Uppdelade förkylningar?

MiniLi

Trådstartare
Dagens i-landsfråga!
Nästan alltid när jag blir förkyld så är det som att kroppen "delar upp" förkylningen. Först kommer halsont, huvudvärk och allmän sjukdomskänsla. Det är oftast då jag känner mig riktigt dålig med eller utan förhöjd temp, men jag brukar inte bli särskilt snorig. När detta går över och jag mår bättre så kommer snor och hosta i efterhand. Jag kan ha dagar när jag känner mig helt bra innan "del 2" kommer med allt snor och elände.

Varför beter sig mina förkylningar på det här konstiga sättet? Varför kan inte alla jobbiga symptom komma samtidigt så att man får bli av med skiten sen?
Är jag ensam om detta eller någon som känner igen sig?
 
Dagens i-landsfråga!
Nästan alltid när jag blir förkyld så är det som att kroppen "delar upp" förkylningen. Först kommer halsont, huvudvärk och allmän sjukdomskänsla. Det är oftast då jag känner mig riktigt dålig med eller utan förhöjd temp, men jag brukar inte bli särskilt snorig. När detta går över och jag mår bättre så kommer snor och hosta i efterhand. Jag kan ha dagar när jag känner mig helt bra innan "del 2" kommer med allt snor och elände.

Varför beter sig mina förkylningar på det här konstiga sättet? Varför kan inte alla jobbiga symptom komma samtidigt så att man får bli av med skiten sen?
Är jag ensam om detta eller någon som känner igen sig?
Hmm, det brukar nog inte gå flera dagar emellan men visst kan jag ha ett par dagar då jag känner mig riktigt dålig med halsont, sedan en dag då det känns som att det börjar vända, för att dagen därpå anfallas av hosta och nästäppa som fortsätter i ett par dagar. Har nog aldrig hört om någon som mår helt bra i flera dagar däremellan!
 
Hmm, det brukar nog inte gå flera dagar emellan men visst kan jag ha ett par dagar då jag känner mig riktigt dålig med halsont, sedan en dag då det känns som att det börjar vända, för att dagen därpå anfallas av hosta och nästäppa som fortsätter i ett par dagar. Har nog aldrig hört om någon som mår helt bra i flera dagar däremellan!
Det kanske är något fel på mig :laugh:
 
Dagens i-landsfråga!
Nästan alltid när jag blir förkyld så är det som att kroppen "delar upp" förkylningen. Först kommer halsont, huvudvärk och allmän sjukdomskänsla. Det är oftast då jag känner mig riktigt dålig med eller utan förhöjd temp, men jag brukar inte bli särskilt snorig. När detta går över och jag mår bättre så kommer snor och hosta i efterhand. Jag kan ha dagar när jag känner mig helt bra innan "del 2" kommer med allt snor och elände.

Varför beter sig mina förkylningar på det här konstiga sättet? Varför kan inte alla jobbiga symptom komma samtidigt så att man får bli av med skiten sen?
Är jag ensam om detta eller någon som känner igen sig?
Mina är också så. Det kan tom vara så att jag mår jättedåligt helt utan andra symptom än lite ont i halsen allmän värk och helt slut, sen passerar det mår bättre någon dag sedan börjar jag hosta alternativt snora, efter att det passerat så kommer det som inte var alltså om jag hade hosta så börjar jag snora och snorade jag så börjar jag hosta i stället. Får alltid så och aldrig feber.
 
Mina är också så. Det kan tom vara så att jag mår jättedåligt helt utan andra symptom än lite ont i halsen allmän värk och helt slut, sen passerar det mår bättre någon dag sedan börjar jag hosta alternativt snora, efter att det passerat så kommer det som inte var alltså om jag hade hosta så börjar jag snora och snorade jag så börjar jag hosta i stället. Får alltid så och aldrig feber.
Det är ju sjukt störigt. Blir så utdraget, och jag blir alltid lika besviken när jag trodde att jag hade blivit frisk ;)
 
Dagens i-landsfråga!
Nästan alltid när jag blir förkyld så är det som att kroppen "delar upp" förkylningen. Först kommer halsont, huvudvärk och allmän sjukdomskänsla. Det är oftast då jag känner mig riktigt dålig med eller utan förhöjd temp, men jag brukar inte bli särskilt snorig. När detta går över och jag mår bättre så kommer snor och hosta i efterhand. Jag kan ha dagar när jag känner mig helt bra innan "del 2" kommer med allt snor och elände.

Varför beter sig mina förkylningar på det här konstiga sättet? Varför kan inte alla jobbiga symptom komma samtidigt så att man får bli av med skiten sen?
Är jag ensam om detta eller någon som känner igen sig?
Jag är lite likadan! Mår i regel riktigt piss innan jag blir förkyld ”på riktigt” så att säga. Halsont, huvudvärk och allmänt sjuk precis som du beskriver, sen övergår det i bättre mående och snuvan dyker upp, med eller utan hosta. Har nog sällan dagar då jag känner mig helt bra, däremellan, dock upplevs det nog lätt som ”friskhetskänsla” för att det riktigt pissiga gått över.
 
Dagens i-landsfråga!
Nästan alltid när jag blir förkyld så är det som att kroppen "delar upp" förkylningen. Först kommer halsont, huvudvärk och allmän sjukdomskänsla. Det är oftast då jag känner mig riktigt dålig med eller utan förhöjd temp, men jag brukar inte bli särskilt snorig. När detta går över och jag mår bättre så kommer snor och hosta i efterhand. Jag kan ha dagar när jag känner mig helt bra innan "del 2" kommer med allt snor och elände.

Varför beter sig mina förkylningar på det här konstiga sättet? Varför kan inte alla jobbiga symptom komma samtidigt så att man får bli av med skiten sen?
Är jag ensam om detta eller någon som känner igen sig?
Känner igen det där, utöver att känna mig helt bra innan del två. Men det brukar inledas med halsont, huvudvärk och att vara allmänt sänkt/ha feber sen kommer snoret och den eventuella hostan. Fast numera, sedan jag står på immunsuppressiva läkemedel, så kan det hända att det liksom att det aldrig "bryter ut" utan att jag kan ha några veckor där jag känner mig som i fas ett. Eller så kan det hålla i sig någon månad eller två om det väl bryter ut.
 
Del 1 - rinnande näsa och nysningar- Mår hur bra som helst detta håller i sig en dag
Del 2 ont, feberkänsla. huvudvärk fortsatt rinnande näsa
Del 3 Helt bomtät i näsan och konstant varm/andfådd och detta håller i sig i några veckor tills det börjar om eller släpper. Känner mig rätt frisk i de lägena :rofl:

Just nu är jag inne i del 2

Halsont är mycket ovanligt
 
Jag får alltid ont i halsen som första symptom, därefter sjuldomskänsla och ledvärk, snuva och nysningar kort därpå och sist hosta. Jag tror det är ganska vanligt att förkylningar följer ett visst förlopp varje gång, men att förloppet kan se lite olika ut från person till person.
 
Jag får alltid ont i halsen som första symptom, därefter sjuldomskänsla och ledvärk, snuva och nysningar kort därpå och sist hosta. Jag tror det är ganska vanligt att förkylningar följer ett visst förlopp varje gång, men att förloppet kan se lite olika ut från person till person.
Ja så verkar det ju vara 😊
 
Är det inte alltid så? Det är iallafall så jag märker skillnad på influensa och vanlig förkylning. Vid förkylning kommer det så som du beskriver medans vid influensa dras rullgardinen ner och på en sekund är alla symptom ett faktum. Svininfluensan är ett undantag, den började med kräkningar och sedan följde övriga symptom inom några timmar.
 
Det är just det här med att ha några dagar emellan då jag känner mig betydligt bättre. Hade symptomen avlöst varandra hade det känts mer logiskt 😉
 
Det är just det här med att ha några dagar emellan då jag känner mig betydligt bättre. Hade symptomen avlöst varandra hade det känts mer logiskt 😉
Och det är det jag tycker är det vanligaste. Jag har dragits med halsont och hosta i några veckor och varit riktigt bra från förkylningen förutom en kvarstående heshet emellanåt de senaste dagarna. Igårkväll slog nästäppan och snoret till...
 
Dagens i-landsfråga!
Nästan alltid när jag blir förkyld så är det som att kroppen "delar upp" förkylningen. Först kommer halsont, huvudvärk och allmän sjukdomskänsla. Det är oftast då jag känner mig riktigt dålig med eller utan förhöjd temp, men jag brukar inte bli särskilt snorig. När detta går över och jag mår bättre så kommer snor och hosta i efterhand. Jag kan ha dagar när jag känner mig helt bra innan "del 2" kommer med allt snor och elände.

Varför beter sig mina förkylningar på det här konstiga sättet? Varför kan inte alla jobbiga symptom komma samtidigt så att man får bli av med skiten sen?
Är jag ensam om detta eller någon som känner igen sig?

Jag är likadan... När jag mår som sämst med halsont etc märks det knappt på mig, sen när jag är mycket piggare (men näsan rinner), då låter jag förjävligt och så får jag massor av sympatier från folk. Fast jag skulle velat ha dessa långt tidigare. ;)

Jag har bara accepterat att det är sån jag är, jag har sällan förkylningar som är kortare än tio dagar.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 077
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 975
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 568
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 913
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp