Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon här som gett Magnussons ångkokta?

Funderar på att testa och ha det som extra foder ibland/ lätt att ta med sig eftersom det håller sig i rumstemperatur.

Gilla hundarna det? Jag hittar ingenstans utfodringsmängd, räknar man på samma sätt som med vanligt färskfoder?
Jag har testat. Tyckte att förpackningen var hemsk. Extremt svårt att få rätt mängd mat utan att det hamnade mat överallt och ingenstans, och det kändes också som att mycket blev kvar i förpackningen om man inte skapade ur den extremt noga (vilket gick, men innebar om möjligt ännu mer kladd). Hundarna bajsade också betydligt mer av det än av färskfodret. Om jag av någon anledning behöver ha något som håller längre än färskfoder (tex vid resa) så finns det torrfoder som jag hellre ger än just det ångkokta.

Jag har testat. Tyckte att förpackningen var hemsk. Extremt svårt att få rätt mängd mat utan att det hamnade mat överallt och ingenstans, och det kändes också som att mycket blev kvar i förpackningen om man inte skapade ur den extremt noga (vilket gick, men innebar om möjligt ännu mer kladd). Hundarna bajsade också betydligt mer av det än av färskfodret. Om jag av någon anledning behöver ha något som håller längre än färskfoder (tex vid resa) så finns det torrfoder som jag hellre ger än just det ångkokta.
Ok, tack!
Jag köper någon enstaka korv och testar då.

Funderar på att testa och ha det som extra foder ibland/ lätt att ta med sig eftersom det håller sig i rumstemperatur.

Gilla hundarna det? Jag hittar ingenstans utfodringsmängd, räknar man på samma sätt som med vanligt färskfoder?
Min hund, som normalt äter färskfoder, tycker jättemycket om Magnusson ångkokta. Men enligt utfodringsrådet från Magnusson ska man ge mkt mer än färskfoder. Det plus priset gör det till ett riktigt dyrt foder enligt mig. Så för min del har jag det endast som extra mat hemma (tex om jag skulle glömma ta fram mat eller om jag ska vara borta en natt).

Det är sant, det var kletigt och en del fastnade i förpackningen.

Izzys löp är över och hundarna verkar väldigt glada att kunna leka igen!
💖
Jag är förvånad över hur bra det gick, inga slagsmål mellan hanarna och de var inte så pipiga heller. Men Izzy hjälpte nog till att hålla dem på mattan för hon blev vansinnig bara de tittade åt hennes rumpa
😅
Hon ville ha australiska terriervalpar istället för hon har varit ganska tokig i mammas terrierhane!
😁

Nu däremot är mammas australiska terriertik i höglöp och Sotis gnällde och ylade nästan hela kvällen igår och idag under dagen, även Fred har varit mer pipig men nu verkar det ha lugnat sig. Märkligt att det kan bli sån annan reaktion på hennes löp fast det påverkar väl att hon bor i ett annat hus så att de inte har någon koll på henne. Men de är även mera på henne om de råkar träffas ute medan Izzy har kunnat vara med på nästan alla promenader utan problem och det skulle verkligen inte gå med terriern.
🤔

322164230_876251396743418_2864987960912711785_n.jpg

Min kräsna hund vägrar att äta det😬

Gav min ena sportvarianten ett tag, han älskade de, men det funkade inte på honom och blev väldigt dyrt. Nu får han torrfoder från Magnussons och det funkar mycket bättre. Jag tyckte det var rätt smidigt, lite bökiga förpackningar jämfört med fodax men var skönt att det kunde förvaras i rumstemperatur😊

Jag köpte 4 korvar ikväll, 2 kyckling och 2 nöt av Magnusson. Det var extrapris med 2 för 50 kr så jag kände om jag vill testa det så är det lika bra att jag gör det nu.

Det var verkligen kletigt i förpackningen och fick skrapa ur med en sked för att få ut allt.
Däremot verkar det ha gått hem!
BCn är matglad, hon äter allt och gärna lite till. Lillan är kräsen men blir mindre sådan för vart år och är det kletigt så brukar det gå ner.
Även extrapris på kycklingvingar så de fick varsin sån på toppen.

Får se hur skitarna blir.

Jag köpte 4 korvar ikväll, 2 kyckling och 2 nöt av Magnusson. Det var extrapris med 2 för 50 kr så jag kände om jag vill testa det så är det lika bra att jag gör det nu.

Det var verkligen kletigt i förpackningen och fick skrapa ur med en sked för att få ut allt.
BCn är matglad, hon äter allt och gärna lite till. Lillan är kräsen men blir mindre sådan för vart år och är det kletigt så brukar det gå ner.

Jag gav det när jag var i UK med mina, de fungerade fint på det. Lite mer bajs än på vanliga färskfodret möjligtvis.
Louie gick hårda dagar där, så han fick giva enligt anvisning men Floyd fick mindre. De åt Jakt/Sport och Nöt och båda sorterna är fetare än det färskfodret jag brukar ge dem.

Mina äter det, i kombination med torrfoder. Äldsta hanen (kastrerad) äter Lätt och mild och det är första gången på länge som jag kunnat ge honom hyfsad mängd mat utan att behöva mecka med grönsaker etc och han håller vikten jättebra.

De två yngre äter lite blandat, Jakt och sport gillas inte riktigt av whippeten så det har blivit antingen nöt eller kyckling.

Alla tre är väldigt glada för maten (förutom whippeten enligt ovan) och det är så mycket smidigare att ha med sig än fruset färskfoder, tex när vi var i Frankrike i somras, det hade inte funkat att ta med färskfoder då.

Tycker att de är fina i päls och hull och bra i magen.

Vad gäller förpackningen så har jag lärt mig hur man gör - använder en vass kniv, delar först korven tvärs över (äldsta hunden äter en halv korv per måltid av sin sort och de unga delar på en av den andra sorten, så jag delar alltid korvarna ändå), sen skär jag varje halv korv på längden hela vägen och drar därefter av plasten. I princip allting kommer då med, bara precis längst ut i änden som lite lite kan sitta kvar, men det är så lite att det inte spelar någon roll.

Jag ger Magnusson fryst i kong. Använder också kniv, delar dem i halvmånar som är lagom stora för att i fryst tillstånd kunna pressas ner i kongen. Fint att ha i frysen och ge som förströelse nån dag i veckan. :)

För liten mängd för att kunna säga något i övrigt, men det är ju ändå så individuellt.

Ja fungerar fint 😊

Saknar uppdateringar av @Lillefrun hon brukade skriva här så ofta. Någon som hört något? Självklart kan användaren ha valt att lämna forumet frivilligt/pausa men ibland har det ju hänt något också.
Vilken tur att jag kikade in lite idag och såg ditt inlägg. Jag har läst lite ibland, kanske varann vecka eller någon gång i veckan ibland för att hålla koll på er :D

Men jag tog en socialmedia paus. Har väl inte mått så bra så fokus har varit att ta hand om mig, Alvin och Milou. Men vi är ok. Nästan. Förutom att jag är så väldigt trött efter någon sorts influensa som jag aldrig återhämtar mig från energimässigt fast jag är frisk. Farfar dog och han blev 98 år och vi var så nära som man bara kan vara, en sorg även om jag ju förstår att det inte är konstigt att någon så gammal dör. Och Alvin har öroninflammation som inte läker som jag vill. Har kontakt med veterinären så får se vad nästa steg blir, Milou är vild och galen som vanligt men så extremt nära och gosig.

Grabbarna bodde några dagar hos mina föräldrar när jag var sjuk men nu är dom hemma igen men jag har svårt att klara riktiga promenader så trappar upp dom lite i taget. Sover hela dagarna.

Blev bara så trött på allt på internet så jag ändrade om lite i livet. Har saknat lite att vara med här, får se om jag kommer tillbaka.

Tack för omtanken ❤️

Satte mig ner och gjorde en plus och minus-lista på alla raser som är det minsta lilla intressanta som jag kan komma på.
Rasen som enligt listan vann med hästlängder är jaktlabbe 😅 massor på plus och det enda som hamnade på minus sidan är att den är för stor, något annat kunde jag inte komma på 🤔 men den är ungefär dubbelt så stor som jag egentligen hade önskat 😅 vi får se vart det slutar

Satte mig ner och gjorde en plus och minus-lista på alla raser som är det minsta lilla intressanta som jag kan komma på.
Rasen som enligt listan vann med hästlängder är jaktlabbe 😅 massor på plus och det enda som hamnade på minus sidan är att den är för stor, något annat kunde jag inte komma på 🤔 men den är ungefär dubbelt så stor som jag egentligen hade önskat 😅 vi får se vart det slutar
Hur stor är önskvärt? Mina jaktlabbar har vägt 20, 22, 24 och 28 kg. den på 28 är däremot rätt hög...

Går hem än så länge, la korvarna i kylen (trots att det inte behövs) och det var stor skillnad när jag öppnade. Inget som fastnade i pappret.
Än så länge är det gott och skitarna ser ok ut. Ibland kör jag Skåne runt i jakt på foder till hästarna/fåren och då är det skönt att kunna köpa en korv på ica istället för att köra till ytterligare ett ställe.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka