Uppsägningstid utan kontrakt

Bison

Trådstartare
Vad gäller egentligen då?
Har stått i stallet i drygt ett år o trivs väldigt bra med ägarfamiljen så jag vill absolut inte göra mig osams med dem.
Men vad är det som gäller egntligen? Vi har aldrig pratat om det.

Sv: Uppsägningstid utan kontrakt

Vad gäller egentligen då?
Har stått i stallet i drygt ett år o trivs väldigt bra med ägarfamiljen så jag vill absolut inte göra mig osams med dem.
Men vad är det som gäller egntligen? Vi har aldrig pratat om det.

Jag skulle använda mig av en kalendermånads uppsägning, dvs du säger upp dig i slutet av denna månad och flyttar i slutet av Juni.

Har ni inget muntligt eller skriftligt kontrakt kan du ju lämna när du vill. Men för att vara snäll kan man ju säga till en månad i förväg.

Har ni inget muntligt eller skriftligt kontrakt kan du ju lämna när du vill. Men för att vara snäll kan man ju säga till en månad i förväg.

Nej man kan ju inte det, för ett avtal har ju uppenbarligen funnits eftersom man stå i stallet.;) Så då gäller ju även en uppsägning, när den däremot inte är avtalad innan så en månad brukar ju tillämpas.

Enklast är ju att titta på när man flyttade in, är det i början av en månad så är ju kalendermånad tillämplig vid uppsägning.

är det en bra och seriös hyresvärd så gör man väl allt för att underlätta för dem och tala om det så snart man vet om att man skall flytta. har de köpt in foder eller dyl för att det skall räcka till din häst så är det ju bra för dem att veta. med som ovan minst en månad känns väl ok?

KL.

Har nu fått reda på att min inack ska flytta till annat bete, ev till midsommar.
Sa då att jag gärna vill veta detta innan helgen, alltså när de tänker flytta, det är egentligen "deras" helg, midsommarhelgen (in & utsläpp) fick då som svar att det beror ju lite på vädret, Tycker ni detta är okej? Tror inte dom kommer betala månaden ut. Systerns häst stod ett tag här som lite mellanlandning och då fick jag veta tre dagar innan att den skulle flyttas och sedan så undrade dom vad de skulle betala, kan ju inte bli så dyrt då vi inte gått så långt in i månaden.
Själv tycker man ju att det automatiskt är en månad men då det aldrig blivit av att vi skrivit papper så får jag ju skylla mig själv :crazy:.
Men nu när läget är som det är så tycker jag att jag kan "kräva" ett utflyttningsdatum, vad tycker ni :confused:

Ursäkta om det blev svamligt.

Ringde till någon sådan här gratis juridisk rådgivning angående just uppsägnings tid om inte avtal finns. Enligt henne faller Boxplats under hyra för lokal och finns inget annat avtal så är de enligt lag 3 månader.

Fallet i detta gällde om de skulle vara 1 eller 2 månader och tvisten var mellan mig och stallägaren. Efter samtalet med jurist så giv jag utan strul med på hennes 2 månader då hon rent teoretiskt kunde ställt till mer liv annars.

Sitter i samma båt, hyr ett stall och ska säga upp. Finns inget kontrakt och får inte tag på ägaren. Nu har det gått en bit in i juni och hästarna ska flyttas vid månadsskiftet :crazy:

Men får väl kanske betala ett stall som står tomt 1 månad under juli istället för att åtminstone vara juste...

Hyr du ett helt stall (kallhyra) kan det vara så illa att det är nio månaders lagstadgad uppsägningstid om det vill sig illa.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 052
Senast: Squie
·
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 335
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?