Sv: Uppfostringsmetod för "okänslig" hund?
cassiopeja skrev:
Jag är bara så nyfiken och måste få fråga er kunniga - hur uppfostrar man en hund som inte bryr sig om korrigeringar? Jag har träffat ett par såna hundar och har inte riktigt kommit fram till hur man ska göra med en sån. Även om jag själv mestadels föredrar mjuka metoder, positiv inlärning, ignorera fel beteende och belöna för rätt, ja allt det där ni vet, så inser jag att jag är beroende av att ha en hund som förstår ett "nej" på något sätt. Tex hunden hoppar upp på matbordet medans man äter och försöker sno ens mat, och det spelar alltså ingen roll att man talar om för hunden att den inte får göra så, den försöker bara igen och igen, oavsett med vilken metod man försöker tala om för hunden att det är fel.
Ja detta var bara ett exempel. Det finns ju fler situationer där man behöver använda ett "nej-kommando" för att hindra hundens beteenden....
Hur uppfostrar man en sån hund?
Jag går emot den svarta hingstens råd om allt håradare tag.
En del hundar tar inte de hårdare tagen som bestraffning heller. Hårdare och hårdare metoder ger ofta bara en allt hårdare hund och missförstånden och osämjan är ett faktum. Vidare så lägger man inte ned en hund och håller fast hur som helst. Det kräver ett oerhört stort förtroende och känner man inte hunden så skall man
INTE syssla med sådant.
Det är då bättre att vara helt konsekvent i andra sammanhang, som att hunden inte blir fodrad innan "varsågod", inte släpps in och ur huset innan ledaren säger varsågod. Att hunden är kommenderad att ligga i hallen medan man äter etc.
Jag har efarenhet av just en sådan hund och det är en utmaning att få den lydig. All fysisk aktivitet som att få hunden still, hålla undan, putta bort etc. var lönlöst därför att en hund av den kalibern gillar "hårda tag" och söker mer sånt.
Cassiopeja, jag skulle helt enkelt lärt hunden ett antal kommandon, "ligg", "stanna kvar", "hallen" etc. Hunden har inte vid matbordet att göra om han inte sköter sig.
Vår hund gav sig aldrig upp på bordet eller bar sig så ouppfostrat åt som den du beskriver, men hade vi inte haft någon lydnad så hade situationen förmodligen varit något liknande. Jag anser att det är av största vikt att få grundlydnad på en sådan hund redan från valpstadiet. Ju äldre hunden är när man tröttnat på fasonerna, ju svårare är det att faktiskt bli ledare.
Det är ungefär som att ha ett barn och inte börja fostra/reagera på dumheter innan ungen är 15 år. DÅ är det lite sent att bli hård, eftersom god fostran kräver förtroende. Förtroendet naggas i kanten av att den ouppfostrade fått ta kommondot och därför inte litar på auktoriteten. En hund som du beskriver behöver veta sin plats, alltid, alltid, alltid. Det är inte alltid kul, men ett måste.
Hårda hundar behöver en oerhört fast konsekvent och varm fostran. Hunden behöver ständigt veta sin plats därför att den kommer att ifrågasätta att sitta på andra plats och försöka dominera situationen. Visst kan man gosa med en dominant hund, men man måste vara medveten om att man som matte/husse skall ha sista ordet. Relationen kan aldrig bli "nästan jämbördig".
Men handen på hjärtat, den hund du beskriver verkar inte ha några förhållningsregler alls. Trodde ägaren att denn köpte en malteser? (Men inte ens sådana skulle jag klara av att ha i möblerade hem om de var ouppfostrade)