För att inte tala om att den kommer att tugga sönder dyra statusprylar och håra ner finkläderna!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fy alltså och ändå hoppas jag på en valp till...Hahaha ja jag har haft flera såna valpar, men värst var en unghund jag tog som omplacering (7 mån). Underbart
Åh, påminner lite om min Marvin - människor i sig är inte läskigt, däremot är burdusa/påträngande närmanden och signaler lite obehagligt. Det krävs att man är lyhörd och finstämd för att inte jaga bort honom Eller, för att uttrycka sig lite i vallningstermer, så gäller det att ha koll på hans flyktzon Känslig för social press, formulerades det på BPH.Hade en ganska intressant situation på promenaden nyss. Intressant när det kommer till hundens reaktioner.
Tre grabbar i... ung vuxen/gymnasieålder? satt vid ett bord kanske 20 meter från där jag gick. En av killarna frågade om han fick klappa. Min hund är nogräknad med vem som får klappa honom så jag sa att det går bra om hunden vill, han får välja själv.
Killen kom då med energiska stora steg klivande rakt emot Frej som reagerade mycket kraftigare än vad jag räknat med. Kastar sig bakåt och skäller högt. Jag tror killen snabbt backade undan och jag fick Frej att lugna sig rätt snabbt med hjälp av lite godis. Killen frågade om han fick ge en godis. Jag sa okej och tänkte att Frej får väl ta godisen (=torrfoderkulan) och backa undan, eller så tar han den inte alls.
Han tog godisen och satte sig kanin framför killen och hade säkert gladeligen gjort alla tricks han kan om han blivit ombedd. Däremot gick han absolut ändå inte med på att bli klappad (helt väntat).
Min hund har visserligen en social osäkerhet, men jag tror faktiskt inte att han var rädd för den här personen i sig utan att det snarare var hur han närmade sig som skrämde.
Det här hade varit ett intressant möte att ha på film! Så mycket signaler, både från hund och människa. Jag själv var mestadels betraktare.
Det var avslutning på Rallylydnaden igår kväll och vi körde tre tävlingsmässiga rundor som examensprov. Först rundan kändes bra, lite nos och lite sträckt koppel och ett förarfel men protokollet sade ändå över 80 poäng, möjligtvis snällt bedömt
Andra rundan var en riktig jäkla pangrunda, fullt fokus från oss båda, lite hoppade vid ett tillfälle men annars inga misstag från någon av oss. Vilken känsla!
Tredje rundan... borde jag egentligen stått över, hon var dötrött men kämpade på bra ändå.
Jag har faktiskt börjat snegla på tävlingar nu...
Tag ett djupt andetag och satte mig med borste, kam samt godis.
Och för första gången någonsin kunde jag gå igenom hela hunden!
Han fick panik ett par gånger men det gick att bryta. Har kammat bort mängder med lös päls. Ett sånt framsteg!!
Avslutade med lite bus.
Sätt upp kompostgaller eller hönsnät så barn inte kan sticka in handen och hunden därmed inte kan nafsa barnen.Har en större vaktande ras i ett bostadsområde. Hanen har alltid vaktat på ett milt sätt. Han ställer sig och blockerar grinden så att okända inte går in. De han känner släpper han in med en viftande svans. Om försäljare är ”modiga” och öppnar grinden så kommer det ett par skall från honom. Men lillskiten har betydligt mer vakt i sig. Häromdagen gick ett barn (11-12 år) ensam förbi tomten och lillskiten sprang fram mot staketet och skällde. Jag var i närheten (runt hörnet, så barnet såg inte mig men jag såg hen) men sa inte till för att hunden stannade tyst vid hörnet av tomten. Barnet springer då fram och sticker in handen mellan staketet, ser att hunden är påväg att nafsa efter handen. Barnet hinner dra bort handen men sticker snabbt in den igen. Jag ropade på hunden och sa åt barnet att hen inte fick klappa hundarna genom staketet.
Jag är medveten om att jag har en vaktande hundras och lillskiten är en riktig slyngel nu. Min första tanke var att prata med barnets föräldrar om att hen inte ska klappa hundarna utan tillsyn. Men samtidigt har ju jag också ett ansvar känner jag..
Går det att sätta ett extra staket en liten bit innanför det vanliga staketet så eventuella barnhänder inte når fram till hundarna?Har en större vaktande ras i ett bostadsområde. Hanen har alltid vaktat på ett milt sätt. Han ställer sig och blockerar grinden så att okända inte går in. De han känner släpper han in med en viftande svans. Om försäljare är ”modiga” och öppnar grinden så kommer det ett par skall från honom. Men lillskiten har betydligt mer vakt i sig. Häromdagen gick ett barn (11-12 år) ensam förbi tomten och lillskiten sprang fram mot staketet och skällde. Jag var i närheten (runt hörnet, så barnet såg inte mig men jag såg hen) men sa inte till för att hunden stannade tyst vid hörnet av tomten. Barnet springer då fram och sticker in handen mellan staketet, ser att hunden är påväg att nafsa efter handen. Barnet hinner dra bort handen men sticker snabbt in den igen. Jag ropade på hunden och sa åt barnet att hen inte fick klappa hundarna genom staketet.
Jag är medveten om att jag har en vaktande hundras och lillskiten är en riktig slyngel nu. Min första tanke var att prata med barnets föräldrar om att hen inte ska klappa hundarna utan tillsyn. Men samtidigt har ju jag också ett ansvar känner jag..
Känner en som har en blandning labradoodle + lagottoVerkar vara cocker spaniel + lagotto visar det sig. Även kallad Cockerlotto. efter en googling finns det en uppfödare i Sverige, hälften av valparna ser ut som cocker spaniel och hälften som lagotto. Så exotiskt
Ju fler raser desto roligareKänner en som har en blandning labradoodle + lagotto