Uppsägning av stall - skita i det?

D

dockan_

Nu undrar jag bara här.
I mitt stall har vi uppsägning 1 månad. inget skrivet avtal eller liknande, har bara läst på ett papper att det står så..

Det är fortfarande 1 månads uppsägning, men vad händer om man skiter i det? och bara drar? Nu har inte jag tänkt att göra det, men vad händer? Ingenting tror jag, för ingen kan ju göra något, men har ni varit med om detta förr? Hur pass vanligt är det?

Tack för svar!:bump:

Sv: Uppsägning av stall - skita i det?

Du är betalningsskyldig för din uppsägningsmånad. I praktiken - om du bara sticker utan att säga upp avtalet - är du betalningsskyldig till avtalet sägs upp och en månad till.

Du är betalningsskyldig för din uppsägningsmånad. I praktiken - om du bara sticker utan att säga upp avtalet - är du betalningsskyldig till avtalet sägs upp och en månad till.

Men hur vet "dom" att jag har betalat och inte t.ex?
De kan ju knappast gå till domstol. De finns ju knappast bevis heller.
Man ska ju alltid skriva på också..

Men hur vet "dom" att jag har betalat och inte t.ex?
De kan ju knappast gå till domstol. De finns ju knappast bevis heller.
Man ska ju alltid skriva på också..

Det behövs inte så mycket för att ta ett ärende vidare. Varken till Kronofogden eller Domstol. Det räcker att de skriver en faktura och skickar till hyresgästen. Blir inte denna betald kan de gå vidare.
När de sedan har det skriftligt, det du läst, kan de hänvisa till det och säga att ni avtalat om det och att hyresgästen tidigare inte haft något att invända.

Vilka är "dem"?

Ett avtal behöver absolut inte vara skriftligt, det räcker med att man har en muntlig överenskommelse. Har du läst reglerna känner du ju till dem. Alltså har du godkänt att följa dem i o m att du flyttat in/står kvar i stallet.

Som Masse säger, det behövs ju bara en fordran för att lämna vidare till Kronofogden. Bestrider du fordran till Kronofogden kan detta drivas vidare till Tingsrätten. Och det är ju aldrig roligt med en betalningsanmärkning...

Har suttit och funderat lite på en grej..

Jag tror inte att stallägaren skulle kunna skicka detta till kronofogden eller tingsrätten för vidare domstol elelr så, för vad händer om vi tar en annan sak som hände mig..

Jag orkar inte berätta hela historien men de är en tjej som lurat mig på pengar, inte mycket men jag anmälde det till polisen, som sedan sa att jag fick stämma henne och sen fick dom avgöra om de blev domstol eller ej.

Tror inte att dom skulle bry sig så mycket om hon gick och sa "ja det är en tjej som inte betalat mig så här mycket.. och hur svart betalt är inte det egentligen, stallhyran..
Så jag tror inte att det skulle gå till utredning iallafall. ville bara säga det..

Det är pga personer som agerar som dig som jag vägrar att hyra ut stallplatser när vi renoverat vårt stall... :smirk:

Det är pga personer som agerar som dig som jag vägrar att hyra ut stallplatser när vi renoverat vårt stall... :smirk:

Jag är ingen dum person, jag sitter bara och funderar och undrar vad ni andra tänker. Att ett muntligt avtal gäller likadant som ett skriftligt vet jag, men det finns ju inga bevis egentligen. Och som jag skrev allt ovan vill jag veta.

jag förstår inte ditt sista inlägg om polisanmälan och om du stämde henne eller inte, för det är så rörigt skrivet.. men visst kan dom om dom vill gå vidare till kronofogden och göra en rättssak av det eftersom du bryter mot ett kontrakt! Och om det bara är en månads uppsägning hur svårt är det att bara säga upp dig och slippa allt tjaffs som kan uppstå vid ev. "smitning"?

Förstår inte riktigt vad den här tjejjen som inte betalt dig har med någonting att göra egentligen? Bara för att hon är dum behöver du ju inte sjunka till hennes nivå...

Men om du har ingått ett muntligt avtal med en person - tycker DU att det är ok att skita i det bara för att "det inte finns några bevis"? :confused:

Jag tror inte att stallägaren skulle kunna skicka detta till kronofogden eller tingsrätten för vidare domstol elelr så, för vad händer om vi tar en annan sak som hände mig..

Har inget med saken att göra även om det finns annat. Till och med skulder som är "svarta" går att driva till rättegång och oftast är det målsägaren som vinner i de fallen också.
Polisen har inte med det här att göra precis som de sa till dig utan det får drivas på annat sätt vidare till domstol. Enklast genom Kronofogden när det gäller obetalda räkningar.
Vill du driva ett egent ärende så är det upp till dig men om du kommer med det i efterhand som hämd för att de driver sitt ärende så sitter du mycket sämre till.

Jag orkar inte berätta hela historien men de är en tjej som lurat mig på pengar, inte mycket men jag anmälde det till polisen, som sedan sa att jag fick stämma henne och sen fick dom avgöra om de blev domstol eller ej.

Tror inte att dom skulle bry sig så mycket om hon gick och sa "ja det är en tjej som inte betalat mig så här mycket.. och hur svart betalt är inte det egentligen, stallhyran..
Så jag tror inte att det skulle gå till utredning iallafall. ville bara säga det..

:eek:

Sen undrar folk varför man inte vill hyra ut stallplats?

Bara att hänvisa till den här trådskaparens inställning så kanske dom förstår varför!

Tackar gudarna och min lyckliga stjärna att de inhyrda jag har haft har vart kanonbra människor!

Jag är ingen dum person, jag sitter bara och funderar och undrar vad ni andra tänker. Att ett muntligt avtal gäller likadant som ett skriftligt vet jag, men det finns ju inga bevis egentligen. Och som jag skrev allt ovan vill jag veta.

Du är ingen dum person?

Du sitter bara och undrar om du kan skita i att betala för dig med gott samvete?

Varför annars vill du veta vad som gäller?

Du vet väl vad du gått med på när du flyttat in?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 865
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 144
Senast: Sasse
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV