Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack!
D
Jag har inget problem med hingstar som går till avel efter 18 starter. Har de tävlat väl i högsta konkurrens, så har de bevisat sin talang. Om en häst gör 183 starter är för mig inte avelsmeriterande, utan då är det alltför mycket miljöfaktorer som spelar in.
Jag vet inte vad det är som gör att "man" tror att MM ska bli en riktigt bra avelshingst, men det kanske de som använt honom kan svara på. Han har ju fått många ston och har intressant stam. Jag pratar hellre i "generella" termer.
Jag ser inget likhetstecken mellan "hingstens antal starter" och "en nyttig häst". Det är mer miljöfaktorer, inte hållbarhet.
Sådärja. Idag har vi bestämt oss för att använda Muscle Memory i år igen.
Jag har INTE påstått att hållbarhet inte nedärvs. Det är jag ganska säker på att den gör.Så lustigt att du tror det.
Jag å min sida är övertygad om att just hållbarhet visst nedärvs. Visst, miljöfaktorer spelar in, men att bara avla på hästar som hållt en säsong blir förödande för travsporten.
De allra flesta hästaägare vill trots allt ha hästar som kan tävla år efter år.
Sen att det inte spelar nån roll för stortränarna att hästarna går sönder på löpande band förstår jag med. Har dom 50 unghästar varje år så är de ju nöjda om en eller två tillhör toppen. Att 40 av de övriga går sönder drabbar ju inte dom så hårt.
Sådärja. Hade man väntat något annat när det är "vi" som bestämmer...?
Tack! Det är alltså mest arvbart de antal starter som en hingst gör som 3-åring. Nästan hälften så arvbart de antal starter som en hingst gör som 4-åring och ytterligare hälften så ärftligt de starter som görs som 5-åring. Misstänker att det är "obefintlig" ärftlighet på antalet starter som 6-åring och äldre då...Här hittade jag ett dokument där det finns siffror på arvbarheter uppdelat på åldrar: https://www.travsport.se/appImage/ATG_avelsvardering.pdf.
Här hittade jag ett dokument där det finns siffror på arvbarheter uppdelat på åldrar: https://www.travsport.se/appImage/ATG_avelsvardering.pdf.
Undrar om det är någon som bokat Muscle Memory idag?Sådärja. Idag har vi bestämt oss för att använda Muscle Memory i år igen.
Undrar om det är någon som bokat Muscle Memory idag?
Rent "nedärvningsmässigt" har ju inte hans prestationer längre någon ingen betydelse. Däremot är det knappast bra reklam att visa upp honom, om han inte är bättre.Efter att ha sett loppet igår? Näääe
Ändå så lär ju inte avkommorna vara sämre för det...