Upplägg för föl

A

annalisa

Fösta tråden i dethär forumen från min del :D
I alla fall, har ett föl på 1½ månad som är väldigt välskapt o jätte fint i hull. Växer jämt och fint. Men nu är det så att fölet har börjat ta efter stoets matvanor, som är ganska matgalna :angel: :angel: (har inte vart så tidigare, innan hon blev dräktig. Är ju förståligt naturligtvis). Fölet har nu ätit väldigt duktigt sen 2-3 veckor tillbaka, o kan gissa att hon nog äter ca 1/2 mått Krafft pluss grön o 1/4 mått Krafft grund + nåt kilo hösilage om dagen. Utöver detta diar hon inte alls så mycket som hon gjorde tidigare, under tiden som jag är i stallet, så är det endast efter en liten lur, eller efter att hon ätit kraftfoder som hon går o diar. Går även o diar när hon blir lite stressad. Är detta normalt, för jag tycker hon äter ovanligt mycket för att endå vara så liten = farligt??? Isåfall: vad göra? Är i stortsett omöjligt att ta bort krafftfodret från stoet, eftersom jag måste stödfodra henne pga sämre kvalitet på hö, + att hon går dräktig iår igen, och har väldigt lätt att falla ur.

tack på förhand!!!!

Sv: Upplägg för föl

Fölen äter det stoet äter.
Så länge fölet verkar må bra finns ingen anledning till åtgärd. Men räkna inte med att fölet tillgodogör sig i princip något alls av det den äter. Att hon inte diar beror nog på att hon äter på annat sätt.

Men får hon isåfall inte för lite näring i sig, iom att hon, som du säger, inte kan tillgodogöra sig näringen i fodret, o diar väldigt lite?

Det brukar inte vara någon större fara, om stoet bara har tillräckligt med mjölk så får hon nog i sig vad hon behöver. Fölen brukar ju börja peta i sig gräs redan som ganska små också, de diar och går upp i vikt bra ändå...
Så länge hon är bra i hullet och rund o fin över rygg och rumpa så kan du vara lugn! :D

Å vad skönt, :bow: :p Känner mig lite lugnare nu :banana:r Skönt är att dom endå ska ut på bete den 1 Juni tillsammans med annat sto + föl, men eftersom det är första fölet för min del så är det lite svårt :D

Tack så jätte mycket :bow: !!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 310
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar