Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snyggt! Sådan trall funderade jag på att köpa, men det blev så dyrt till min balkong så det fick bli sjögräsmattor istället.
Jag har em/kvällssol och har en massa olika växter, både bara gröna resp. blommande, i mina lådor. De har bara hängt med en månad, men de växer så det knakar så här långt. Jag har främst valt växter som enligt lappen i butiken klarar sol, men även ett par stycken som vill ha det lite skuggigare. De mår bra också. Köp självvattnande balkonglådor. Då behöver du inte komma ihåg att vattna varje dag och kan resa bort några dagar utan problem.
Exempel på vad som finns i mina lådor:
murgröna
rabatteternell
alunrot
silverek
2 olika sorters gräs
hängpetunia/million bells
sommardahlia
fuchsia
stjärnöga
snöstjärna
minisolros
heliotrop
kantlobelia
Om jag kommer ihåg det ikväll kan jag fotografera underverken.
Det blev ju riktigt bra på balkongen!
Tack för påminnelsen! Jag återkommer med bilder när det har slutat regna.
Vad fint det blev!
Hur ska du ha dina växter, i låda eller i kruka? Jag är en riktig sucker för Pelagoner (gärna Mårbackas ljusrosa). I krukan brukar jag planetera en pelagon, en murgröna (en sån med ljust på bladet), sen lägger jag in lite stenar... där jorden synd. Lättskött, enkelt och ser lite proffisigt ut.
Ett tips, dynor till stolsitsarna (skönt och snyggt). Köpte marinblå med en liten vit pp på. Hittade dem billigt på Åhle*s. Lite marinkänsla på en balkong skadar inte...
Tjusigt!! Jättefint ju!
Tack
Blir väl ännu bättre när man fått dit lite grönsaker och kanske en ljuslykta hoppas jag
Ursäkta! Här kommer några bilder, klickbara. Förmodligen är växtsortimentet sämre i butikerna nu än i början på sommaren, men någon nytta kanske du kan ha av mina lådor. Låda 1-3 är planterade i mitten på maj, låda 4 en månad senare.
Låda 1 innehåller från vänster till höger:
rabatteternell, gräs (sort?), hängpetunia, sommardahlia skymtar bakom petunian, silverek, stjärnöga bakom silvereken, murgröna
Låda 2: fuchsia (lila/vit), million bells (en sorts petunia), solros, stjärnöga, heliotrop framför stjärnöga och längst till höger alunrot.
Låda 3: murgröna, gräs (sort?), snöflinga/stjärna?, kantlobelia, sommardahlia gömd bakom de andra, rosa blommor=diascia?, rabatteternell
Låda 4: grön småbladig=?, sommardahlia, blåklint, husarknapp framför blåklinten, men syns ej i bild, million bells, annan dahlia, murgröna
Åh, är det markisväv du satt upp? Har de sånt på Plantagen? Vilket pris? Skulle gärna ha lite sånt på min, som har sån insyn den tiden på året som inte blommorna täcker. Har gardiner, men de fladdrar så jäkligt när det blåser att jag måste dra undan dem då. Gillar inte att grannarna mitt emot står o glor in på mig.
På tal om växter så planterade jag paprika-plantor i våras som jag sedan planterade ut i rostfria krukor på balkongen (och ställde dem på en stol för att få upp dem lite). Väldigt lättskötta, och faktiskt väldigt vackra; stora och gröna! Nu har jag dessutom börjat få små paprikor på plantorna som jag hoppas växer till sig under de närmsta veckorna.
Köpte sådana 3-pack krukor med tillhörande frön för 69 spänn, och är helnöjd, kan rekommendera paprika-plantor, kanske till nästa år iaf.
Nopes... trägolvet och nya möblerna var det jag shoppade, markisväven satt där när jag flyttade in.
Men finns inte markisväv att köpa i typ vilken tygbutik som helst? Det har jag gått och inbillat mig då jag funderat på att sy nya såna där bitar fast i en mörkblå nyans.
Jo, men i "vanliga" butiker är den svindyr Tänkte om Plantagen hade nån billigare variant.