Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har mer eller mindre slutat valpsäkrar innan valpen är hemma. Ser vad som behövs med just den individen istället.
Aha, du tänker så. Jag har ju bara aldrig gjort det här förut så jag är rätt stressad över att missa något. 😅 Och delvis är det en personlighetsfråga, jag är hängsle- och livremsmänniskan personifierad. Samtidigt har jag en coolare vän som säger "Mediciner och sladdar är det viktiga, resten löser du efter hand" 😄

Aha, du tänker så. Jag har ju bara aldrig gjort det här förut så jag är rätt stressad över att missa något. 😅 Och delvis är det en personlighetsfråga, jag är hängsle- och livremsmänniskan personifierad. Samtidigt har jag en coolare vän som säger "Mediciner och sladdar är det viktiga, resten löser du efter hand" 😄

Jag brukar inte röja så mycket, tar tjuren vid hornen direkt istället. Men det kan ju vara smidigt att tex spärra av till skorna medan man lagar mat, eller annat som gör livet lite enklare när man inte kan ha koll. :)

Håller med om att det är stor skillnad mellan individer, jag har nog inte haft nån riktig krokodil men alla har satt något spår. Förra rottisen gick hårt åt min skosamling (hon bar iväg med alla och la i en hög, sen hittade man henne uppe på den — nöjt gnagandes). Nuvarande rottis har knaprat lite här och var på kanter och lister, staffen lyckades bita av en dammsugarsladd..! (det gick bra, tack och lov)

Jag försökte avgränsa med kompostgaller, men hittade valpen 9 veckor gammal på vardagsrumsbordet när jag kom ut från duschen. Gallret stod kvar, den äldre hunden var kvar i kök/hall men den studsande valpen var det inte 🤣 Hon har tuggat på mycket, men peppar, peppar, inget med el inkopplat 🙏

Har haft ett antal hundar vid det här laget så har blivit mer chill 😂

Vi har ett rum som vi stänger av helt den första tiden för där inne finns det så mycket småsaker en liten valp kan hitta. Nu är Jackie 6 månader och får vara även där inne mer och mer men bara under uppsikt. Åker vi hemifrån stänger vi för dit in igen.

Jag försökte avgränsa med kompostgaller, men hittade valpen 9 veckor gammal på vardagsrumsbordet när jag kom ut från duschen. Gallret stod kvar, den äldre hunden var kvar i kök/hall men den studsande valpen var det inte 🤣 Hon har tuggat på mycket, men peppar, peppar, inget med el inkopplat 🙏
Vilken ras var det, dvs, hur stor valp?

Jag har en låg tvbänk och en tv på ett smalt metallstativ, vete katten hur jag ska förankra den för en känguruvalp ...

Här väntar vi på valpning! Dygn 60 idag och hon har varit orolig, bäddat och haft en del förvärkar. Så med lite tur blir det smått under natten.
IMG_20230108_171500.webp

Vilken ras var det, dvs, hur stor valp?

Jag har en låg tvbänk och en tv på ett smalt metallstativ, vete katten hur jag ska förankra den för en känguruvalp ...
En aussievalp så större än din tänkta tror jag. Och en väldigt studsig individ, vilket inte är ovanligt i rasen 😄

Alltså Sparven, vilka framsteg han gör 🤩

Släktkalas idag med 9 vuxna och en 2åring. Såg till att han fick springa ut sig all överskottsenergi på morgonen, och det var nog en del till framgången.
Men alltså, han skällde en gång när alla kom, och nån gång lite senare när han blev överraskad. Annars gick han avslappnat runt och luktade på folk, tiggde mat vid bordet, och var allmänt en rätt normal hund 🥰 Skönt när släktingarna äntligen fattat direktivet ”titta inte på honom”, då gick det mycket enklare 👍

Brukar valpar tugga på eluttag? De sticker ju ut från väggen.
Jag har tidigare valpsäkrat massor, efter att ha haft valp som tuggat på allt(!) inkl golv och väggar. Med nu yngsta så blev det bara normal städning innan hon kom, för hemmet såg så förjävligt ut att jag helt enkelt inte hann valpsäkra också :angel: Men, trots eluttag + sladd precis bredvid hundbädd, trots fjärrkontroller på bordet nära soffan, trots bråte precis överallt... Hon förstör inget. Eller ja, jag har fortfarande kompostgaller framför skohyllan (hon är nu 15 månader gammal), men i övrigt är det lugnt. Ligger det en leksak i en hög med bråte, då rotar hon igenom den högen för att plocka fram leksaken och leka med den.

Alltså Sparven, vilka framsteg han gör 🤩

Släktkalas idag med 9 vuxna och en 2åring. Såg till att han fick springa ut sig all överskottsenergi på morgonen, och det var nog en del till framgången.
Men alltså, han skällde en gång när alla kom, och nån gång lite senare när han blev överraskad. Annars gick han avslappnat runt och luktade på folk, tiggde mat vid bordet, och var allmänt en rätt normal hund 🥰 Skönt när släktingarna äntligen fattat direktivet ”titta inte på honom”, då gick det mycket enklare 👍

Heja släktingarna och HEJA Sparven!

Hexa är nu frisk från sin sträckning i bogen och det firade vi med lite mat frusen i deras kongar.
Trolla börjar valpkurs imorgon och Hexa ska gå en fotgående kurs som startar på fredag. Ser fram emot kurserna då det var ett tag sedan vi gick kurs senast.

Hexa har aldrig bitit i något förutom i sina leksaker och har haft tillgång till hela min lägenhet.

Trolla är instängd i mitt sovrum när man inte har koll på henne :angel:. Hon är den envisaste mest jäkligastevalp jag någonsin haft. Det man säger går in i ena örat och ut i andra. Hon hade nog tuggat på de mesta om hon fått.

Vet inte om jag skrivit om det innan men:
Det här med att man slutar med belastningsmomentet i IGP gör mig så irriterad. Dvs man tar bort de två slagen med softstocken. Man kommer bara vifta med stocken nu.
Det är redan svårt att använda skyddet som utvärdering för avel mot tjänst, men det kommer ju bli ännu sämre när man belastar hundarna mindre. Jag tror inte det i längden är bra för hundarna faktiskt - det kommer bara göra att man kan köra med sämre hundar som sen kommer gå i avel.

Någon här som gett Magnussons ångkokta?

Funderar på att testa och ha det som extra foder ibland/ lätt att ta med sig eftersom det håller sig i rumstemperatur.

Gilla hundarna det? Jag hittar ingenstans utfodringsmängd, räknar man på samma sätt som med vanligt färskfoder?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka