Uppgiven och ledsen

fiaskurken

Trådstartare
Skriver det här lika mycket för att få prata av mig som att få råd...

Vi har nu kommit till den punkt där vi inte längre kan ha kvar vår ena hund. Han är, och har alltid varit väldigt speciell. Uppenbarligen är hela denna kull "svåra". Jag hatar att använda mig av ordet problemhund,för jag anser att hunden aldrig kan ha problem utan att det är vi människor har svårt att läsa av dem - men vår wachtel benämns nog som en sådan av andra.

Det har alltid tagit väldigt lång tid innan han vänjer sig vid förändringar, och sin "flock", alltså vi i familjen och våra närmast anhöriga älskar han och oss skulle han försvara ända in i döden. Han är alltså mycket känslig för förändringar, men eftersom vi känner honom så väl så har det aldrig riktigt varit något problem. Enda gången det har varit knivigt är när hela släkten är på bröllop el. liknande och vi behövde någon som rastade honom, eftersom han har ett mycket starkt vaktbeteende och knappast släpper någon utomstående över tröskeln. Lite fläng i huvudet är han, tål varken tikar eller hanhundar och flyger på om han kommer åt då han är kopplad. Är det i skogen han släpps ihop med andra hundar så har det aldrig varit något problem. Vi har och har haft många olika hundar, så att det har med uppfostran och sådant att göra stämmer inte. Jag anser iallafall att det inte är i ledarskapet det brister. Eller så är det det med just denna hund, vad vet jag...

Hur som helst är det på alla andra sätt världens goaste hund, en god jaktkamrat och en trogen bästa vän.

Det fungerar dock inte med barn. Alls! Jag, som anser mig själv känna den här hunden utan och innan, har försökt på hundra sätt att vänja honom vid både vår son och andra ungar, men det fungerar inte. Det har gått bra hitills, men nu gör det inte det längre. En klängande och klättrande två-åring är för mycket för hunden. Han blir rädd, han blir osäker. Och häromdagen hände det som inte fick hända, ett ögonblick av tankspriddhet hos mig och sonen hade klättrat över grinden. Ett utfall utan dess like... Det blev inga bitskador. det var nog jag som blev räddast av alla. Känner mig dum, känner mig naiv som trodde att det här skulle kunna fungera om jag gav det tid. Och jag känner mig vidrig mot hunden, varför har jag utsatt honom för det här... Jag kommer aldrig aldrig kunna lita på honom. Och vi har ännu ett barn på väg = ännu mer förändringar = ännu mer osäkerhet hos hunden.

Har viss erfarenhet av problemhundar, men här tar min ork och lust slut. Jag kan inte gå och vara på min vakt konstant. Vi har hundhus, men han hatar det verkligen. Jag sätter honom inte där. Ska vi omplacera honom? Vem vill ha en hund som honom? Någon med extremt mycket erfarenhet och som kan läsa honom som vi? Nån familj utan barn med massor av tid? Är det verkligen rätt mot hunden? Att lämna sin familj och sina hundkompisar som han är så fäst vid mot något nytt och främmande?

Jag känner bara att vi har ett val, och det är att han ska få somna in. Men jag har gråtit konstant i snart ett dygn och jag känner mig vidrig, hemsk och som världens sämsta hundägare. En frisk hund som har så mycket att ge, trots sina beteendestörningar eller vad jag nu ska kalla det... En trogen bästa kompis både i skogen och hemma, som vi haft så mycket roligt ihop med:cry:
Vad fan ska vi göra?? Är det så enkelt??

Sv: Uppgiven och ledsen

Ska vi omplacera honom?

Jag personligen skulle inte omplacera en hund som har de mentala problem din hund har.

Jag känner bara att vi har ett val, och det är att han ska få somna in.

Enligt mig det förnuftigaste valet du kan göra och förmodligen även vad som är bäst för hunden i längden.

Är det så enkelt??

Ja, tyvärr..

Känslomässigt däremot är det ett av de svåraste beslut man som hundägare kan ta :(

Jag håller med Gnist.

Om du läser ditt inlägg och försöker föreställa dig att det är någon annan som skrivit det, hur skulle du råda då? Om du släpper känslorna och försöker vara opartisk en kort stund

Men visst är det jobbigt... utan tvekan. :(

Fia, vännen... du vet nog inom dig att det enda rätta är att låta honom somna in. Han klarar inte en omplacering i det mentala skick han är... risken är att han blir ännu sämre.

Det är ett helvete att vara den som tar beslut över liv & död. Men samtidigt är det ett priviliegium djuren har... de ska kunna lita på att vi människor tar det rätta besluyet den dag de, pga sjukdom eller vad det vara må, de inte längre kan leva sitrt liv så som det är avsett.

Hundens mentalitet tyder ju på att han deep down inte mår bra så gör honom inte otjänsten att behöva anpassa sig till en ny miljö nu... Han kan bli mycket farlig för både sig själv och sin omgivning.

KRAM vännen (jag har mobilen och MSN på jämt)

Avlivningsalternativet låter rimligt. Även om man lyckas omplacera är det risk att de inte till fullo inser vad problemen inser och hur ansträngande det är att leva med en hund som har problemen.

Nej, enkelt är det ju inte :(
*tröstkram*

Men däremot är det nog det som är bäst för hunden.
Han mår ju uppenbarligen inte helt bra, även hos er. Vad det än beror på så är han osäker i sitt eget hem, och det kan inte vara lycka för honom precis.
Omplacering tror jag inte heller skulle göra hunden lycklig, oavsett hur skicklig ny ägare han fick. Ni har ju uppenbarligen tillräckligt goda kunskaper för att uppfostra bra och trygga hundar i övrigt, så vad är det som säger att den här hunden någonsin kan bli trygg?

Det är ett tungt beslut att ta, man känner sig som en svikare, men (som jag skrev i en liknande tråd, fast om hästar)
Du sviker honom inte, om du låter honom slippa den här otryggheten. Och han kommer fortsätta vara otrygg om du inte låter honom somna in.

Låt honom göra det, så kan han få börja om i en kropp som mår bättre :bow:

*styrkekramar*

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 415
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 384
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 547
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka