerar med sadel så den får känna den. När allt detta är OK börjar jag härja med sadeln. Ruckar på den, rycker i lädren och klappar med handflatan på sitsen. De flesta hästar blir lite spända utav ljuden främst, men efter ett par gånger bryr de sig inte. Då hänger jag på dem i rörelse, sedan sitter jag upp. Har aldrig varit några problem!
 
Sv: Uppsittning för första gången?

Jag börjar med markarbete, longering, flytta bog och bakdel, och lite andra grundläggande övningar från marken.
Sedan provar jag lägga på sadel i stallet (vänjer också in vid bett & träns, men tar inte upp det eftersom detta handlade bara om insittning?)
Andra gången med sadel leder jag hästen lite också..
Sedan blir det att longera med sadel på. Efter det longering med sadel och hängande stigbyglar.

När hästen känns trygg att ha sadel på sig hänger jag på den, har då någon som håller i hästen eller alternativt är i boxen eller binder upp den i stallgången (beroende på häst och situation). När det känns bra så provar jag sitta upp. Sitter alltid upp från båda håll för att hästen ska bli van med båda delarna.

Sedan blir jag ledd/leder någon annan (beroende vem som kan hjälpa till) på hästen och sedan longering med ryttare.

Allt detta brukar ta ca 1 vecka (+ / -)
Brukar inte vara några större problem :)
 
Sv: Uppsittning för första gången?

Min häst var inkörd när jag fick henne, så det enda jag gjorde var att sadla på, be en medhjälpare hålla hästen i ett grimskaft fäst i ena bettringen, kliva upp på uppsittningspallen, veva lite med armarna för att se att hon var OK med att ha mig ovanför henne, och sedan sitta upp direkt från pallen, dvs. lade ingen tyngd i stigbygeln. Jag stod i lätt sits de första stegen medan medhjälparen ledde, så fort jag märkte att hon var lugn satte jag mig ned. Sedan gick vi i kanske 5 minuter, då hon fick lära sig att gå fram för skänkeln. Inga bekymmer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 214
Senast: Fiorano
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp