Uppdelning av ledarskapet?

Yrja

Trådstartare
Har haft en liten fundering - och som vanligt när ttl funderar så finns det antagligen ingen som kan svara. Men jag skriver ändå. :devil:

Min häst var som hingst, väldigt ranghög enligt förra ägaren. När jag köpte honom hamnade han i samma hage som en liten ettrig ponny som inte alls kom överens med honom. Han jagade min kuse, sparkade, bet etc. allt för att sätta honom på plats. Men min häst gav aldrig efter utan när han blev biten jagade han ponnyn tills han lyckades bita tillbaka, och sen jagade ponnyn honom igen. Det slutade med att vi fick byta hage.

Iaf. efter det har jag aldrig märkt några problem. Han är en sån häst som aldrig är aggressiv mot en annan häst. Vilken okänd häst som helst kan gå raka vägen fram och lägga huvudet på hans rumpa utan att han bryr sig - mer än att han blir jävligt glad och vill hälsa. Han gör också gärna samma sak på andra hästar som kanske inte uppskattar det lika mycket. :smirk:

Numera går han i en hage tillsammans med två valacker som båda är större, äldre och ranghöga hästar. Han kommer väldigt bra överens med dem och de har gått tillsammans länge.

Som man kan se så är fuxen(äldsta hästen) ledaren, skimmeln(näst äldst) efter honom i rang, och min häst lägst.

När de äter hö så äter min häst gärna ur samma hög som den vita. Men om den vita säger till så går han genast undan. Fuxen kan välja vilken hög som helst och han delar sällan(aldrig vad jag har sett) hög med någon av de andra.

Men i sommras - då de gick på bete - var det tydligt att min häst hade en typ av ledarskap.
(Han är i allmänhet en väldigt självständig häst - inte alls beroende av flock eller andra hästar. Kan självmant välja en egen väg ifrån de andra om man är ute och rider i skogen tex. Dock älskar han andra hästar som sällskap och skulle nog må väldigt dåligt om de inte fanns omkring honom som de gör. Men han är nog väldigt trygg med att det alltid kommer att finnas hästar i hans närhet.)

Iaf, i sommras;
När han gick i hagen så gick han alltid sin egen väg - och de andra följde honom vart han än gick. När han gick för att dricka följde de andra två med, väntade medan han drack och drack ev. själva efter honom(jagade inte bort honom utan han gick själv), och sedan följde de honom tills han stannade och började beta - då började de beta.
När jag tog honom ur hagen väntade det alltid vid grinden tills han var tillbaka och följde honom sedan tills han började beta - och följde då hans exempel. Men om någon annan häst hämtades, och min häst var kvar, betade de alltid som vanligt långt bort i hagen - eller vart han nu bestämde att han ville beta(den andra hästen följde honom alltid).

Samma sak ser man även nu i hagen - men det är inte lika tydligt då hagen är mindre mm. Han hamnar gärna en bit ifrån de andra och när de märker det går de genast efter och börjar beta i hans närhet.

Men kommer man in i hagen så är det fuxen som håller koll. Han är också skyggast av dem - min är minst skygg.
Och om jag står i hagen och min häst kommer fram, så ger han alltid plats åt fuxen om han kommer, oftast även åt skimmeln. Han ger efter för minsta vink av de andra två, vad det än gäller. Men ändå är det honom de följer...

Jäkligt långt och virrigt inlägg. Men min fundering är; Delar de upp ledareskapet? Minns att hästar kan ha olika ansvar - att en har ansvar som ledare men att den kan ge ansvaret för mat till en häst som är bättre på det. Är det så? Och vem är då ledare i vår hage? Hur delas ledarskapet/ansvaret upp?

hoppas någon orkat läsa ända hit... :angel:
//ttl som inte kan sova och tänker aldeles för mycket :cool:

Sv: Uppdelning av ledarskapet?

Ledarhästen.....dom brukar anses som lite "skygga" men det är mer att dom är uppmärksamma...det är dom som skall hålla koll på omgivningen och ev faror...
Hästar i flock har olika ansvar..t ex ledarstoet får INTE skadas...därför så slåss hon inte...hon går exempelvis aldrig först om det är oroligt omkring...ledarhingsten går antingen först eller sist i flocken beroende på vad omgivningen säger....din häst kanske är en sån som "hittar" mat....så kanske är det därför dom andra följer för att "fynda" :D :D Nääää, jag vet inte..:D:D

Det är min tanke också. :D
Kikade på honom idag igen. Han fick inte komma ut i hagen på morgonen för att jag red först och de andra väntade då vid grinden. När min häst kom hälsade han noga på båda två och började sen tjura mot dem(?) lite smått när de följde efter honom. Han ville rulla sig och antagligen tyckte han att de andra var för nära. Stegrade tom mot den vita och de gick undan för honom, men ville gärna komma nära igen hela tiden och beta med honom.

De betar bara när han är i hagen och betar.. annars står de bara stilla och väntar. :crazy: Verkar lite korkat faktist. Men vill dom ha det så, så är det väll inget mer med det. Man blir lite nyfiken bara... :p

Har oxå haft en häst som inte har varit ranghögst i hagen men då när man for ut ex. och red så ville alltid de andra falla in i led bakom honom. Han var en av naturen lugn och tillitsfull häst och blev inte rädd för mycket. Kan det vara så att hästarna "väljer" den individ som ledare som är lugnast, tryggast och förståndigast i just det momentet?
Det handlar väl om instinkter och "störst chans att överleva", eller...

Intressant. Min häst vill alltid vara först när man är ute och rider, dessutom har han enorma steg så ingen annan häst hinner ifatt honom. :smirk: Rider man bakom en annan häst blir han seg och har öronen på "halvstång". Men blir aldrig sur eller liknande.

Han är dock en väldigt fjollig häst. Ung och oerfaren, klumpig och rädd. När man rider själv går det jättebra men är en annan häst med ser han faror överallt. Men ändå vill han ligga i täten - och får gärna göra det om han går om. Han verkar heller inte ha några problem med att "tappa" den andra hästen på vägen. Försvinner sällskapet så struntar han fullständigt i det och fortsätter som vanligt. :cool:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama