Att du orkat stå ut med detta i flera års tid är bortom mitt förstånd!
För att konversera krävs två parter:
En som pratar med avsikt för att få den andra att förstå, och en som lyssnar med avsikt att förstå vad den andre menar.
Jag hade aldrig levt i ett förhållande där man inte kunde prata med varandra på detta sätt och heller inte känt sig respekterad eller värd en omprioritering.
Jag och min fästman sedan 7 år tillbaka lever väldigt självständigt. Han jobbar skift, spelar hockey och prioriterar socialt umgänge högt medan jag spenderar många timmar i stallet efter min arbetstid. Vi pratar löpande med varandra och stämmer av med en genuin och ömsesidig avsikt att planera veckan så att vi får tid tillsammans i minst en kväll och gärna en heldag.
Om jag vill ha mer gemensam tid än han, eller om han vill göra någon gemensam aktivitet som jag kanske inte föredragit själv - då hittar vi en gemensam lösning eller kompromiss.
Att skaffa barn med någon som inte
lyssnar och heller inte
respekterar min åsikt eller känsla (man behöver alltså inte dela åsikt, bara acceptera och respektera att den andre känner så) hade inte kommit på tal för mig.
Tips:
1. Rannsaka dig själv, är du tillräckligt tydlig och kommunikativ i ert förhållande? Ger du honom rätt förutsättningar och nycklar för att lyssna och förstå. t.ex: Om du är på dåligt humör och han frågar vad det är så svarar man inte "inget". Man berättar varför man är på dåligt humör och man berättar det utifrån sitt eget perspektiv.
Alltså inte "Men
du är så sjukt egoistisk när du väljer att spela gitarr hela dagen istället för att planera så att vi kan få tid tillsammans". Att säga att någon ÄR något går alltid bort eftersom den andre personen kan välja att neka ditt påstående.
Prata istället alltid utifrån hur du känner, "
Jag blir sårad när när du väljer att spela gitarr hela dagen istället för att planera så att vi kan få tid tillsammans, det gör mig väldigt ledsen".
Då ställs han plötsligt inför två val: 1, att upprepa nämnt beteende trots att han nu är helt medveten om att det sårar dig. Eller 2, respektera att du känner så även om han tycker att det är obefogat. Och du har nu lättare att avgöra vilken typ av person du valt att leva med.
2. Prata med honom på rätt sätt. Tydligt och öppet, vad förväntar du dig av honom? Vad kan han förvänta sig av dig? Hur behöver relationen ändras för att ni skall få det bättre? Kom överens!
Ställ krav! Och ge honom en ärlig chans till förändring inom en förbestämd (om så bara för dig) tid.
3. Lämna honom om han inte respekterar er överenskommelse.
Du är värd all respekt och power du kan få så slösa inte bort tid på någon som inte ser ditt värde.