Raven_

Trådstartare
Jag har fått i uppdrag att börja "träna" en kompis hund. Grejen är att den här hunden är totalt sönderstressad, understimulerad och allmänt hispig. När man är ute o går så letar han hela tiden efter saker att göra, drar i kopplet, gör utfall mot allt (människor, hundar, påsar, bollar osv osv.).
Jag tror att en del av det här skulle gå bort om han bara fick utlopp för all energi han har, och givetvis genom massor av träning. Jag har vid ett fåtal tillfällen lyckats gå förbi människor och hundar när han har varit koncentrerad på mig, men så fort hans matte är med så blir han en åskboll.
Jag har tänkt mig mycket passivitetsträning (han börjar pipa så fort man står still), lydnad, spår eller något liknande.
Det är en stor blandras, han är stark som fan, så kanske dra pulkor med tyngder i kan vara bra för den extra energin?
Han är 2,5 år och blandning mellan schäfer,doberman,am.staff och boxer. Bara bruksraser och får i princip ingen stimulans öht.

Så, ge mig tips på massa massa aktiviteter och vad jag kan göra för att få bort utfallen och stressen. Det är f.ö världens goaste hund.

Sofie
 
Sv: Uppdrag.

För att stimulera min 1-åriga, stora, blandras blandar jag långa, lugna skogspromader då han får gå lös.
I skogen kör jag även spår, som jag fick lära mig på bruks. Sen har jag hittat på en egen variant på sök. Jag markerar ut en stor ruta i skogen och trampar runt i den. Hunden sitter och väntar utanför. Sedan går jag runt och släpper godis. Sedan går jag till hunden och kommenderar sök, pekar på rutan. Enzo älskar det, han far iväg som ett skott och börjar leta. Skulle vilja börja söka grejor också men kan inte komma på nån bra grej som han inte kan leta upp med ögonen.
Sen tränar jag lite lydnad varje dag. Men bara 5-10 minuter åt gången för han tycker inte det är så kul.
 
Sv: Uppdrag.

Tack för dina tips.
Jag brukade sätta upp godis i träd (tallar) åt min gamla hund som han fick leta efter, kastade även ut bland högt gräs, lingonris osv osv.

Om du inte vill att din hund ska kunna se vart du gömmer så kan du lägga en bit mossa över. ta nåt som han tycker mycket om, låt han sniffa lite, gå o göm under mossa/grenar.
 
Sv: Uppdrag.

Jag skulle i första hand börja spåra med en sån hund. Dels för att det är en lugnande mental aktivering som i början kommer att ge honom trötthetsrynkor mellan ögonen på bara 15-20 min. Men också för att du kan ha honom i lina.
2-3 ggr/v kanske.

Klickerträning är ett annat bra sätt på en hund som så tydligt visar att "jag vill, jag vill,jag kan, jag vill göra ngt!!". Då får han tänka aktivt själv och fundera ut vad han ska göra för att få godisen. Har du "klickat" ngt förut?

Om du kan ha honom lös så är även sökrutor ett bra alternativ. Då får han snusa runt själv och leta saker i skogen, vilket tar bra på en hundskalle.

När han börjar fatta att du är en rolig prick och med dig händer det grejer så kommer han att bli mer uppmärksam på dig och då kan du börja med lydnad, agility eller vad som.
Till en början behöver du nog främst "blåsa ut rören på honom" så han landar lite.

Långa skogspromenader är jättebra, men en mentalt understimulerad hund blir bara värre att ha att göra med ju bättre kondition han får. Så fokus på lugnande hjärngympa! :)
 
Sv: Uppdrag.

Skulle vilja börja söka grejor också men kan inte komma på nån bra grej som han inte kan leta upp med ögonen.

Gör rutan mycket större, låt inte hunden se dig när du lägger ut grejerna (4-5st) och använd stoppade tubsockor, apporter, tennisbollar, repknutar eller vad som och lägg dem bakom stenar, på en låg gren i ett träd, i en grästuva osv. Iom att han lärt sig var kanterna går på rutan (?) när du vallar den åt honom så kan du göra den riktigt stor.

Sen tränar jag lite lydnad varje dag. Men bara 5-10 minuter åt gången för han tycker inte det är så kul.

Lydnaden blandar jag in i de vanliga promenaderna och tränar inkallning, stå, stanna osv lite pö om pö... När det sedan sitter så kan jag träna intensivare för då tycker hunden det är roligare. Det gäller bara att hitta rätt motivation så tycker hunden det är kul.
 
Sv: Uppdrag.

Tack för svaren!
Jag vet inte om han har "lärt sig" var kanterna går på rutan. Men han håller sig innanför rutan. Kanske för att han känner att jag gått där? Hur lär man dem annars?

Tränar också mest lydnad i vardagsituationerna...:)
 
Sv: Uppdrag.

Det är ngt de lär sig med erfarenhet, att det inte är ngn idé att leta grejer utanför kanten matte gjort utan att det är bättre att leta innanför. I början trampar (vallar) man rutan mycket och tätt så det blir tydligt för hunden, med erfarenhet sen så kan man gå lite mindre tätt.
Om man ser att hunden tappar fokus och "rantar iväg" från rutan så kan man kalla in den och skicka in den i rutan på nytt. Till slut faller slanten ner.
Det ideala är väl också att låta rutan vila ca en timme så det lägger sig lite innan man skickar in hunden.

Så har jag fått lära mig och gör iaf och det funkar finfint! :)
 
Sv: Uppdrag.

tack så jättemycket för ditt svar!

Jag tror aldrig att han har spårat förut....... :( Så med mig blir det förmodligen första gången. Hur börjar man för att inte göra det för svårt? På min gamla hund vet jag att jag la ett rakt spår först och började succesivt efter ett par gånger att böja spåret. Det fungerade väldigt bra. Kan det funka?

Klickerträning vet jag att hans ägare har gjort med honom (kors i taket). Jag har dock aldrig "klickat" förut, är det kanske bäst att lämna det åt henne? Vill ju inte förstöra redan fungerande saker.

Att han tycker att jag är rolig är redan fixat. Han har fått vara med mig i stallet ett par gånger och vi går på promenader med en annan kompis o hennes tik. Han följer hellre med mig än går med matte.....:crazy:
 
Sv: Uppdrag.

Att spåra är lätt, det är något som alla hundar kan.

Börja med att lägga spår i skog, det är enklast för hunden. Lägg ett rel. rakt spår på ca 75-100m (skulle nog jag starta med iaf) och avsluta spåret med något attraktivt, en populär leksak/skål med köttbullar el. dyl.

Saker som gör ett spår svårt för hunden är om det är väldigt torrt i marken, mkt stenhällar/asfalt/grus, om man lagt spåret i frostbitet gräs som hinner töa innan man går det, stark vind. Undvik det i början. Försök också lägga spåret i medvind, för ligger det i motvind så finns risken att hunden höjer nosen och börjar söka föremålet istället för att spåra det.

När man vill öka svårighetsgraden så gör man det först genom att låta spåret ligga längre (över en timme) och genom att göra själva spåret längre. När hunden börjar bli stadig på detta kan man lägga in svängar (90 grader elr mindre), byte av underlag mitt i spåret osv.

Låt det ligga antingen 5 min eller upp mot en timme och gå sedan dit med hunden (i lina och bekvämt halsband eller sele) och se vad som händer. Om hunden är helt ointresserad så kan du påvisa spåret genom att visa med handen att "här är det ngt!".

Om han mot förmodan är totalt ointresserad så kan man först stissa upp honom lite med en favoritleksak och låta honom sitta och vänta medans du lägger spåret så att han sedan vet vad det är han letar efter. (Bra att vara två st då, en håller hunden.)

Om hunden rusar fram i spåret, vilket låter troligt med tanke på din beskrivning av honom, så kan du lägga godis (små små korvbitar eller annat mjukt godis) i spåret. Hur tätt beror på hur snabbt hunden springer, ju tätare desto långsammare går han.

Sen är det ju inte det viktigaste hur duktig han är, utan att han faktiskt försöker och använder nos och skalle. Så tappar han spåret ta honom bara åt sidan och gör ett nytt försök vid ett annat tillfälle.

Jäklar så långt det blev!! :o Förmodligen visste du det mesta redan men har jag väl börjat skriva så kommer jag alltid på något mer att lägga till... :p
 
Sv: Uppdrag.

hehe det mesta visste jag redan ja, men tack endå! Det tål att repeteras. :smirk:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 637
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 415
Senast: machafuko
·
Hundhälsa Hej alla Bukefalister, då ämnet är så pass jobbigt för mig, väljer jag att vara anonym och skulle det vara någon som känner igen oss, så...
Svar
19
· Visningar
4 554
Senast: jolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp