Sv: Uppfödare till Muscle Memory-avkommor
För att vara seriös...(Som jag brukar skriva i inlägg på travsidan. Jag har haft fel förr och kommer att ha fel igen, men jag är enormt intresserad av hur ni tänker). Jag köper Giantchills inlägg helt - speciellt detta med timingen - men jag förstår fortfarande inte.
Tack!
Om man blir så illa berörd av att hingsten startar - borde man då inte bli lika illa berörd om hingstägaren väljer att ta emot sämre ston (kullkamraterna blir sämre och därmed sämre pris på den egna avkomman) eller om hingstägaren tar emot amatöravlares ston (=sämre chans att avkomman öht kommer till banan).Vilka krav kan man som stoägare ställa?
Detta är generellt och gäller inte enbart MM. Det spelar ingen roll för de som ska sälja ettåringarna om hingsten betäckt "skit-ston". Det är irrelevant. Däremot kan det ha betydelse för de som betäcker med honom i år. Då finns det risk att hans resultat som avelshingst blir dåliga när treåringarna kommer ut. Vilka ston han har betäckt kan du ju enkelt kolla själv och bilda dig en uppfattning om det ökar eller minskar hans möjligheter att lyckas som hingst.
Det MINSTA man kan begära är väl att hingstägaren håller sitt ord? Ally McPierce frågade om MM skulle tävla. Fick ett nekande svar...
Vill man ha hingstar som går till avel direkt efter 18 starter? Vad är det hos MM som gör att man tror att han kan bli pappa till riktiga stjärnor? För inte har han meriter som tyder på att han skulle kunna lämna nyttiga hästar som nöter på? (fast det är väl i travet, som överallt annars att ingen betalar för sådant. Alla vill vinna högsta vinsten)
Jag har inget problem med hingstar som går till avel efter 18 starter. Har de tävlat väl i högsta konkurrens, så har de bevisat sin talang. Om en häst gör 183 starter är för mig inte avelsmeriterande, utan då är det alltför mycket miljöfaktorer som spelar in.
Jag vet inte vad det är som gör att "man" tror att MM ska bli en riktigt bra avelshingst, men det kanske de som använt honom kan svara på. Han har ju fått många ston och har intressant stam. Jag pratar hellre i "generella" termer.
Jag ser inget likhetstecken mellan "hingstens antal starter" och "en nyttig häst". Det är mer miljöfaktorer, inte hållbarhet.
Kommer samma reaktion om pappa fortsätter springa, men gör ett dåligt år när den egna avkomman är färdig att säljas?
PS jag tyckte att MM:s insats var värd att sätta honom på "nästa gång"-listan, men om man förväntar sig att köpare ska förvänta sig internationella jättestjärnor, då förstår även jag att man är besviken.
Det enda som är viktigt för den som ska sälja är vad marknaden säger. Att hingsten ändå har samma gener vet vi ju, men om köparna avstår för att hingsten var oplacerad förra veckan är det "förlorad inkomst".
Exempelvis...hur många ston tappade Scarlet Knight på att han fortsatte tävla så länge som han gjorde?