Uppfödare fråga

falukorw

Trådstartare
Ni som håller på med uppfödning, skulle ni para en tik en tredje gång som första gången hon parades bara fick 1 valp som som dog efter ett par dagar och andra gången gick tom helt och hållet?
Jag tycker att det känns som om det skulle vara något som inte var helt ok med tiken. Men hur vanligt är det att tiken inte kan få valpar alls?
 
Sv: Uppfödare fråga

Jag skulle ha utrett tiken redan efter första parningen/valpningen om det inte gav förväntat resultat. Para en tik en tredje gång skulle jag inte göra efter två misslyckaden, om man inte kunnat lokalisera och avhjälpa det som är fel.
 
Sv: Uppfödare fråga

Skulle kolla upp tiken ordentligt och sedan ta ställning till om hon ska fortsättas avlas på efter detta är gjort.

En fråga: är hon parad med samma hane de föregående 2 parningarna?
 
Sv: Uppfödare fråga

Nu är ju jag kattuppfödare iofs, men jag hade inte avfärdat honan/tiken utan utredning. Det kan ju handla om nått behandlingsbart, typ bakterier i livmodern eller nått. Så först en ordentlig utredning, sen ta ställning.
 
Sv: Uppfödare fråga

Kolla tikens bakgrund, är det ärftligt / har det hänt andra tikar i släkten? Kolla med uppfödaren. Om hon bär på ett anlag att inte få valpar ordentligt är det ingen hund att avla vidare på.
 
Sv: Uppfödare fråga

*knapplån*
tack för alla svar! Det där med herpes lät ju väldigt intressant, kn ju vara det.
 
Sv: Uppfödare fråga

En annan fråga är ju hur parningen gått till. Har de parat sig flera dagar i rad eller bara en gång? Om bara en parning skett kan ju denna varit för tidigt/för sent i löpet också.
 
Sv: Uppfödare fråga

De är parade flera gånger under ca 1 veckas tid. Tiken har varit villig fram till det sista tillfället.
 
Sv: Uppfödare fråga

jag hade nog gjort en ordentlig hälsoundersökning på henne som en första åtgärd.... sedan utifrån det fattat mitt beslut... skulle det visa sig att denna tiken INTE kan bli dräktig på naturligt sätt hade jag AVSTÅTT...för enligt mig ska man INTE avla på djur som INTE kan fortplanta sig på naturlig väg.... men som jag förstod hade hon redan fått en bebbe...som då tyvärr inte överlevde, men det visar ju dock att tiken är kapabel till dräktighet....men... i mina öron klingar det lite infektion som ligger och kurar nånstans.... kan vara lurigt att hitta... och en väldigt "liten" infektion, virus, bakterie kan ställa till det för tikarna både när det gäller att bli dräktig, få en normal kull och dessuton få livsdugliga bebber....
 
Sv: Uppfödare fråga

jag hade nog gjort en ordentlig hälsoundersökning på henne som en första åtgärd.... sedan utifrån det fattat mitt beslut... skulle det visa sig att denna tiken INTE kan bli dräktig på naturligt sätt hade jag AVSTÅTT...för enligt mig ska man INTE avla på djur som INTE kan fortplanta sig på naturlig väg.... men som jag förstod hade hon redan fått en bebbe...som då tyvärr inte överlevde, men det visar ju dock att tiken är kapabel till dräktighet....men... i mina öron klingar det lite infektion som ligger och kurar nånstans.... kan vara lurigt att hitta... och en väldigt "liten" infektion, virus, bakterie kan ställa till det för tikarna både när det gäller att bli dräktig, få en normal kull och dessuton få livsdugliga bebber....

Jo, precis. Kan vara ngn livmoderinflammation som ligger och lurar. Brukar kunna behandlas bort med antibiotika om det är en mild infektion. Är det inte det som är problemet skulle jag inte fortsätta på den tiken, dock, eftersom man ju vill ha fertila hundar som avkommor..
 
Sv: Uppfödare fråga

man skall aldrig para en hund som gått fel för första gången utan en utreddning, men det kan ju vara livmoderinflammation, men utredd innan du parar igen, denna gången kanske det är tiken som tar stryk
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: animalasia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 397
Senast: Gunnar
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 762
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp