Uppfräschning av balkong

Xzite

Trådstartare
Medans spacklet i badrummet torkade en vända så tog jag en sväng till Plantagen då jag tröttnade på min trista balkong.

Lite bilder... (klickbara)

*klipper*

Sv: Uppfräschning av balkong

*klistrar*

En planta eller två och en ljuslykta får det bli på nästa shoppingrunda.

Förslag på plantor som passar in och som är tåliga tas gärna emot, jag har balkong med eftermiddags-/kvällssol om det har någon betydelse.

Senast ändrad:

Snyggt! Sådan trall funderade jag på att köpa, men det blev så dyrt till min balkong så det fick bli sjögräsmattor istället.

Jag har em/kvällssol och har en massa olika växter, både bara gröna resp. blommande, i mina lådor. De har bara hängt med en månad, men de växer så det knakar så här långt. Jag har främst valt växter som enligt lappen i butiken klarar sol, men även ett par stycken som vill ha det lite skuggigare. De mår bra också. Köp självvattnande balkonglådor. Då behöver du inte komma ihåg att vattna varje dag och kan resa bort några dagar utan problem.

Exempel på vad som finns i mina lådor:
murgröna
rabatteternell
alunrot
silverek
2 olika sorters gräs
hängpetunia/million bells
sommardahlia
fuchsia
stjärnöga
snöstjärna
minisolros
heliotrop
kantlobelia

Om jag kommer ihåg det ikväll kan jag fotografera underverken.;)

Snyggt! Sådan trall funderade jag på att köpa, men det blev så dyrt till min balkong så det fick bli sjögräsmattor istället.

Jag har em/kvällssol och har en massa olika växter, både bara gröna resp. blommande, i mina lådor. De har bara hängt med en månad, men de växer så det knakar så här långt. Jag har främst valt växter som enligt lappen i butiken klarar sol, men även ett par stycken som vill ha det lite skuggigare. De mår bra också. Köp självvattnande balkonglådor. Då behöver du inte komma ihåg att vattna varje dag och kan resa bort några dagar utan problem.

Exempel på vad som finns i mina lådor:
murgröna
rabatteternell
alunrot
silverek
2 olika sorters gräs
hängpetunia/million bells
sommardahlia
fuchsia
stjärnöga
snöstjärna
minisolros
heliotrop
kantlobelia

Om jag kommer ihåg det ikväll kan jag fotografera underverken.;)

Tack :bow:

Ja den var ju inte gratis men jag tyckte att det kunde vara värt det och till skillnad från såna där mattor så kan man sopa av och tvätta golvet utan större problem :)

Det var just det där med att komma ihåg att vattna :angel: och att plantorna ska tåla både sol och skugga som kan bli problematiskt.

*skriver ner listan så man kan kika på Plantagen vid tillfälle*

Du glömde ta bilder! *påminner*

Det blev ju riktigt bra på balkongen!

Blir väl ännu bättre när man fått dit lite grönsaker och kanske en ljuslykta hoppas jag :)

Tack för påminnelsen! Jag återkommer med bilder när det har slutat regna.

Vad fint det blev!

Hur ska du ha dina växter, i låda eller i kruka? Jag är en riktig sucker för Pelagoner (gärna Mårbackas :love: ljusrosa). I krukan brukar jag planetera en pelagon, en murgröna (en sån med ljust på bladet), sen lägger jag in lite stenar... där jorden synd. Lättskött, enkelt och ser lite proffisigt ut.

Ett tips, dynor till stolsitsarna (skönt och snyggt). Köpte marinblå med en liten vit pp på. Hittade dem billigt på Åhle*s. Lite marinkänsla på en balkong skadar inte... :D

:laugh:

Tack för påminnelsen! Jag återkommer med bilder när det har slutat regna.

*påminner igen*

:p

Vad fint det blev!

Hur ska du ha dina växter, i låda eller i kruka? Jag är en riktig sucker för Pelagoner (gärna Mårbackas :love: ljusrosa). I krukan brukar jag planetera en pelagon, en murgröna (en sån med ljust på bladet), sen lägger jag in lite stenar... där jorden synd. Lättskött, enkelt och ser lite proffisigt ut.

Ett tips, dynor till stolsitsarna (skönt och snyggt). Köpte marinblå med en liten vit pp på. Hittade dem billigt på Åhle*s. Lite marinkänsla på en balkong skadar inte... :D

:laugh:

:bow:

Jag har spanat lite på ett par fyrkantiga betongklossar till krukor, verkade finnas i färgerna svart, grått & vitt... så det lutar åt att det blir något sånt.

Dynor till stolarna har jag tänkt på men inte hittat några snygga/några med rätt mått.

Tjusigt!! Jättefint ju!

Ursäkta!:o Här kommer några bilder, klickbara. Förmodligen är växtsortimentet sämre i butikerna nu än i början på sommaren, men någon nytta kanske du kan ha av mina lådor. Låda 1-3 är planterade i mitten på maj, låda 4 en månad senare.

Låda 1 innehåller från vänster till höger:
rabatteternell, gräs (sort?), hängpetunia, sommardahlia skymtar bakom petunian, silverek, stjärnöga bakom silvereken, murgröna

Låda 2: fuchsia (lila/vit), million bells (en sorts petunia), solros, stjärnöga, heliotrop framför stjärnöga och längst till höger alunrot.

Låda 3: murgröna, gräs (sort?), snöflinga/stjärna?, kantlobelia, sommardahlia gömd bakom de andra, rosa blommor=diascia?, rabatteternell

Låda 4: grön småbladig=?, sommardahlia, blåklint, husarknapp framför blåklinten, men syns ej i bild, million bells, annan dahlia, murgröna

Tack!:) Jag är novis på balkonglådskomponering så jag är glad att det blev bra. Jag tog rätt många olika växter dels för att det var roligt och dels för att testa vilka som trivs hos mig.

Åh, är det markisväv du satt upp? Har de sånt på Plantagen? Vilket pris? Skulle gärna ha lite sånt på min, som har sån insyn den tiden på året som inte blommorna täcker. Har gardiner, men de fladdrar så jäkligt när det blåser att jag måste dra undan dem då. Gillar inte att grannarna mitt emot står o glor in på mig :mad:

Blir väl ännu bättre när man fått dit lite grönsaker och kanske en ljuslykta hoppas jag :)

På tal om växter så planterade jag paprika-plantor i våras som jag sedan planterade ut i rostfria krukor på balkongen (och ställde dem på en stol för att få upp dem lite). Väldigt lättskötta, och faktiskt väldigt vackra; stora och gröna! Nu har jag dessutom börjat få små paprikor på plantorna som jag hoppas växer till sig under de närmsta veckorna.
Köpte sådana 3-pack krukor med tillhörande frön för 69 spänn, och är helnöjd, kan rekommendera paprika-plantor, kanske till nästa år iaf :p

Ursäkta! Här kommer några bilder, klickbara. Förmodligen är växtsortimentet sämre i butikerna nu än i början på sommaren, men någon nytta kanske du kan ha av mina lådor. Låda 1-3 är planterade i mitten på maj, låda 4 en månad senare.

Låda 1 innehåller från vänster till höger:
rabatteternell, gräs (sort?), hängpetunia, sommardahlia skymtar bakom petunian, silverek, stjärnöga bakom silvereken, murgröna

Låda 2: fuchsia (lila/vit), million bells (en sorts petunia), solros, stjärnöga, heliotrop framför stjärnöga och längst till höger alunrot.

Låda 3: murgröna, gräs (sort?), snöflinga/stjärna?, kantlobelia, sommardahlia gömd bakom de andra, rosa blommor=diascia?, rabatteternell

Låda 4: grön småbladig=?, sommardahlia, blåklint, husarknapp framför blåklinten, men syns ej i bild, million bells, annan dahlia, murgröna

Det är lugnt, du behöver inte be om ursäkt... inte direkt så jag haft tid att pyssla med plantor iaf ;)

Snyggt jobbat med lådorna, sånt där skulle en annan aldrig lyckas med utan hjälp.

Lite inspiration har man ju fått, frågan är om det finns några plantor kvar att handla som håller sig resten av hösten utomhus och som dessutom går att plocka in när kylan börjar komma?

Åh, är det markisväv du satt upp? Har de sånt på Plantagen? Vilket pris? Skulle gärna ha lite sånt på min, som har sån insyn den tiden på året som inte blommorna täcker. Har gardiner, men de fladdrar så jäkligt när det blåser att jag måste dra undan dem då. Gillar inte att grannarna mitt emot står o glor in på mig.

Nopes... trägolvet och nya möblerna var det jag shoppade, markisväven satt där när jag flyttade in.

Men finns inte markisväv att köpa i typ vilken tygbutik som helst? Det har jag gått och inbillat mig då jag funderat på att sy nya såna där bitar fast i en mörkblå nyans.

På tal om växter så planterade jag paprika-plantor i våras som jag sedan planterade ut i rostfria krukor på balkongen (och ställde dem på en stol för att få upp dem lite). Väldigt lättskötta, och faktiskt väldigt vackra; stora och gröna! Nu har jag dessutom börjat få små paprikor på plantorna som jag hoppas växer till sig under de närmsta veckorna.
Köpte sådana 3-pack krukor med tillhörande frön för 69 spänn, och är helnöjd, kan rekommendera paprika-plantor, kanske till nästa år iaf.

Paprika... *antecknar*

Det låter som en intressant planta :)

Nopes... trägolvet och nya möblerna var det jag shoppade, markisväven satt där när jag flyttade in.

Men finns inte markisväv att köpa i typ vilken tygbutik som helst? Det har jag gått och inbillat mig då jag funderat på att sy nya såna där bitar fast i en mörkblå nyans.

Jo, men i "vanliga" butiker är den svindyr :cool: Tänkte om Plantagen hade nån billigare variant.

IKEA har (haft?) någon slags klädsel till balkonger. Vet ej om den finns kvar fortfarande. En annan variant är att köpa vass, bambu eller liknande som har satts ihop till en "matta" och sätta på insidan av balkongen om måtten är rätt. Detta finns på t.ex. Bauhaus.

Jo, men i "vanliga" butiker är den svindyr :cool: Tänkte om Plantagen hade nån billigare variant.

Ahh då förstår jag, har inte kollat runt så jag har ingen aning om vad den kostar... förhoppningsvis får jag inte en chock när jag går iväg och handlar.

Köpte för övrigt dynor idag, ska bli spännande att se om dom passar eller om det är fel storlek.

Liknande trådar

Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 151
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 589
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 127
Äldre Min morfar har gått bort och det har uppdagats en del. Lång historia kort. Mormor gick bort för några år sedan. Min mamma är...
Svar
10
· Visningar
1 478
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst