Sv: Upplägg under vintern
Mitt sto -09 har vintervila en skoperiod, ska skos i mitten av februari och då sättas igång igen.
Hon har gått LB med godkända procent och jag siktar på att kunna rida LB:1 på över 55% under våren för att kvala till fjordhästSM.
Min målnivå med en fjording utan spektakulära steg får väl vara någonstans runt 60-64%, så mycket högre tror jag inte hon har kapacitet för.
Just 2014 vill jag, eftersom det är kaxigt, få med henne på SM.
Därefter antagligen ligga kvar på LA-nivå i några säsonger till och förbättra resultatet till att vara stadig över 60%.
Valacken -05 ska vara igång hela vintern, jobba vidare på steglängdsskillnader i alla gångarter, och få till skolorna bättre så att vi kan gå godkänd MSV C och förhoppningsvis få starta MSV B.
Med tid och träning tror jag han kan landa på dryga 65% men troligen inte mer än det.
Han är kbl-travare.
Connemaran ska förbättra sig i längningar och stegkvalitet och förhoppningsvis debutera dressyr som ponny under våren eller sommaren.
Han blir sex vid nyår, går att starta LA om man nöjer sig med 60-65%.
Quartervalacken som jag fick i september (då i stort sett grundriden kravlöst i skritt, trav och galopp utan att någon frågat efter form eller böjning) hoppas jag kunna starta LB dressyr. För honom handlar det mycket om social träning, så det spelar inte så stor roll vad han får för resultat. Han är skaplig i travarbetet och gör relativt vettiga längningar där men är inte särskilt stark i galoppen än.
Den fjording som blir sju, ska förhoppningsvis gå att träna ikapp i galoppen så han kan gå dressyren på LA:1 i fjordhästSM igen. Han börjar få bra trav, och "riktiga" längningar är på gång. Vi ska få till suget ännu bättre i accelerationerna, och som sagt galoppen som tränas med många fattningar och mycket samlande arbete i skritt och trav.
Sedan har jag några som i stort sett bara hålls igång och grundarbetas och ska fortsätta med det.
Har en tredje fjording, som har stor kapacitet men inte lika lätthanterad vilja
. Önskar att han kunde bjuda på det han har, men det är nog ganska lång tids träning för att få till. Kanske när han är 20 (han blir åtta vid nyår)???