Uppfödare till Muscle Memory-avkommor

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ally McPiece
  • Startdatum Startdatum
Sv: Uppfödare till Muscle Memory-avkommor

Jag kan ju bara tala för mig som stoägare.
MM var i alla fall en av de hingstar jag överväger använda i år- han ströks från listan samma dag han kvalade.

Sådärja. Idag har vi bestämt oss för att använda Muscle Memory i år igen. :D

Tack! :)

D

Jag har inget problem med hingstar som går till avel efter 18 starter. Har de tävlat väl i högsta konkurrens, så har de bevisat sin talang. Om en häst gör 183 starter är för mig inte avelsmeriterande, utan då är det alltför mycket miljöfaktorer som spelar in.
Jag vet inte vad det är som gör att "man" tror att MM ska bli en riktigt bra avelshingst, men det kanske de som använt honom kan svara på. Han har ju fått många ston och har intressant stam. Jag pratar hellre i "generella" termer.
Jag ser inget likhetstecken mellan "hingstens antal starter" och "en nyttig häst". Det är mer miljöfaktorer, inte hållbarhet.

Så lustigt att du tror det.
Jag å min sida är övertygad om att just hållbarhet visst nedärvs. Visst, miljöfaktorer spelar in, men att bara avla på hästar som hållt en säsong blir förödande för travsporten.
De allra flesta hästaägare vill trots allt ha hästar som kan tävla år efter år.
Sen att det inte spelar nån roll för stortränarna att hästarna går sönder på löpande band förstår jag med. Har dom 50 unghästar varje år så är de ju nöjda om en eller två tillhör toppen. Att 40 av de övriga går sönder drabbar ju inte dom så hårt.

Håller med dig, för mig är det helt klart meriterande att en häst tävlat längre o visat sig vara hållbar både fysiskt och psykiskt.

Så lustigt att du tror det.
Jag å min sida är övertygad om att just hållbarhet visst nedärvs. Visst, miljöfaktorer spelar in, men att bara avla på hästar som hållt en säsong blir förödande för travsporten.
De allra flesta hästaägare vill trots allt ha hästar som kan tävla år efter år.
Sen att det inte spelar nån roll för stortränarna att hästarna går sönder på löpande band förstår jag med. Har dom 50 unghästar varje år så är de ju nöjda om en eller två tillhör toppen. Att 40 av de övriga går sönder drabbar ju inte dom så hårt.
Jag har INTE påstått att hållbarhet inte nedärvs. Det är jag ganska säker på att den gör.

För att citera mig själv, eftersom jag var otydlig: "Jag ser inget likhetstecken mellan "hingstens antal starter" och "en nyttig häst". Det är mer miljöfaktorer, inte hållbarhet."

Det är inte antalet starter som avgör hållbarheten. Om en amerikansk hingst går till avel efter 3-årssäsongen är det inte pga att den är "slut". Det handlar om ekonomi. De bästa hingstarna har större pengar i aveln, än på tävlingsbanan. Skulle hästen fortsätta tävla och inte sedan gå lika bra som förväntat...minskar intresset hos stoägarna och det blir färre sto till länge avgifter. Dvs jätteförlust, varken "tävlingspengar" eller "avelspengar". Sedan är det inte alla som orkar både tävla och avla, men det tror jag inte heller har med hållbarheten.

Jag vill påstå att en hingst som gjort 20-40 starter som 2- och 3-åring i högsta konkurrens har bevisat BÅDE talang OCH hållbarhet. Man klarar inte det om man är en skör individ, tror i alla fall jag...

Det skulle iofs vara intressant att se om det finns någon samband mellan "hingstens antal starter" och "avkommornas antal starter". Jag tror inte det, men det går ju att kolla.

Blev tvungen att kolla lite statistik...

Hittade tre hingstar som gjort totalt över 100 starter. Kollade deras avkommor födda 2002. Hur många starter i snitt per avkomma till dagens datum?

- The Bad Boy, 22,9
- Jobie Tempest, 20,7
- Good As Gold, 17,1

Jämförde med tre hingstar som gått till avel som 4-åringar med 26 starter eller mindre i karriären. Samma kull, född 2002. Hur många starter i snitt per avkomma till dagens datum?

- Alf Palema, 25,2
- Super Arnie, 19,9
- Viking Kronos, 19,7

Andra exempel från samma kull:

- Spotlite Lobell (till avel efter 40 starter (!) som 2- och 3-åring), 20,8
- Smasher (till avel efter 28 starter som 2- och 3-åring, dock med vet.anmärkning som antyder att fortsatt tävlande var uteslutet), 20,0

---

Hur mycket marknadsvärde tror du/ni att Adrian Chip förlorat på att han tävlat vidare efter 3-årssäsongen?
Han kanske bevisat hållbarhet, men han har också tagit stryk regelrätt stryk av Special Ås två gånger efter Hambletonian. På Umåker ifjol fick han stryk av både Clear Sign och Vegafina.

--

Är Skogans Joker en hållbar hingst?
En pigg och smällfin 12-åring som gjort 111 starter. Många av säsongerna har han gjort mindre än 10 starter... Hur definierar man hållbarhet? Många starter per säsong eller totalen? Är det mer meriterande att kunna göra många starter som unghäst eller är det bättre att nöta starter som äldre?

Couch Doctor hade varit ostartad om han gått till avel som 4-åring. Nu blev det drygt 150 starter totalt. Är han hållbar? Kommer han att nedärva detta? Var han trasig som unghäst? Eller saknade han talang att starta?

Sådärja. Hade man väntat något annat när det är "vi" som bestämmer...? :rofl:

"Vi" gör så märkliga överväganden. :laugh:

Nej då, jag har inget emot MM. Varken hingsten eller min avkomma lär väl bli sämre av att han tävlar. Och jag får ju ändå aldrig någon häst såld så han kan väl starta på...

Det skulle vara intressant att göra en mer heltäckande undersökning på samma sätt. Sätt igång! Chop, chop! ;)

Kan ju tycka att det är lite knasigt att jag eller någon annan för den delen ska behöva göra dessa undersökningar. Det finns väl personer som är avlönade för att utföra just denna typ av undersökningar. De som ska ha koll på vad som är bra resp. dåligt, och förmedla detta på ett pedagogiskt och trovärdigt sätt. Jag har massor av frågor som jag vill ha svar på!! Har inte tid och ork att slå mot blodbanken.nu och travsport.se på alla frågor. De som sitter "i" databasen har klart enklare att få fram önskade uppgifter och svar på frågor.

Sådana undersökningar är väl redan gjorda? Det ni pratar om är i stort sett arvbarheten för egenskapen "antal starter" hos varmblodiga svenska travhästar och den har beräknats vid minst två tillfällen. 1995 blev den 0.10 och 1998 0.16. Det innebär att det är en väldigt liten del (10-16 procent) av variationen i antalet starter som kan hänföras arvet, utan miljön betyder mycket mer i det här fallet. För andra prestationsmått som rekord och prissumma var arvbarheten 1998 betydligt högre (0.32 resp 0.36) (http://www.asvt.se/bdh_filearea/PDF/avelsplan.pdf).

Skulle man kunna få fram en arvbarhet för egenskapen hållbarhet skulle den rimligen vara betydligt högre, problemet är att antalet starter inte är något riktigt bra mått på hållbarhet. Precis som sägs ovan.

Jo, det finns tal som visar på arvbarheten när det gäller "antalet starter".

Det vore intressant att gå djupare på det...

- Har arvbarheten större betydelse för antalet starter som görs som 2-4 åring kontra starter som äldre? Hur stor i så fall?

- Har arvbarheten något att göra med hur många starter en hingst gör per säsong? Är det ärftligt och ett mått på hållbarhet att en häst gör många starter som 7-12 åring?

- Kan man se hur många starter olika hingstars avkommor gör i snitt (i olika åldrar)? Kanske till och med något som bör stå med i hingstkatalogen?

En del hingstar lämnar avkommor som gör många starter som 2-4 åringar, medan andra sällan har 2-3 åringar till start, men kanske startar ofta som äldre?

Vad är gener och vad är miljö?

Men om jag får spekulera, så får du in en del intressanta miljöaspekter...

De hingstar som sätts i avel redan efter en eller två säsonger har ofta spektakulära resultat och gedigen stam. De är oftast matchade av folk som vet vad de gör och som har gjort kalkylen vinstpengar contra språngavgifter. Det vill säga det är dyra hästar att använda sig av. En trolig hypotes då är att de används i den professionella delen av sporten. Kommer en större andel proffs-uppfödda hästar till start än amatöruppfödda?

Här hittade jag ett dokument där det finns siffror på arvbarheter uppdelat på åldrar: https://www.travsport.se/appImage/ATG_avelsvardering.pdf.
Tack! Det är alltså mest arvbart de antal starter som en hingst gör som 3-åring. Nästan hälften så arvbart de antal starter som en hingst gör som 4-åring och ytterligare hälften så ärftligt de starter som görs som 5-åring. Misstänker att det är "obefintlig" ärftlighet på antalet starter som 6-åring och äldre då...

Make It Happen som gjort totalt 31 starter som 2- och 3-åring antas med dessa siffror ärva "antalet starter" i högre grad än exempelvis Couch Doctor som totalt gjort 157 starter, men ingen start som 2- eller 3-åring?

Har man som Make It Happen gjort 31 starter som 2- och 3-åring i högsta konkurrens i USA, och ändå visas upp i "mycket gott skick" på avelsvärderingen. Då bör man vara hållbar?

Efter att ha sett loppet igår? Näääe
Ändå så lär ju inte avkommorna vara sämre för det...
Rent "nedärvningsmässigt" har ju inte hans prestationer längre någon ingen betydelse. Däremot är det knappast bra reklam att visa upp honom, om han inte är bättre.

Analys avseende prestationen igår.
Antingen så var han sjuk eller så är han less på livet som tävlingshäst. Han såg inte ut att vilja mycket över upploppet.
Tråkigt när en så fin hingst (tycker jag) ska visa upp sig på ett så trist sätt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar