Uppfostra en katt?

Glimfeather

Trådstartare
Jag funderar på at skaffa katt och har tänkt på det nu ett tag. Har just fölyttat så att det går att ha utekatt och det hade varit mysigt för både mig och vovven med en liten kompis.

Men på de flesta låter det som att man får räkna med att få möblerna och tapeterna sönderklösta om man har katt? Och hos måga som har katt som jag varit hos har det varit klösmärken både här och där. Går det inte att uppfostra katter? Jag fattar ju att uppfostran inte alltid kommer av sig själv men på många låter det ju som att katten får göra lite som den vill? Ska jag lägga ner planerna på katt om jag vill ha mina möbler/tapeter hela?

Om man tar en kattunge, hur länge ska man hålla den inne innan man kan släppa ut den? Och kan den vara ensam några timmar första tiden? Om man tar en omplacering, när kan man släppa ut den utan att den försöker springa "hem" igen? Kan kissen vara ensam hemma medan man är i skolan om den inte vill gå ut på morgonen när man går hemifrån? Eller om man är borta en natt?

Sv: Uppfostra en katt?

Jag har tre katter (och ibland kullar) nu på 35 kvm. Mina katter är högaktiva och leker tämligen destruktivt, men nej, jag har inga klösmärken någonstans.

Man får ju anpassa hemmet efter djur såklart. Inga soffor i fluffiga, klösvänliga tyger. Klösbrädor på bra platser i hemmet. Små, lekvänliga saker (typ öronproppar och hörlurar, det verkar alla katter gilla) i lådor, inte liggande framme.

Två av mina biter dessvärre gärna på mjuka tyger, framförallt när de är uppe i varv. Därför förvaras alla stickade kläder enbart i klädkammare, och soffpläden är en billig variant som byts ganska ofta. Jag vågar lova att ingen ser vårt hem som "katthärjat".

Är man rädd om sina saker bör man lägga lite mer tankemöda bakom sitt kattval. En kastrat av en lugn och "mjuk" ras fungerar ju med största sannolikhet bättre än en halvvild kattunge från stallet liksom...

Ur ren uppfostranssynpunkt går det alldeles utmärkt att uppfostra katter. Du kan inte få dem att lyda lika nitiskt som en hund, men du kan lugnt få en normalbegåvad och social katt att låta bli matbord och gardiner om du är tydlig med regler och ledarskap. (Som sagt, jag föder upp en ras som är känd som ganska "hård" så jag har pyssla en del med det...)

Ja det går att uppfostra katter. Mycket lättare än andra djur enligt min åsikt. Mina har aldrig klättrat i gardiner/hoppat upp på bord och sånt som jag sett många andras (o)djur göra. När vi flyttade till ett hus och de blev tvungna att vara inne den första tiden klöste de nån gång på tapeten vid dörren, men det får jag leva med. För det mesta hittar mina inte på nåt dumt, men det räcker för mej att säga "hepp eller höpp" med barsk (och höjd) röst. Det har jag använt sen dom var små.

Håll katten inne tills den vet var den bor och är trygg inne. Bra om den vet vad den heter och kommer då man lockar. Sen i början kan man ta ut kattungen och låta den springa lite runt trappan när man själv är ute. Sen är det bara att öka på tiden. En kattunge skulle jag inte lämna själv ute. Samma med omplaceringar. Låt den vara inne tills den ser det som sitt hem. kan vara mer problematiskt med sådana. Flyttade själv 1km bort, min kisse hämtade jag 26 gånger med bil... Han kom inte hem av sig själv utan satt på sitt gamla ställe och ... väntade på att matte skulle hämta honom..:p men han lärde sig att åka bil iaf!

Jag har alltid varit i skolan eller varit på jobb när jag haft kattungar. Den har alltså fått vara ensam ganska länge från början. Har aldrig varit nåt problem. Våra tre katter ligger inne och sover när vi är borta. Är vi hemma så ligger de och sover. Alltså ingen skillnad.

Jag har skinnsoffa, det kanske inte är så klösvänligt? Har, när jag tänker efter, inte så mycket tapet, utan det är målat direkt på väggen verkar det som. Men jag hyr så jag vill ju inte komma i konflikt med min snälla hyresvärd :D

Rsten av mina möbler är liksom "hala" i trät. Det är väl någon slags klisterfilm på nåt gjort av träspån. Ikeagrejer. Det kanske inte heller är så klösvänligt?

Kläder däremot. Har inga garderober här så allt ligger på hyllor bakom ett draperi ... Men jag har inte så mycket "fina" kläder, så det kan jag väl ta i så fall. Det ärväl mest soffan och väggarna jag är rädd om. Men det kanske funkar om man skaffar något som är roligare att svinga sig i :idea:

Jag är ju ute mycket med voffsen, så kortare promenader kan ju missen få följa med på när dne är liten och inte får gå ut själv :) Är inte i skolan många timmar om dagen och när jag är där så är ju hunden hemma också. Jag jobbar ibland och då är hunden med eller hos dagmamma, men då får väl katten vara själv de timmarna. Annars är jag så gott som alltid hemma.

Tack för era svar :)

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
2
Svar
23
· Visningar
1 408
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 205
Senast: ameo
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
549
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 741
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka