uppfödning av hästar

A

annizz

Ni som har uppfödning av hästar, hur startade ni?
Behöver man någon utb för att föda upp hästar?

Sv: uppfödning av hästar

Jag jobbade i flera år på ett stuteri innan jag började själv. Men det finns inte några direkta utbildningar för att bli uppfödare. Då och då dyker det upp kurser hos t ex SLU. Fast det är ju en klar fördel om man vet vad man håller på med. För en sak är säker det är inte billigt att hålla på med avel och uppfödning.

Jag är uppväxt på min fasters stuteri, och har sedan fortsatt i hennes spår och med hennes "överinseende".
Jag tror det är väldigt viktigt att man
* har kunskap om hästens exteriör
* har kunskap om utfodring
* har kunskap om hästvård och hästsjukvård
* har ett tydligt mål med sin avel
* har någon "mentor" eller någon annan att fråga om råd/diskutera med
* och sist men inte minst är beredd att offra mycket pengar :p

Allt detta är ju inget man bara skaffar sig över en natt eller så...

nu är jag inte uppfödare själv, men det bör vara en fördel om du börjar med att ha ETT sto som du tar föl på och går igenom hela processen från val av hingst till det avvanda fölet (dvs mer än 1,5 år) och sen utvärdera: hur gick det? blev det som du tänkt? vilka kostnader har det hamnat på? vad kan du sälja fölet för? och utifrån det sedan avgöra om det är något du vill satsa mer på.

Istället för att köpa hem massa ston, betäcka, och sen inse att det kanske inte var något för dig trots allt.

Börja med att köpa boken Att bli med föl. Hör sen med någon som håller på med avel om du kan gå där som praktikant.
I år är det ju ändå ganska sent för att köpa ett sto att betäcka, eftersom du inte hinner lära känna henne särskilt bra för att veta om det är en individ som lämpar sig att avla på.
Läs på om foder, avelsmålen inom den ras du vill avla, exteriör på häst, sjukvård m.m.

Senast ändrad:

Jag jobbade i flera år på ett stuteri innan jag började själv. Men det finns inte några direkta utbildningar för att bli uppfödare. Då och då dyker det upp kurser hos t ex SLU. Fast det är ju en klar fördel om man vet vad man håller på med. För en sak är säker det är inte billigt att hålla på med avel och uppfödning.

Nej, det är en långsam investering och ganska omfattande. Sedan behöver man ha kunskap om vilka hästar man tänker föda upp, vilken marknad som finns och om det finns någon chans alls att gå med vinst på längre sikt.

Det beror lite på om man har tänkt sig att driva det som näringsverksamhet eller som hobby. Föder man upp någon enstaka häst så BEHÖVER man inte vara så noggrann och får helt ta smällarna i sin hobbyverksamhet som privatperson. Föder man upp fler hästar och vill ha det som näringsverksamhet måste man förbereda sig med en affärsplan som visar att man har en plan för att gå med vinst. Och då är det en förutsättning att företaget har en god kunskap om marknaden och vad hästarna ska användas till, och tillgång till den kunskap som krävs inom hästhållning.

Det är MYCKET svårt att utan ett bra namn (tävlingsmeriter?) eller extremt dyra avelsinköp (färdiga bedömda topphingstar/ston) lyckas få till en lönsam avelsverksamhet, som går att ta ut lön från.

Förutsättningarna brukar vara att man är lite av en kändis i hästkretsarna eller att man har hyffsad utbildning.
Själv anlitar jag hellre folk som har en utbildning än folk som enbart går på sitt namn från diverse tävlingsresultat, eftersom vissa har ekonomi att fixa bra tävlingshästar & andra inte.

Det är ju inte precis så att man blir "godkänd" som uppfödare efter en viss utbildning men jag tycker man ska ha så mkt kunskap att man vet vad man håller på med.
Det finns massor av oseriösa människr som betäcker det ena & det andra med enda tanken att det ska bli föl, inte hur de ska kunna sälja ett dåligt föl eller en dålig avkomma.
Sedan måste man tänka på vad det finns för marknad, just nu tycker jag folk har svårt att bli av med korsningar av alla möjliga slag & det med all rätt.
Vad får man ut av en islands/fjordkorsning egentligen?Nej jag önskar att folk tänkte sig för innan de började avla gatukorsningar.

Fast om man korsar fram en ridponny så går den ju förmodligen att sälja enklare.

Men fortfarande är det ju viktigt att ha ett bra sto och en bra hingst, att inte tänka "mitt sto är så sött och snällt, och grannens hingst är ju så vacker..."
Att inte sto och hingst har samma svagheter är också bra att tänka på. Avkomman ska ju hålla och få så bra förutsättningar som möjligt.

Numera är det de ädla ridponnyerna med hbl eller fbl inblandat, speciellt de importerade ponnyerna som det finns en stor marknad för.Inte alla konstiga gatukorsningar.

Tyvärr tänker ju folk så, att de vill ha ngt efter sitt eget sto fast det inte är ngt att ha.
Synd att de inte tänker på vem som kan viljas köpa en sån häst när uppfödaren ledsnat.

Ja. Själv tänker jag främst på alla travarkorsningar som börjat poppa upp.
Inget ont om vare sig travare eller ridhästar, men jag anser att dessa inte bör korsas ändå. Visst, travarägarna kanske vill ha en mer "riktig" ridhäst - men det kostar ju lika mycket att föda upp en korsning som att föda upp en renrasig. Och det finns renrasiga föl att köpa för vettiga priser. Mycket kan ju gå fel på vägen från betäckning till färdig ridhäst.

Jag har funderingar på att i framtiden betäcka min korsningsponny. Men då ska hon först visa att hon kan tillföra något. Så länge hon inte visat talang för något så får hon vara utan föl. Det är ju enklare att sälja en avkomma (även om jag då inte skulle avla för försäljning) där båda föräldrarna har meriter.

Numera är det de ädla ridponnyerna med hbl eller fbl inblandat, speciellt de importerade ponnyerna som det finns en stor marknad för.Inte alla konstiga gatukorsningar.

Jag håller med. Många korsningar kan bli svåra att bli av med. De kan i vissa fall få slumpas bort vilket resulterar i att de åker runt eller lämnar landet... Håller även med dig om att stoägare inte tänker sig för innnan de betäcker. Det är viktigt att se hur stoet ser ut samt temperament och sen försöka matcha med rätt hingst. Vissa ston skulle över huvudet taget inte betäckas, men det verkar de flesta strunta i. Jag är absolut ingen expert på ämnet men har tänkt på detta en del och häpnas ibland hur "x" kan betäcka sitt svårridna sto som anfaller i boxen, sparkat mot "x" dotter mm. Visst, beteendet är inte hästens fel från början, men det tar inte långt tid förrän fölet tar efter sin mamma och blir lika svårhanterad. Sorgligt!:mad:

Jag är absolut ingen expert på ämnet men har tänkt på detta en del och häpnas ibland hur "x" kan betäcka sitt svårridna sto som anfaller i boxen, sparkat mot "x" dotter mm. Visst, beteendet är inte hästens fel från början, men det tar inte långt tid förrän fölet tar efter sin mamma och blir lika svårhanterad. Sorgligt!:mad:

Så är det mycket inom travaraveln har jag märkt.. tyvärr.
Springer stoet bra så spelar det tydligen ingen roll om hon är obotlig boxvaktare, bits/sparkas mot skötaren eller liknande.
Samma sak med hingstar, skillnaden där är ju att fölet förmodligen aldrig kommer möta sin pappa och därmed inte tar efter honom genom att se och härma, utan att det i så fall sätter sig inuti skallen på fölet.

Givetvis finns det ju uppfödare som tänker till och inser att fölen lär sig uppförande av sina mammor och därför löper föl till aggressiva ston större risk att bli svårhanterade, men det verkar som om majoriteten struntar i det :(

Själv skulle jag inte vilja ha någon sådan häst alls, känns inte speciellt harmoniskt om hästen kastar sig mot boxväggen med blottade tänder när man går förbi.

Håller med om att man verkligen måste vara subjektiv i sitt val av avelshästar. Bara för att man råkar ha ett sto betyder ju inte det att det är en grym avelshäst.

Det är intressant att läsa i sådana här trådar. Dels för att jag gärna i framtiden tar fram något föl (för att sälja) men satsar inte på nån avelsverksamhet, dels för att en i stallet tycks föda upp utan någon större plan... :crazy: Dessutom tillhör hennes sto kategorin "hästhatare" men än så länge verkar förra årets föl glad i andra hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 729
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 548
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar