Uppfödare här inne?!

C

ChristinA

Vem här inne är uppfödare och av vilken ras?
Gör du det på heltid eller vad arbetar du med?
Hur länge har du hållt på och hur valde du ras?

Nyfiken!!

Sv: Uppfödare här inne?!

ChristinA skrev:
Jag föder upp cocker spaniel

Nej, jag föder inte upp hundar på heltid. Tvivlar starkt på att det finns någon som försörjer sig på hundavel i Sverige. Jag jobbar iaf som konstruktör.

Med hundar har jag hållit på i närmare 30 år. Kennelnamnet registrerades 2004. Att jag började med cockeruppfödning har sin upprinnelse i att jag hade svårt att hitta kennlar som hade de för mig viktiga avelsmålen. Eftersom cocker är en ras jag vill leva och åldras med får jag se till att påverka utvecklingen istället för att bara gnälla över den.

Mvh,
Duvan

ChristinA skrev:

Jag är en s k hobbyuppfödare av Rhodesian ridgeback.

ChristinA skrev:

Nej, är som sagt hobbyuppfödare. Har hittills haft 4 kullar (sedan 1996). Som Duvan redan sa, finns nog ingen som klarar av att livnära sig på uppfödning. Är man seriös så är det inte särskilt lukrativt.
Har ett "vanligt" kontorsjobb annars.

ChristinA skrev:

Kennelnamnet reggades 1987, jag personligen hade dock min första kull 1996 (som det står ovan). Har haft rasen sedan 1990. Att det blev denna ras var från början en ren slump då de var mycket ovanliga för 15 år sedan (fanns knappt 400 st individer i sverige) men numera är det för mig totalt otänkbart att ens tänka tanken att byta ras :)

*lånar knapp*

Jag vet en del uppfödare som i alla fall delvis lever på sina hundar.
Men det beror givetvis på ras också. De uppfödare jag känner till föder upp en populär ras som är lättsåld.

Lägg sedan till lite fodervärdsavtal och så där, så är det inte omöjligt.

Jag har en liten fråga,,,jag sitter också på kontor dagtid och är en hobbyuppf. av skogisar men är det inte jobbigare med valpar än kattungar?
Tar du ledigt under tiden du har valpar hemma?
Jag har själv en hund och tanken slog mig bara att hur skulle jag lösa att ha en eventuell kull i framtiden?

Jag föder upp Australisk Terrier, Border Collie samt Jämthund

Jag är bla. utbildad hundvårdare och hundtrimmare, så jag arbetar med hundar rätt så mycket, + att vi driver ett jordbruk

Jag har haft kennel, sedan 1997, men hundar har funnits i mitt liv i 25 års tid. Terrierna passar mig som person och Jämtar är (i mitt tycke) den "bästa" älghundsrasen.. B-C´s är i särklass den bästa vallhundsrasen.

Hade på 80- och 90-talet en väldigt fin schäfertik som fick fyra kullar, då hade vi inget eget kennelnamn utan använde hennes uppfödares kennelnamn. Vi behöll en avkomma ur hennes första kull och senare ett barnbarn till henne, båda hanar som vi tävlade med. Jobbade mkt som intruktör på brukshundsklubben de åren också.
1999 skaffade vi en Jack Russell och blev frälsta av den rasen. Nu har vi tagit två kullar, med eget kennelnamn.

Att vi valde schäfer beror på att jag ville ha en mkt allsidig lättjobbad hund i bruks, lydnad och på utställning. Nu har vi inga schäfrar, inte lätt att hitta vackra, friska sådana med bra mentalitet, helst inte när man jämför med vår "super-tik". ;)
Jack Russells har vi som sällskapshundar som är med mkt i stall, skog och mark. En pigg, tuff hund i behändigt format. :love:

Senast ändrad:

ChristinA skrev:
Vår familj föder upp Dogue de Bordeux. Mina föräldrar är det som har kenneln, men jag hjälper till ofta och gärna.

ChristinA skrev:
Gör du det på heltid eller vad arbetar du med??
Mina föräldrar har eget företag och kan därför planera valp kullar och ledigheter lite lättare än andra.
Det är svårt att leva på hunduppfödning då man aldrig kan veta hur många valpar det kommer, hur många som överlever eller om tiken tar sig överhuvud taget. Så det är väldig osäker inkomstkälla.

ChristinA skrev:

Nyfiken!!

Min pappa blev kär i "Turner & Hooch hunden" när han såg filmen första gången. Dock är de hundarna väldigt svåra att få tag på så han importerade sin första tik från england -99. Det fanns då ca 80 hundar i sverige.
Det var på denna tiken vi började avla. 2001 fick vi den första kullen och behöll där en valp (hur kan man låta bli :love: )

Sedan har det bara fortsatt. Vi har 14 st Bordeuxer idag och har fött upp 9-10 kullar.

Siberian Husky

Deltidare, hur har man råd att leva på sin hobby i dagens Sverige?? Jag jobber inom vården och är ledig mycket dagtid, perfekt när man har tik med valpar.

Hur länge har du hållit på och hur valde du ras?

Har tidigare haft riesenschnauzer, "halkade in" på husky när jag träffade min man -92, han hade fyra husky som han körde drag med. När jag kom in i bilden och blev dragintresserad (jag var inte så svår att övertala då mitt största intresse som liten,förutom hästar,var polarhundar och att läsa ALLT jag kom över om dem!) så behövdes fler hundar! Ur varje kull har vi behållt en eller två hundar. Tar aldrig en kull enbart för att sälja, men det är seriös avel!/Kicki

Jo, det är klart jobbigare med valpar än med kattungar. :p

Vid min senaste kull hade jag mamma som passade valparna medans jag jobbade - hon är sjukpensionär och för sitt "jobb" fick hon ett valppris som tack.

Kullen innan det pluggade jag och bodde dessutom hemma hos föräldrarna så det var samma sak där - mamma hade valparna på dagen och sedan tog jag över ansvaret :)

När nästa kull kommer så pluggar jag antagligen och dessutom jobbar sambon skift så vi får pussla lite så... den tiden som ingen av oss är hemma får vi väl övertala min mamma till att ha :angel: :angel:

Mamma är bra att ha! :) :banana:

:bow: Tack för svaret:bow:

Ja, det blir nog lite pusslande kan jag tänka,,,men kul!!!

Hej alla!

Super kul att läsa!
Misstänkte att inte så många lever på att föda upp hundar, men då är man ju istället nyfiken på vad den personen jobbar med eftersom det kräver en hel del stundtals med valpar.

Hallå igen!
Tycker att jag sett många som skrivit i olika trådar och berättat att de är uppfödare! Kan ni inte dela med er!

Jag föder upp korthårstax.
Jag är själv "uppfödd" på en Dobermannkennel.
Arbetade i ungdomen som kennelflicka på flertalet olika kennlar.

Har sen 2003 egen registrerad kennel.
Valet av ras var enkelt. Med jaktintresse och då synnerhet jakt med drivande hund.
Jag heltidsarbetar med vanligt jobb.

Kennelhjälp anställs när det inte går att kombinera jobb, semester och valpkull.

"Valet av ras var enkelt. Med jaktintresse och då synnerhet jakt med drivande hund."

Låter som om det är så det skall vara men kanske inte alltid är!

Min pappa sambo föder upp Mops, förut födde hon även upp Rottisar.

Hennes mormor startade kenneln.

Hon är hobbyuppfödare.

Jag är andra generationen i Hardedoggs kennel som föder upp Fransk bulldogg.
Det är ju enbart fritidintresse & jag håller på att utbilda mig & då blir dt att jag kommer enbart jobba med hundar men även hästar på heltid (dock uppfödninge som fritidintresse) Jag har alltid varit intresserad av just avel samt genitik & när min mor gav mig chansen att ta en kull eftersom hon ansåg att jag skulle få testa på men även att få känna ansvaret samt ALL jobb som finns inför en kull innan jag gick in i kennel. Jag fick min först kull för 7 år sen. Min mor fick sin kull för ca 25 år sen

Jag föder upp Australisk Terrier, Border Collie samt Jämthund

Jag är bla. utbildad hundvårdare och hundtrimmare, så jag arbetar med hundar rätt så mycket, + att vi driver ett jordbruk

Jag har haft kennel, sedan 1997, men hundar har funnits i mitt liv i 25 års tid. Terrierna passar mig som person och Jämtar är (i mitt tycke) den "bästa" älghundsrasen.. B-C´s är i särklass den bästa vallhundsrasen.

Du glömde ju finnspetsarna, eller räknas inte dem :devil::D

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 062
Senast: Myrten
·
Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 345
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 575
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka