upplägget av provridning för era medryttare

Elisha

Trådstartare
hur brukar era provridningar för att hitta medryttare se ut? visar ni hästen, varför/varför inte? instruerar ni hur h*n ska rida eller är ni mer passiva? varför/varför inte? :-)

Sv: upplägget av provridning för era medryttare

Jag visar gärna hästen först, dels för att känna efter om hästen är som vanligt för dagen och dels för att jag själv hade velat det om det var jag som skulle provrida. Jag vill visa hur hästen är van att ridas.

Vid själva provridningen vill jag att häst och ryttare ska få känna på varandra och mest se om de verkar trivas ihop, allt måste inte vara perfekt från början. Jag kan ge lite förslag på vad de kan testa och kommer med lite småtips men i övrigt är jag ganska passiv. Jag hjälper gärna till med en lektion då och då vid senare tillfällen men just vid provridningen lägger jag mig inte i för mycket utan jag vill få en uppfattning om hur medryttaren rider på egen hand. Sedan hade det kanske varit skillnad om hästen var mer komplicerad, då kan det behövas mer hjälp.

Jag måste instruera eftersom min häst är en bitch mot nya ryttare

tala om vart knapparna sitter

Jag brukar inte sitta upp först och/eller instruera, eftersom jag vill se ryttarens opåverkade ridstil och känsla, och om hästen trivs med den. Har alltid sökt rutinerade ryttare, och då känner jag att jag inte ska inleda med att säga "rid såhär, gör såhär". Jag vill se om personen ifråga har känslan och kunskapen att själv hitta knapparna, särskilt eftersom min häst inte är svårriden så.

Likadant i hanteringen. Jag berättar var mina gränser går, vad hästen får respektive inte får göra, men jag börjar aldrig med att själv demonstrera. Då är det bättre att medryttaren får visa sina eventuella brister själv, så kan jag gå in och ta en liten diskussion och/eller komma med råd då. (Alternativt om medryttaren gör som en tjej gjorde - ryter och rycker i den osäkra hästen - så kan jag gå in och slänga ut personen ifråga med arslet direkt. :))

Jag rider först och känner på hästen och visar lite och sedan får medryttarkandidaten prova under min uppsikt eftersom hästen är speciell och inte lättriden. Därefter om medryttarkandidaten känner att det gick bra så får denne prova att rida ut på min häst vid nästa tillfälle när jag sällskapar på en annan häst. Det är där själva utmaningen ligger, då min häst ofta går bra att rida på bana/i ridhus men kan vara enormt het ute och fixar de inte henne där så funkar det som sagt inte..
Provridning sker vid flera tillfällen innan jag bestämmer mig helt och medryttaren känner att den klarar av min häst.

Min häst är så snäll så det är bara att låta dem hoppa upp och testa. Självklart går jag med och tittar på och vill de ha tips så ger jag det, men annars får de prova själva som de vill.

Jag brukar fråga vad de vill o oftast rätta mig efter det. Ger lite tips o så men "lägger mig inte i" om de inte vill det.

Jag har mest ridit "enkla" hobbyhästar/skogsmullehästar. Så jag har helt enkelt fått hoppa upp och rida. Ibland har ägaren gått/cyklat med, i andra fall har ägaren ridit med på en annan häst. Har aldrig ridit på ridbana i början. Har inte direkt fått tips och råd i själva ridningen utan mer fått info om att hästen kan reagera si och så i vissa situationer osv.

Jag kan tänka mig att provridningen blir något annat om man har en krävande häst eller har högre krav på själva ridningen än ut i skogen och gå framåt.

Jag har varit ute efter nån som kan rida ut rakt fram. Har lånat en häst och ridit ut tillsammans med presumtiv medryttare för att se hur det gått.

Jag brukar visa/rida hästen först,sedan brukar jag vara hyffsat passiv vid provridningen för att se hur det funkar mellan häst och ryttare utan att jag lägger mig i, ser jag att hästen utnyttjar situationen ger jag såklart tips och råd under tiden.

Som andra på denna tråd så visar man själv hästen först.. sen brukar jag vara passiv och se hur hästen gillar medryttaren.. det kan vara så att kusen inte alls gillar personen som rider... och tvärtom. Sen vill jag rida ut med medryttaren, och om det funkar så ber jag en kompis rida ut med personen.. aja, det är mitt upplägg... brukar funka bra.. men det är svårt att hitta bra medryttare.. inget ont om dom.. men dom som är bra och erfarna brukar ha massor med hästar att rida.. och sen vill jag inte ha nån som tränar eftersom jag tränar själv.... :bump:

Nu har jag aldrig haft medryttare på mina egna hästar, men när jag för några år sedan sålde hästen min och fick förfrågan om att bli medryttare istället så när det gällde den första hästen (som jag red i ca 4 månader) fick jag mest en genomgång hur allt fungerade i stallet. Hästen i säg kände jag sen innan då vi stått i samma stall några år tidigare under 2 år och jag red då hästen ibland där med.

Hästen jag rider nu (vi firar snart 1 år tillsammans :D) blev jag också tillfrågad om jag ville börja rida och fick ha som en provridning, där ägaren red först och sedan fick jag hoppa upp och känna lite på honom. Sen tror jag, ifall jag kommer ihåg rätt, att den första gången jag skulle ta honom efter "provridningen", så var ägaren med hela tiden i stallet, vilket jag tyckte var jätteskönt så man kan fråga lite om småsaker om hur saker och ting fungerade i stallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 749
Senast: warg
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 544
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka