Uppföljning av mobbingtråd

Snuffsan

Trådstartare
Ni som minns tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=866213

Tänkte bara berätta att på fredag är det dags att möta samma killar och samma föräldrar pga nya övergrepp. Det har varit trakasserier hela tiden, men nu gick killarna på fysiskt igen och då är det lättare att ta upp det hela. Så, rektor, föräldrar, mobbingteam, mentorer på fredag igen.

Denna gången tog de dotterna mapp med anteckningar, uppsatser och teckningar och spred ut över korridorgolvet.

Annars har det mest varit glåpord, kränkningar och knuffar. Dagliga småsaker som det är svårt att sätta dit någon för.

I alla fall, min fråga till er: Killarna kommer naturligtvis att tvingas mumla fram ett halvtaskigt förlåt. Måste man som offer godta en ursäkt? Måste dottern verkligen säga ok? Måste man acceptera ett förlåt? Vad tycker ni?

Sv: Uppföljning av mobbingtråd

nej man måste inte godta en ursäkt, speciellt inte om det är "andra varvet".

ursäkten kommer ju troligen hasplas ur, men jag tycker att man kan tala om att man hoppas att det verkligen är ord och inga visor och att man kan godta ursäkten när man verkligen SER (och hör) att det blir någon skillnad..

Nej det måste hon inte,det tycker jag är helt och hållet upp till henne att avgöra.

Jag tycker att man kan godta en ursäkt, men det innebär inte att det som är gjort blir ogjort. Det beror alldeles på hur killarna hanterar Mini utan rektor, föräldrar, mobbingteam, mentorer närvarande. Ursäkten kan gott få ligga kvar på lut, och de ska göras medvetna om det. Att om de nu ber om ursäkt, så innebär det en punkt och härifrån och nu är det nya villkor som gäller. Blir det ingen förändring så är det andra villkor som gäller, och då viftar vi med omplacering/skolbyte och kanske även polisen istället om de inte aktivt arbetar för att bemöta Mini på ett bra & sjysst sätt istället. Allt annat än sånt bemötande är liksom oacceptabelt efter en ursäkt.

Tycker jag.

NEJ det måste hon inte! Om killarna mot all förväntan skulle vara ärligt ångerfulla och inse att de betett sig som skithuvuden kanske saken hade kommit i ett annat ljus - men jag törs gissa att det snarare kommer röra sig om ett "ahmä förlååååt dåh" än ett "förlåt. vi är skithuvuden och ska försöka förbättra oss".

Nej, nej, nej. Hon behöver inte förlåta dem. Varför SKA hon förlåta dem? Hon kan acceptera att det hänt och gå vidare, men förlåta...

De bad om ursäkt förra gången. På mötet. Under press. Därför tror jag knappast på dem denna gången heller. Det känns som om de haft den där extra chansen.

De bad om ursäkt förra gången. På mötet. Under press. Därför tror jag knappast på dem denna gången heller. Det känns som om de haft den där extra chansen.

Alltså, har de redan bett om ursäkt så är ju dessa boys luft nu. Nej, de kan stoppa upp sin ursäkt någonstans där solen inte skiner då tycker jag.

Men låt dem säga det där 'ahmän fölåt då' och låt dem stå med mössan i hand och vänta på att Mini ska acceptera det. Men det får de vänta på då.
För Mini ska säga, att hon inte godtar ursäkten och att minsta antydan till trakasseri innebär polisanmälan - vilket även skolan bör stå bakom. Det innebär för dessa boys att de ligger pyrt till gällande sin egen skolgång OCH för framtida gymnasiegång om skolan väljer att polisanmäla också.

Nej, det tycker nog inte jag. Killarna har haft sina chanser att bättra sig, mini ska inte behöva lida i skolan pga av dessa killar. En framtvingad ursäkt är ju inte mycket värd om de har fortsatt att göra dumheter sen förra ursäkten.

I alla fall, min fråga till er: Killarna kommer naturligtvis att tvingas mumla fram ett halvtaskigt förlåt. Måste man som offer godta en ursäkt? Måste dottern verkligen säga ok? Måste man acceptera ett förlåt? Vad tycker ni?
Nej, det måste man inte.

Särskilt inte när det pågått så länge, särskilt inte om de bett om ursäkt tidigare men ändå fortsätter.

Nej, absolut inte.
Deras ursäkt kommer säkert som amen i kyrkan inte vara menad och är alltså inte vatten värd (i mina ögon).

Och tvi vale vad jobbigt för Mini att ha det så här i skolan :(:mad: Skolan borde flytta på snorjäsharna tycker jag!!!

men alltså... GÖR inte skolan något? Det hela kommer ju sluta med att din dotter inte kommer vilja sätta sin fot där... De förstör ju HENNES framtid..

AH vad arg jag blir, och jag har inte ens barn eller så...

krama din starka dotter från hela buke!! ;)

Bah vilka creeps dom är. :mad:
Va f** gör skolan inte mer för??
Flytta idioterna till olika skolor! :mad:

Jag tycker inte heller man måste godta ursäkter, speciellt när det inte är uppriktigt menade. Jag skulle nog inte vara så snäll när jag fick den heller utan ifrågasätta varför man ska tro på dem denna gång eller liknande. Det var ju bara tomma ord sist så varför skulle de göra någon skillnad denna gång. Sen är det ju så att en ursäkt gör inte saker ogjorda.

Ibland undrar man ju vad som krävs för att de ska ge fn i henne. Minns jag rätt från förra tråden skulle ju den ena killen åtminstone ha punktmarkering på sig, kanske dags i så fall att se till att det hålls som det ska. Mini måste ju kunna känna sig trygg och säker i skolan.

Varje gång jag träffat hennes mentor säger hon: Men nu är det ju mycket bättre. Var har du fått det ifrån? Det blir ju värre och värre!!! Det är alltså inte bara dessa killarna som är på henne. Några veckor innan detta hände var jag på utvecklingssamtal och då jag gick över skolgården var det ett gäng som skrek : Kolla" Minis mamma!" Också gjorde de grymt och fisljud. Jag var naturligtvis förbannad redan då jag kom in till samtalet och sa till mentorn att nu är det stopp på detta. Jag förstår hur Mini har det om de till och med skriker efter mig då jag är på skolan.

Dagen därpå ringde rektorn mig och vi hade ett möte. Hon var förbannad för att hon inte fått reda på detta tidigare. Minis mentor påstått att hon har pratat med rektorn hela tiden. Mini fick då byta mentor och rektorn tar personligen tag i allt direkt. Mini skriver dagbok över allt som sägs och görs och på så sätt hoppas vi att allt ska stoppas i tid.

Sen hände det här och nu ska vi träffa alla på ett möte i morgon. Det hände förra torsdagen men pojkarnas föräldrar har inte kunnat masa sig till skolan föränn i morgon.

Jag tror inte han har punktmarkering längre. Han har bytt årskurs och därmed skolgård sedan i våras och jag tror han är "lös" numera. Får väl se om vi kan få slut på det i morgon.

usch vad arg jag blir:mad:
men varför agerar inte skolan??
anmäl både killarna OCH skolan! antingen till kommunens barn och fritidsnämnd eller till skolverket och killarna till polisen, så får det inte bara gå till!!

Jag läste igenom din förra tråd först nu, och jag satt bara och gapade. HUR kan skolan se genom fingrarna sådär?

Har du anmält killarna och skolan än?

Jag och en kompis blev utsatta för upprepade mordhot en period av högstadiet av en äldre tjej och hennes kompisgäng, men det uppmärksammades av skolpersonalen och polisanmäldes. Hon hade då även flera anmälningar på sig sedan tidigare angående liknande saker. Jag är glad att det gjordes och jag förstår verkligen inte att det i din dotters fall inte har hänt liknande, för det hon varit utsatt för är många gånger värre än det som hände mig!

Några veckor innan detta hände var jag på utvecklingssamtal och då jag gick över skolgården var det ett gäng som skrek : Kolla" Minis mamma!" Också gjorde de grymt och fisljud. Jag var naturligtvis förbannad redan då jag kom in till samtalet och sa till mentorn att nu är det stopp på detta. Jag förstår hur Mini har det om de till och med skriker efter mig då jag är på skolan.

:mad:

Åh, frågan är om jag hade kunnat hålla mig från att begå åtminstonde ett litet mord om någon skrikit åt mig :devil::mad:
Jag antar att deras föräldrar inte bryr sig alls och tror att deras lille Algot är ett riktigt mönsterbarn alt. bryr sig inte om vad Algot gör övht = inga konsekvenser.
Kan man inte tvinga sånna där monster som inte fungerar i grupp till hemundervisning istället, dom får sitta hemma med ett päron och en lärare hela dagarna med noll chans till att mobba någon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka