Uppfödning Portugal

Tack för utförligt svar.
Det är så jag upplever henne också. Det är min första Lusitano. Jag köpte henne för att hon var trevlig, lättlärd och verkade ha ett fantastiskt temperament. Då min andra häst är en otroligt nervös och känslig individ med många trauman så ville jag ha en stabil och modig häst.

Dock slåss hon gärna speciellt nu när hon är halt. Säg att det kommer en fågel och hon vill hoppa iväg och jag säger nej, då reser hon sig mot mig och slår tydligt efter mig med frambenen. Där en ”vanlig häst” försökt fly igen kanske mer mer kraft men inte försökt sparka ner mig.

I övrigt är hon social och vänlig och jag förstår ju att hennes vistelse i sjukhage gör sitt. Jag har sett små tendenser innan tex att man passerar andra hästar som går i hage och hon vill slåss. Men det har gått att kontrollera. Hon är också en riktig arbetsmyra så att bara stå om än med massor med pyssel gör betendet starkare.

Jag hann inte rida henne så mycket innan hon blev halt men hon lärde sig väldigt väldigt fort. Även smågrejer att ”komma undan” smög hon in innan jag ens fattat vad som hände 🤣Dock en jätterolig individ som inte rubbas av något. Alltid positiv till att jobba och lära och behöver sina utmaningar. Att gå i skogen är dock helt poänglöst om man frågar henne.
En häst som vänder sig mot sin person på det sättet skulle jag gissa beror på smärtutlöst beteende. Det är inte normalt att reagera på det sättet oavsett vilken ras det är. I de fall jag har sett detta tidigare har det 100% varit hästar som har ont, flera fall haft ont länge och de skriker eftersom ingen har lyssnat på dem tidigare.
Efter ha läst fler av dina inlägg är jag mer än säker på att hästen har ont, sen om det är allmänt ont i kroppen eller vad det beror på får en veterinär säga.

Jag har en renrasig lusitano som har mycket "fight" naturligt. Jag var inte helt beredd på det då jag träffat andra lusar utan den egenskapen.

Jag får hela tiden jobba med mig själv så att jag inte bjuder in honom att köra över mig. Han har dock aldrig gått så långt som beskrivs i denna tråd men jag kan absolut se det hända utan tydliga ramar i kombination med sjukhage. Jag gillar liknelsen med brukshundar som var uppe tidigare.

Mitt tips är att ta hjälp av någon med erfarenhet av denna typ av problem. Steve Young har många informativa videor på Youtube. Jag är dock inte bekväm med att vara så hård med hästarna och försöker hitta en gyllene medelväg med min pålle. Som tillägg kan jag absolut se min fungera väldigt bra under typiska portugisiska förhållanden (de är ju generellt tuffare) medan mina tidigare (milda) hästar inte hade klarat den hanteringen.

Vi får inte släppa på gräs än. Men senare blir det aktuellt med sjukhage på gräs. Eller egen beteshage beroende på hur hon får röra sig.

Jag har funderat på att tömköra, jag gör det ganska mycket. Där har man också kunnat plocka ner henne på jorden när hon testat. Men jag vette 17 nu… problemet är ju att jag inte kommer ifrån henne när hon väl retat upp sig. Den gången i ridhuset när hon slet sig och drog iväg kom jag knappt ut. För hon var efter… på ett mindre trevligt humör. Visst hon kanske hade lugnat sig om jag gått fram till henne och tagit henne men hon fäktade med frambenen och det var ett dåligt läge att testa. Aldrig stött på något sånt här innan, sura hästar, griniga hästar, reaktiva, stökiga osv men inte slagits där hästen medvetet vill ”slå ner” mig och är ”på mig”.

Jag tog nyligen bort min häst pga bland annat lynnesfel och aggressivitet (hon hade även andra skador men humöret ändrade sig inte trots behandling)och då var hon ändå inte i närheten av så illa som din verkar vara 😔 Var rädd om dig, det där är inte normalt beteende! Insåg hur van vid hennes humör jag hade blivit utan att jag riktigt fattat det när jag köpte en ny häst som är "normal i skallen".

Åh så tufft! Jag är övertygad om att hästar kan ha något som motsvarar mänskliga personlighetsstörningar, störningar som uppkommer när hästen inte fått rätt förutsättningar att utvecklas psykologiskt och socialt under de första åren. Med rätt förutsättningar tänker jag främst på flockfostran, att hästen fått lära sig hästspråk och sin litenhet och plats på jorden genom samspel med andra både jämnåriga och äldre hästar.

De hästar jag har träffat som beter sig som din har ofta gått ensamma med sin mamma och inga andra hästar. Ibland dåligt eller knappt hanterade av människor, vilket har skapat en osäkerhet hos hästen kring vad människor är för några och hur man förhåller sig till dem, eller i värsta fall en antipati och en frustration mot människor efter att ha blivit illa behandlad.

Min erfarenhet är att dessa hästar blir obotligt rubbade i sin kontakt med andra hästar, de kommer sällan kunna fungera normalt i en flock och utgör ofta en skaderisk både för sig själv och andra hästar eftersom de närmar sig andra hästar på ett onormalt sätt, tex. kliver rakt på en annan häst utan att förstå om den säger nej, eller kanske rent av anfaller andra hästar oprovocerat. De får tusen tillsägelser men upprepar ändå samma beteende om och om igen.

Beroende på hur hästens grundmentalitet är- om den är smart och hård eller vek och enkel till sin natur tex.- kan vissa av dem funka utmärkt i ridning och hantering, men det är inga hästar man tar där man ställer dem, utan man kan behöva påminna hästen varenda dag i tjugo år att den ska lyssna på dig och inte får göra si eller så, det är inte några hästar att lita på. Tycker också att de ibland upplevs mer känsliga för störningar i miljön, typ om det är en ny människa som ska leda den till hagen så vet plötsligt hästen inte ett dugg om hur det ska gå till och blir helt ohanterlig. Med en och samma människa och hantering dag ut och in kan det funka bättre. De saknar egen grundtrygghet i sig själva, har noll självkänsla och vag uppfattning om egna och andras gränser, precis som personlighetsstörda människor.

Ibland tror jag att inavel kan ligga bakom snarlika beteenden också, vissa importhästar jag har träffat med denna problematik har också haft diverse exteriöra avvikelser som man kan undra över om de är relaterade till hög inavelsgrad.

Oavsett vad bakgrunden är till beteendestörningarna är min erfarenhet att dessa hästar, i den mån man kan generalisera, bör gå i egen hage, ha väldigt strikta rutiner och hanteras så lite som möjligt "i onödan", dvs. träning och hantering enbart av högsta kvalitét och med mening, där människan är fullt fokuserad och hela tiden kan förklara för hästen vad meningen är. Att beta en häst som går till anfall skulle kunna vara exempel på onödig hantering där riskerna överväger nyttan. Om hästen är av en hårdare sort bör man också vara oerhört försiktig med korrigeringar och hellre gå med än mot om man är det minsta osäker på om man kommer komma igenom (ja, det gäller väl alla hästar, men i synnerhet dessa eftersom de kan vara extremt svåra att backa tillbaka ur en konflikt om den går överstyr). Jag ser dem som mentalt obildbara, outvecklade, de förblir på något sätt eviga småbarn, eller kanske "vildhästar" som inte går att dressera på ett normalt sätt. Om de är fina i ridningen tycker jag att de ska ha en specialmänniska som klarar att ge dem det de behöver, annars är jag för att avsluta deras vilsna vandring genom livet i förtid. Jag har mött ett tiotal som påminner om din häst TS, av dessa har det blivit något av ungefär hälften.

Jaha, nu skrev jag visst en halv roman, jag ber om ursäkt! Det vore jättespännande om någon annan vill reflektera över min teori om personlighetsstörningar hos hästar!

Jag har träffat två sådana. Ena gick med sin mamma tills han var fyra, andra separerades tidigt och ställdes i liten hage med dysfunktionell valack.

Båda hade gemensamt att de blivit "för mycket fölgosade" med. De hade inte en rimlig bild av relationen människa-häst, de hade svårt i relationerna med andra hästar, de sprang över folk, hotades, blev arga.

Och egentligen var dom osäkra, och båda kunde hålla sig på jorden med folk som kunde kontrollera sitt eget kroppsspråk, hade konsekvent beteende, och stor erfarenhet av när man kan pusha och när man måste backa.

Jag vet inte om personlighetsstörd är rätt ord (inte på människa heller, det känns som en ganska kränkande term), men traumatiserade och... Rotlösa? Självförvirrade? Saknade en stadig grund i sig själva, var osäkra på vad människor ville, och blev utåtagerande när de var osäkra.

En häst som vänder sig mot sin person på det sättet skulle jag gissa beror på smärtutlöst beteende. Det är inte normalt att reagera på det sättet oavsett vilken ras det är. I de fall jag har sett detta tidigare har det 100% varit hästar som har ont, flera fall haft ont länge och de skriker eftersom ingen har lyssnat på dem tidigare.
Efter ha läst fler av dina inlägg är jag mer än säker på att hästen har ont, sen om det är allmänt ont i kroppen eller vad det beror på får en veterinär säga.
Hon är kollad åt alla håll och kanter. Sista vi väntar på är MRI.

Har en lusse från tjurfäktningslinjer. Tänkte säga att han är världens snällaste nallebjörn. Smart och modig med mycket power men tydlig av och på knapp. Alla barn omkring har lärt sig rida på honom. Skulle aldrig göra en fluga förnär.

Men när vi fick honom var han känd som mördarhästen.. Hade rest och slagit mot en skötare.
Hade inflamation i rygg och kors visade det sig. Efter att det behandlats har han varit världens bästa häst.

Jag har en renrasig lusitano som har mycket "fight" naturligt. Jag var inte helt beredd på det då jag träffat andra lusar utan den egenskapen.

Jag får hela tiden jobba med mig själv så att jag inte bjuder in honom att köra över mig. Han har dock aldrig gått så långt som beskrivs i denna tråd men jag kan absolut se det hända utan tydliga ramar i kombination med sjukhage. Jag gillar liknelsen med brukshundar som var uppe tidigare.

Mitt tips är att ta hjälp av någon med erfarenhet av denna typ av problem. Steve Young har många informativa videor på Youtube. Jag är dock inte bekväm med att vara så hård med hästarna och försöker hitta en gyllene medelväg med min pålle. Som tillägg kan jag absolut se min fungera väldigt bra under typiska portugisiska förhållanden (de är ju generellt tuffare) medan mina tidigare (milda) hästar inte hade klarat den hanteringen.
Tanken är om hon blir kvar och problemet kvarstår att ta hjälp av någon. Finns ett par riktigt bra i närheten.

Vi försöker att jobba så, och är super konsekventa med allt från att stå still på gängen. Flytta sig, stanna, backa osv men det är som det försvinner ur huvudet på henne direkt. Och att bli så ”förbannad” över att avsluta att beta det känns inte normalt. Sur, ja, inte vilja gå med-ja men bli arg på den som håller i grimskaftet känns ju sådär

Har en lusse från tjurfäktningslinjer. Tänkte säga att han är världens snällaste nallebjörn. Smart och modig med mycket power men tydlig av och på knapp. Alla barn omkring har lärt sig rida på honom. Skulle aldrig göra en fluga förnär.

Men när vi fick honom var han känd som mördarhästen.. Hade rest och slagit mot en skötare.
Hade inflamation i rygg och kors visade det sig. Efter att det behandlats har han varit världens bästa häst.
Något är det ju, samtidigt gör det ju inte ont att sluta beta. Lite besviken och motvillig kan jag köpa dock.

Jag kan ju också se potentialen de få månader vi kunde hålla igång. En modig och stabil häst. Skarp och ifrågasättande men inte utåtagerande.

Vi försöker att jobba så, och är super konsekventa med allt från att stå still på gängen. Flytta sig, stanna, backa osv men det är som det försvinner ur huvudet på henne direkt. Och att bli så ”förbannad” över att avsluta att beta det känns inte normalt. Sur, ja, inte vilja gå med-ja men bli arg på den som håller i grimskaftet känns ju sådär

Vårgräs är det mina hästar tycker är godast i hela världen så att försvara det när livet i övrigt inte erbjuder särskilt mycket ser jag inte som mer extremt än att försvara sig vid t.ex. sårtvätt. Jag hade inte handbetat i det läge ni är nu utan hellre plockat gräs för hand och gett det i hagen eller boxen som berikning. Det kan vara mer frustrerande att beta lite än inte alls. Det är kanske bättre att göra så lite som möjligt just nu så att inte er relation förstörs eller du skadar dig?

Vårgräs är det mina hästar tycker är godast i hela världen så att försvara det när livet i övrigt inte erbjuder särskilt mycket ser jag inte som mer extremt än att försvara sig vid t.ex. sårtvätt. Jag hade inte handbetat i det läge ni är nu utan hellre plockat gräs för hand och gett det i hagen eller boxen som berikning. Det kan vara mer frustrerande att beta lite än inte alls. Det är kanske bättre att göra så lite som möjligt just nu så att inte er relation förstörs eller du skadar dig?
Hon betas inte alls nu. Ingen är direkt super taggad att gå med henne.
Aldrig stött på en häst som hotar och anfaller sin människa för att den skall sluta beta. Hur gräsmotiverad den än är, i det läget handlade det inte om att gå in utan byta plätt bara. Sårtvätt däremot gör ont

Finns också saker som gör ont som inte är hälta. Tex borrelia eller andra saker i kroppen. Tänker bland annat på att du skrev hon var arg vid borstning. Att kolla en häst åt alla håll och kanter säger inte så mkt alltid när den fortfarande är aggressiv.
Hon VAR arg vid borstning, troligtvis pga magen då hon inte åt/drack i början.
Inte längre som jag skrev.

Jo jag vet mycket väl att hästar kan ha ont av mer saker än hälta. Denna har visat smärta och blivit arg en gång. Resterande gånger har den inte gjort något som gör ont. Det gör inte ont att sluta beta, det gör inte ont att passera ett visst ställe.

Om du läser mina inlägg så är hästen har hästen varit hos veterinär flertal gånger. Utan att något hittats. Bara för att smärta kan orsaka ilska betyder det inte att det kan finnas andra orsaker.

Minns en annan häst jag beskrev som skenade plötsligt och utan att man fattade varför. Tror varenda människa var på om hur ont den hade…. 2 år senare är den en mycket trevlig ridhäst men som då tappat all tillit till människan och agerat genom att fly på ett vansinnigt sätt (den var livsfarlig både i hantering och ridning). En veterinär hade inte kommit nära och lasta hade inte gått.
Så visst kan det finns flera andra orsaker också. Vad menar jag med det, jo att ibland handlar inte allt om smärta utan man måste se andra delar också.
Smärta är ju trots allt det första man kollar efter.

Jo jag vet mycket väl att hästar kan ha ont av mer saker än hälta. Denna har visat smärta och blivit arg en gång. Resterande gånger har den inte gjort något som gör ont. Det gör inte ont att sluta beta, det gör inte ont att passera ett visst ställe.

Om du läser mina inlägg så är hästen har hästen varit hos veterinär flertal gånger. Utan att något hittats. Bara för att smärta kan orsaka ilska betyder det inte att det kan finnas andra orsaker.

Minns en annan häst jag beskrev som skenade plötsligt och utan att man fattade varför. Tror varenda människa var på om hur ont den hade…. 2 år senare är den en mycket trevlig ridhäst men som då tappat all tillit till människan och agerat genom att fly på ett vansinnigt sätt (den var livsfarlig både i hantering och ridning). En veterinär hade inte kommit nära och lasta hade inte gått.
Så visst kan det finns flera andra orsaker också. Vad menar jag med det, jo att ibland handlar inte allt om smärta utan man måste se andra delar också.
Men den kan ha underliggande smärta som gör den mer aggressiv. Det handlar inte om att det gör ont att sluta beta, utan om att frustrationen är hög pga smärta redan, och så lägger man lite frustration av att inte få beta klart och så rinner bägaren över totalt.

Det kan givetvis finnas andra orsaker. Men jag har träffat några hästar med liknande beteenden som din och i SAMTLIGA fall så har man efter ibland många veterinärbesök kunnat konstatera att hästen har ont. Din häst kan givetvis vara ett undantag, men jag hade velat kontrollera hästen ruskigt ordentligt av en veterinär som är riktigt kunnig och som gillar att leka detektiv, innan man provar så mycket annat.

Men den kan ha underliggande smärta som gör den mer aggressiv. Det handlar inte om att det gör ont att sluta beta, utan om att frustrationen är hög pga smärta redan, och så lägger man lite frustration av att inte få beta klart och så rinner bägaren över totalt.

Det kan givetvis finnas andra orsaker. Men jag har träffat några hästar med liknande beteenden som din och i SAMTLIGA fall så har man efter ibland många veterinärbesök kunnat konstatera att hästen har ont. Din häst kan givetvis vara ett undantag, men jag hade velat kontrollera hästen ruskigt ordentligt av en veterinär som är riktigt kunnig och som gillar att leka detektiv, innan man provar så mycket annat.
Den är noga kontrollerad, ultraljudad, röntgad, MRI… vad mer skall jag göra tycker du?

Hon är inte så frustrerad oftast. Antingen eller…en sak som var tydlig efter gången hon slet sig och faktiskt rörde sig ordentligt (fast hon inte fick och dessutom gick omkull) så var hon oförskämt trevlig dagarna efter. Därav att jag tror det mesta ligger i frustration att inte kunna röra sig. Den stunden om dagen jag är där är i princip det enda som händer i hennes liv utom in/ut/mat

Så tråkigt du blir så defensiv. Du skriver här för att söka efter andras erfarenheter och alla som svarar i tråden vill hjälpa er. Du har ingen aning om hästen har ont hela tiden eller får smärtimpulser som kan komma närsom helst och var som helst. Jag har även erfarenheter av hästar som blivit aggressiva när ägarna inte velat beta dem mer, när de gått på ett visst ställe osv. Mer än en gång har det tex berott på tumörer invändigt. Hästar är inte elaka eller dumma av naturen och i de flesta fall är det faktiskt smärtrelaterat på något vis. Man ska inte vara så himla säker på att hästen är ok bara för den är ”kollad”.
Det finns så mycket saker att kolla och ofta betyder en koll typ hältutredning och inget annat. Ston kan också bli aggressiva om de har cystor/tumörer på äggstockarna, bli hingstiga osv.

Den är noga kontrollerad, ultraljudad, röntgad, MRI… vad mer skall jag göra tycker du?

Hon är inte så frustrerad oftast. Antingen eller…en sak som var tydlig efter gången hon slet sig och faktiskt rörde sig ordentligt (fast hon inte fick och dessutom gick omkull) så var hon oförskämt trevlig dagarna efter. Därav att jag tror det mesta ligger i frustration att inte kunna röra sig. Den stunden om dagen jag är där är i princip det enda som händer i hennes liv utom in/ut/mat
Du hade ju inte gjort MRI ännu skrev du igår.
”Oförskämt trevlig” eller dämpad pga smärta efter ha slagit sig när den gick omkull..

Så tråkigt du blir så defensiv. Du skriver här för att söka efter andras erfarenheter och alla som svarar i tråden vill hjälpa er. Du har ingen aning om hästen har ont hela tiden eller får smärtimpulser som kan komma närsom helst och var som helst. Jag har även erfarenheter av hästar som blivit aggressiva när ägarna inte velat beta dem mer, när de gått på ett visst ställe osv. Mer än en gång har det tex berott på tumörer invändigt. Hästar är inte elaka eller dumma av naturen och i de flesta fall är det faktiskt smärtrelaterat på något vis. Man ska inte vara så himla säker på att hästen är ok bara för den är ”kollad”.
Det finns så mycket saker att kolla och ofta betyder en koll typ hältutredning och inget annat. Ston kan också bli aggressiva om de har cystor/tumörer på äggstockarna, bli hingstiga osv.
Det är ju du som hela tiden förutsätter att den du skriver inte har någon koll alls, vet något alls och inte har gjort något alls.

Man kan inte heller alltid som så ofta sker här förutsätta att allt beror på att hästen har ont. Som sagt det är det första man kollar såklart men man kan inte ENBART låsa sig vid det och vägra att se att det kan finnas annat också som påverkar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
456
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 228
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 092
Senast: ildiko
·
Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
929
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka