För min del spelade inte föräldrar/stam så stor roll. Jag importerade henne inte heller utan köpte av en privatperson.Det är enorm skillnad på en lusitano och en korsning. Jag har ägt båda. korsningar kan vara lite allt möjligt, då för att vara en Lusitano så måste föräldrarna vara avelsgodkända och dom seriösa uppfödarna har väldigt bra koll på blodet i deres hästar.
Korsningar är inte en Lusitano, sorry to say. Dom kanske har lusitano blod någonstans, men det går inte att jämföra öht. Dom hästarna som kommer till Sverige som korsningar har oftast varit misskötta och haft en tråkig uppväxt. Finns en viss kvinna som har exporterat enorma mängder korsningar till Sverige som "räddningshästar" för att tjäna pengar, och hon marknadsför dessa som "lusitanos" men det är dom inte.
Jag har själv haft en sån, då jag tyckte synd om honom och hjärtat fick bestämma, men hans beteende kunna vara rätt gränslöst ibland och det märktes tydligt hur det hade bristat i hanteringen av honom då han (och typ alla andra hästar i den fb gruppen) har varit fruktansvärt behandlade i Portugal och knappt ens fått mat. Såhär såg det ut när han gick på en äng i Portugal. Men Lusitano var han inte, utan en korsning.
Jag har ett 8årigt sto, som är ren-rasigt. Det är världens snällaste, mest nyfikna och personliga häst som kan hanteras av alla. Vi kan rida ut betlöst i barbackapad även om det blåser storm. Den hästen har ett hjärta av guld, och alla som möter henne (på clinics, veterinären eller vart vi än åker) kommenterar alltid vilken pärla hon är och vilken extremt trevlig häst.
Så det går inte att jämföra med en seriös uppfödare och renrasiga Lusitanos och dessa som bara låter hästarna gå och para sig i någon hage och sen får hästarna inte ens mat.
Visa bifogad fil 165684
Oavsett ser man att det är mycket Lusitano i henne och hon ser ut som en. Sen kan det säkert vara något annat i henne. När jag köpte var inte syftet någon specifik ras utan en trevlig häst som uppfyllde det jag önskade. Under tiden hon var hel var hon otroligt trevlig, skarp dock… kunde vilja slåss och blev upprörd över hästar i hagarna på sidan av vägen. Lite brister i hanteringen men alltid alltid positiv till allt och orädd. Stökig på gången och bufflig men det har ju gått att jobba bort.
Enda jag vet från tiden utomlands är att hon var mager men det förklarades av resan hit.