Uppfostra föl / unghäst

A

arla

Hej på er!

Undrar lite över hur ni som har föl och unghästar gör med uppfostran.
Jag har ett otrooooligt killigt föl (8 månader) som fram tills nu ändå har "skött" sig och gått att ta på överallt. Men nu börjar hon att vifta med bakbenen när jag vill ta i ljumsken och långt bak under magen.
Första gången hon gjorde det så petade jag till henne i sidan och sa NEJ i en ren reflex. Hon blev då livrädd eftersom hon inte fått tillsägelse förut (det har inte behövts) jag fick jättedåligt samvete, tro mig!
Jag tycker dessutom att hon är mer "skeptisk" nu sedan det där hände.
Men om jag hade varit en häst och hon gjort så så mot mig hade ju jag som ranghög gett henne en rejäl åthutning, det gör de andra i hagen när hon "mopsar sig".

Men nu undrar jag hur ni gör?
Om hästen gör något man ogillar skarpt, hur får man den att sluta med det om man inte säger ifrån?
Jag är så van med vuxna hästar där man kan säga ifrån så nu blev jag osäker på det här med "föluppfostran".

Sv: Uppfostra föl / unghäst

Jag är inte så mycket för det där "om jag hade varit en häst". Vi är inte hästar, hästar är inte mäniskor.

Att vi som människor skulle var någon sorts flockledare för ett djur som vi umgås med typ 3-4 timmar per dygn finner jag logiskt osannorlikt.

Att de däremot finner sig i vad vi hittar på är ju en annan sak.

Jag tror inte att din häst är "skeptiskt", möjligen att du själv har ett annat förhållningsätt gentemot hästen nu är du vet att hon kan sura till.
Mitt gamla sto fick man inte heller ta på under magen, då blev hon skitsur och eftersom jag inte hade något direkt behov av det så lät jag henne vara.
Men det klart att jag sa ifrån om hon surade i överkant, jag använder i huvudsak kroppspåk när jag "pratar med" eller korrigerar en häst.

Framförallt så har jag en personlig sfär som ska respekteras av hästen, den får inte kliva in i den utan att bli inbjuden, på så sätt sätter jag mig i respekt utan att höja rösten.

Jag å andra sidan måste ju också ibland respektera hästen integritet.

Så var jag dig så skulle jag inte bry mig om huruvida min häst surade om man tog henne vid ljumskarna, utan välj dina "krig" med omsorg.

Jag hade inte straffat hästen fysiskt i det läget, utan hade sagt "nej" och fortsatt smeka runt området till den accepterat beröringen. Mitt ungsto reagerade också några gånger på att jag berörde henne där, men vande sig när hon insåg att jag var försiktig (utan att kittla), och att jag inte slutade för att hon surade till.

Du får respektera att även hästar är olika mkt kittliga. Reta den inte!

Den mopsar sig inte, utan reagerar- instinktivt.

Jag ska kittla dig o smälla till dig om du visar att du upplever det som obehagligt:devil:
Respektera hästen. den dagen du verkligen måste tvätta ngt sår eller dylikt- DÅ får man säga till.

Jag använder olika borstar när de reagerar vid fällning t ex.
Oftast reagerar de mer på lätt beröring än ordentlig beröring- såsom när hästar kliar varandra.
De brukar sällan eller aldrig klia varandra i ljumskarna- då blir det livat:bump:

Du får respektera att även hästar är olika mkt kittliga. Reta den inte!

Den mopsar sig inte, utan reagerar- instinktivt.

Jag ska kittla dig o smälla till dig om du visar att du upplever det som obehagligt:devil:
Respektera hästen. den dagen du verkligen måste tvätta ngt sår eller dylikt- DÅ får man säga till.

Jag använder olika borstar när de reagerar vid fällning t ex.
Oftast reagerar de mer på lätt beröring än ordentlig beröring- såsom när hästar kliar varandra.
De brukar sällan eller aldrig klia varandra i ljumskarna- då blir det livat:bump:

Ööh!??

Så om jag uppfattar dig rätt så ska jag vänta tills den dagen hästen är stor då eller? Och sedan försöka mig på att korrigera eller vänja den vid att bli "killad"??? Nej tack jag tror inte det ;-)

Hästen surar inte!!! det har jag väl inte skrivit? Hon är ju för sjutton bara en liten unge, hon blir bara otroligt spänd och skeptisk och så sparkade hon åt mig den där gången.

Det var ju inte mig jag sa att hon mopsade sig mot... jag tog det bara som ett exempel på att hästar är väldigt hårdhänta mot varandra.

Hon surar inte....har alfdrig lagt öronen bakåt en endaste gång ens.
Hon sparkade mot mig.

Nu har jag ju arbetat med detta sedan dess så det är inget problem längre.
Jag tog helt enkelt ett spö med en mjuk "tofs" på och killade hanne varje dag i både ljumskarna och på "tuttarna" så nu bryr hon sig inte ett dugg.

Men jag ville veta generellt:

Nu undrar jag hur ni gör?
Om hästen gör något man ogillar skarpt, hur får man den att sluta med det om man inte säger ifrån?
Jag är så van med vuxna hästar där man kan säga ifrån så nu blev jag osäker på det här med "föluppfostran".

Menar ni alla som har föl/unghäst att nu klarar av att föda upp dem utan att "korrigera"/säga ifrån på skarpen en endaste gång? Vad gör ni då istället? Vad är knepet?

Jag hade som sagt fortsatt smeka, kanske lite "hårdare" om du tror att det kittlar mindre. Acceptera SKA den, men det kan ju ta lite tid. Ta ett steg åt gången, och sluta så fort det går bra.

Jag har en dam på drygt 3 år som är lika dan som din. jag köpte henne när hon var ett halvår, och hon har alltid varit kittlig runtomkring "skapet". Jag borstar dock där och känner iblang igenom juvret. Man får acceptera att de är kittliga och inte ta på det området mer än nödvändigt. Av Guardi kräver jag att hon inte ska hota mig (sparkar, stryka öronen bakåt o kasta med huvudet mot mig), men hon rycker lite i kroppen då jag tar runt juvret. Tycker det är helt OK, jag gör snabbt det jag ska sen låter jag det området vara. Jag säger till med rösten då hon hotar mig. Det räcker för att hon ska sluta, även om hon är vrålförbannad då jag rör henne där:D. som några andra skrivit så är det oftast bättre att ta lite hårdare än att ta för löst, Guardi är oxå sådan.

Jag har en dam på drygt 3 år som är lika dan som din. jag köpte henne när hon var ett halvår, och hon har alltid varit kittlig runtomkring "skapet". Jag borstar dock där och känner iblang igenom juvret. Man får acceptera att de är kittliga och inte ta på det området mer än nödvändigt. Av Guardi kräver jag att hon inte ska hota mig (sparkar, stryka öronen bakåt o kasta med huvudet mot mig), men hon rycker lite i kroppen då jag tar runt juvret. Tycker det är helt OK, jag gör snabbt det jag ska sen låter jag det området vara. Jag säger till med rösten då hon hotar mig. Det räcker för att hon ska sluta, även om hon är vrålförbannad då jag rör henne där:D. som några andra skrivit så är det oftast bättre att ta lite hårdare än att ta för löst, Guardi är oxå sådan.
:bow: God Jul på dig:laugh:

som blandrastik sa..jag är inte heller så mycket för det där med att "uppfostra häst som häst"

Jag harklar mig när mina gör något jag inte tycker är OK, det räcker fint

Bra beskrivning! :)
Skulle vara helt okej för mig med.
Hur kom du dit?

som blandrastik sa..jag är inte heller så mycket för det där med att "uppfostra häst som häst"

Jag harklar mig när mina gör något jag inte tycker är OK, det räcker fint

Men jag sa aldrig att jag gör det heller? Jag tog bara ett exempel på hur hårdhänta hästar är mot varandra....

Jag hade som sagt fortsatt smeka, kanske lite "hårdare" om du tror att det kittlar mindre. Acceptera SKA den, men det kan ju ta lite tid. Ta ett steg åt gången, och sluta så fort det går bra.

Skönt att någon tänker som jag....då kan jag ju inte vara helt fel ute ;)

Upprepar det jag egentligen ville med denna tråd, eftersom jag nog varit otydlig :) :

OM, och jag menar rent hypotetiskt nu.
Om ni skulle stöta på en riktigt bortskämd fölunge som har diverse "hyss" för sig. Säg att den nafsar eller nåt....
Hur skulle ni göra för att få den att sluta med det?

Min taktik med hästar överlag är att ignorera det jag inte gillar och berömma det jag gillar, det brukar fungera i nästan all hantering för mig och mina hästar. Men jag är inte lika säker på att det skulle fungera på en häst som redan har "hyss" för sig.

Hur menar du med bortskämd? En unghäst som naffsar gör det oftast för att undersöka och testa lite gränser, inte för att vara elak :)

Har den hyss för sig och nafsar så åkte den på däng. Inte regelrätt slag men jag viftar nog till den. I hagen kör jag bort den från mig.

Våra unghästar ha som föl testat nån gång och aldrig mer. Man får sätta ner foten direkt.

Är det en väldigt skygg fölunge så får man vara lite försiktigare med tillsägelse, kan räcka med att man säger NEJ! Eller FY, eller vad man vill.:p

Hur menar du med bortskämd? En unghäst som naffsar gör det oftast för att undersöka och testa lite gränser, inte för att vara elak :)

Men tänk att det ska vara så himla svårt att få ett svar på det man undrar istället för att få en massa .....ja jag vet inte vad jag ska kalla det. :confused:

Hur gör du då för att visa den lilla söta nafsande fölungen gränsen? Pussar du den och säger duktig? Tor inte det va? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Har den hyss för sig och nafsar så åkte den på däng. Inte regelrätt slag men jag viftar nog till den. I hagen kör jag bort den från mig.

Våra unghästar ha som föl testat nån gång och aldrig mer. Man får sätta ner foten direkt.

Är det en väldigt skygg fölunge så får man vara lite försiktigare med tillsägelse, kan räcka med att man säger NEJ! Eller FY, eller vad man vill.:p

Nu börjar det likna nåt! :bow:

Jag är också sådan att jag vill visa en gång ordentligt vad som gäller och sen är det bra med den saken :)

Ett föl / unghäst ska nog veta vad som är rätt eller fel. Man ska ju kunna hantera dem i framtiden också.

Jag brukar inte "pjollra" för mycket. De kan egentligen gå helt fria ända upp till 1 års ålder. Jag har haft flera ettåringar och tom två åringar (hbl) som inte ens går att leda.
Men OM den mopsar eller nafsar, som de vid något skede endå kommer att göra, ska vi tex säga att jag ska borsta vid bogen och den vill nafsa mig i nackskinnet, då viftar jag bort den helt enkelt. Nafsar den endå, får den en mini smäll. Se brukar det vara bra.
Om den tex sparkar mot en vid ljumsken eller under magen, tar jag en mjukare borste.
Det gäller ju att veta när man "kan" ge en mini smäll eller inte. Att den av lekfullhet nafsas är enligt mig inte ok, människan är inte en leksak. När jag är med fölisen är den på "jobb", leka får den göra sen.
Har varit med om ett hingstföl som försökte "leka" med mig och började hoppa på mig när jag skulle borsta honom, han fick sig en smäll, för det är inte OK. Han provade ännu en gång men samma sak. Det var sista gången, vill inte att han ska hoppa på mig när han är 180 hög. :eek:

Så jag tycker nog att man ska säga ifrån. Det är min stil och det har fungerat jätte bra, men då är jag fölvan också så man vet när, var, hur och hur mycket. :p

Liknande trådar

Träning Idag skulle min lillkille verkas. Han går på bete och i stället för min ordinare hovslagare så skulle vi använda den som dom brukar ha i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve