Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Satte mig ner och gjorde en plus och minus-lista på alla raser som är det minsta lilla intressanta som jag kan komma på.
Rasen som enligt listan vann med hästlängder är jaktlabbe 😅 massor på plus och det enda som hamnade på minus sidan är att den är för stor, något annat kunde jag inte komma på 🤔 men den är ungefär dubbelt så stor som jag egentligen hade önskat 😅 vi får se vart det slutar
Jaktcocker är den för liten istället?

Igår skrevs papperna under så nu har Roy officiellt fått ett nytt hem och Sotis har blivit min :heart Det känns lite konstigt men samtidigt helt rätt och båda hundarna verkar nöjda med sina nya liv. Det lustiga är att Roys nya matte säger att det är så lugnt och skönt med Roy och jag säger samma sak att det är så lugnt och skönt sen Sotis flyttade in men det är väl ett tydligt tecken på att de båda var på fel plats förut och nu har hamnat rätt, hoppas jag iaf! 😅

Bild på syskonen 🤩
322694831_912316576781472_8126124690787513463_n.jpg

Jag är uppvuxen med newfoundland och bernersennen så egentligen är 30kg pyttelitet mot vad jag är van vid. Men nu när jag ställt in mig på en hund i 15-20 kilos klassen så känns 30+ stort 😂
Samma här! Växte upp med en Newfoundland på 80kg så allt annats känns smått. Letar också hund i samma storlek som du gör :D Finns en risk att jag ger upp och tar större än jag tänkt mig xD

Samma här! Växte upp med en Newfoundland på 80kg så allt annats känns smått. Letar också hund i samma storlek som du gör :D Finns en risk att jag ger upp och tar större än jag tänkt mig xD
Hur underligt var det inte att gå från schäfer (33-36 kg i rätt hull) till podengo pequeno (<6 kg i rätt hull). När vi hade varit och tittat första gången mindes vi hundar i knästorlek vilket vi upplevde som litet (men de flesta kör XS i agility dvs mkh<28 cm, rasstandarden säger max 34). Ibland känns det som om jag har en myra

Bra start på dagen ändå. Har städat lite, och det tyckte Lily var så roligt att vi bestämde oss för att träna lite fåniga tricks som även Ebrah ville vara med på (Lily älskar dammsugaren och blir väldigt busig varje gång jag tar fram den :p ). Efter det tog vi en promenad till rastgården där de faktiskt sprang ordentligt. Nu blir det lite vila på soffan innan det är dags för oss att gå iväg till jobbet :) Blir kvällsrastning hem därifrån i vanlig ordning och sedan hinner vi vila lite till innan det är sovdags.

Idag har jag och Tilda varit till brorsan och kollat på hans kattungar. Jag är jättesugen att ta en av dom som är kvar, men ville kolla hur tilda reagerar på mindre katter. Hon har ju träffat vuxna katter tidigare, och det har gått bra, även om hon försökt busa (men också hoppar en halvmeter bakåt om katten rör sig mot henne 🙄😂) och skäller en del. Gick över förväntan, nu var det ingen av dom små som riktigt kom fram, men en av brorsans unga katter (typ 7 mån) var framme och nyfiken och dom nosade nästan på varandra utan att Tilda försökte äta upp den 😂
Så det lutar åt att det får komma hem en kattunge sen när det är dags 😊

Jag kan gå hyfsat på mitt knä nu *hurra*.
Ikväll ska vi iväg och träna agility med vovvarna, imorgon blir det vallning med bc pojkarna och på söndag ska husse iväg och tävla den lilla grå i agility.
Vilan har inte varit helt bortkastad, har lyckats hitta intressanta filmer på YT från olika valltävlingar som varit väldigt tydliga med bra banskiss, kommentatorer och poäng allteftersom de olika delarna. I år hoppas jag att vi ska kunna jobba på och få till mer vallträning, Spock ligger ju i startgroparna för att börja träna lite mer seriöst. Än så länge är killarna väldigt olika men väldigt roliga bägge två att jobba med. Längtar till ljusare och varmare tider!

Återkoppling från ortoped idag.

Ingen fraktur på fabella-benet 🙏🏼
Han har kronisk entesiopati i den yttersta infästningen av senan i knävecket. Orsaken är troligtvis att han alltid går med fullt jäkla tryck i bakdelen - överansträngning helt enkelt. Att likna vid tennisarmbåge. Tydligen vanligt hos vallande BC:s och jaktlabradorer som jagar mycket.

Förändringarna på röntgen visade sig vid närmare granskning vara förkalkningar kring senfästet. Inget som opereras, utan nu ska han vila och sedan rehabas i vår och sedan troligtvis prehabas resten av livet. God prognos om ett fullt aktivt liv, med en liten reservation för att ta ut honom i de bråtigaste terrängerna på jakterna ❤️

Känns så skönt att ha fått en ordentlig diagnos på honom!
Han ska vila i sex veckor nu innan vi ska på rehabbesök hos deras sjukgymnast och lägga en plan för hur vi ska bygga upp honom. Sedan får min hemma-fysio hjälpa oss med stöd från sjukgymnasten.

Guldhunden 🧡🧡

5ADDEA72-8104-46A0-AAC8-B8DC5F64AB75.jpeg

Senast ändrad:
Jäkla skitvinter vi har i år, är det inte halt pga is så är det halt på grund av lera och vatten. Djuren trampar sönder gräset, hundarna ser konstant chokladdoppade ut och det har banne mig inte varit fullt dagsljus på över en vecka. Less!

Zoe är iaf med och jobbar i lagårn om dagarna, och har mognat så himla mycket. Återstår att se hur hon jobbar när de kommer ut på större yta, men hon är då väldigt trygg, klok och tydlig med dem så här långt. Ingen onödig upphetsning och absolut ingen skrämsel! Fick en liten filmsnutt här om dagen när hon hjälpte mig att hålla nyfikna kvigor från liggbåsen så jag kunde strö. När de är nyfikna och snälla får de lukta och pilla, men så fort en var hotfull så sa hon ifrån tydligt och gav eftergift direkt kvigan lyssnade.
https://www.instagram.com/reel/CnRxGL1qfD6/?utm_source=ig_web_copy_link

Mako är också med och vänjer sig med att hänga med kor, men tränar än så länge på saker som är lättare att hantera på fåren. Att vara lugn och kvar i "dragläget"/kontrollen även när det hettar till och man vill springa för att hålla i draget, tex... Här får han singla på en av mina bestämda och envisa gammeltackor som inte drar sig för att vare sig hoppa över, springa förbi eller banka på hundar som inte gör det de ska. Med Mako ser hon ju helt tam ut :D
https://www.instagram.com/reel/CnW6bdvouDk/?utm_source=ig_web_copy_link

Ett par av mina favorithundtränare la ut ett inlägg härom dagen, där dom frågade var för kurser och läger som man önskade att de höll i.

Jag skrev att jag önskade ett helgläger (då det är för långt för mig att åka för kortkurser) för reaktiva hundar men med fokus på att träna annat än att bara överleva i lokalen.
Idag presenterade de sina helgkurser för våren och sommaren, och precis en sån kurs som jag önskade fanns med 😭😍 Så nu är jag och Sparven anmälda till läger i april 🥳 Tror det kan bli så bra!!

Ett par av mina favorithundtränare la ut ett inlägg härom dagen, där dom frågade var för kurser och läger som man önskade att de höll i.

Jag skrev att jag önskade ett helgläger (då det är för långt för mig att åka för kortkurser) för reaktiva hundar men med fokus på att träna annat än att bara överleva i lokalen.
Idag presenterade de sina helgkurser för våren och sommaren, och precis en sån kurs som jag önskade fanns med 😭😍 Så nu är jag och Sparven anmälda till läger i april 🥳 Tror det kan bli så bra!!
Det låter som en kurs för oss.

Ena hunden har opererat bort sin klokapsel och går med bandage och krage. Nu har han på ett kreativt sätt kommit på hur han kan lägga upp sin "sjuka" tass på soffan och komma åt att slicka på den trots kragen..:meh:

Alltså, den där unga lilla morrhoppan är allt bra fantastisk ändå :love: Ibland händer det att jag träffar en person med autism som generellt sett inte är så social av sig. Vi brukar säga hej och växla något enstaka ord, men inte mer än så. Personen har inte heller någon direkt hundvana och har inte direkt verkat bekväm runt mina damer. Men Lily, hon har bestämt sig för att den här personen är jättefestlig och går glatt fram och hälsar varje gång de möts. Idag hände det igen, och helt plötsligt var de i full fart med att leka med varandra. De båda hoppade runt, fjantade sig och jag har nog sällan sett personen så skrattande och glad som då. Hon har verkligen fått kontakt på ett sätt som jag aldrig lyckats med och det var så fint att se :D

Nike den lilla divan har varit och tävlat med husse, hon hade tydligen varit rätt taggad också och de vann sina första två lopp! Tredje loppet var planen att husse skulle köra en medveten disk med belöning men han tyckte att hon ändå sprang så bra att han körde klart och de kom tvåa.
De har gjort två tävlingar sen konvalecensen och plockat fyra SM pinnar i hoppklass så de är halvvägs till SM kval. De ska väl försöka starta några agility lopp och med lite flyt kanske kanske de lyckas kvala till SM. Det vore ju otroligt kul men inget vi räknat med då Nike varit borta så länge från tävlandet.

Bc pojkarna fick valla igår, jag var supernöjd med bägge två och de verkade också nöjda efter träningen. Idag ska jag åka och köra lite agility med dem, det blir väldigt spännande då jag tänkte försöka klara en bana med Tay. Har anmält mig på kurs nästa helg med honom och tänkte att det kan vara bra att träna ett pass innan med husses hund 😅.

Nike vär agility-diva ❤
20221112_140638.webp

SOLSKEN idag!! :banana: Vi firade med att gå ungefär en mil och lägga in "lite" lösspring i en inhägnad då också. Herrejösses så de sprang. Helt sjövilda båda två :rofl: Tre timmar var vi ute tillsammans med partnerns syster och det var hur fint som helst. Jag var lite tveksam till att gå den här promenaden i morse, jag var trött, opepp och det regnade när jag vaknade. Men, jag är så glad att jag bestämde mig för att gå ändå och hundarna mår så bra nu när de fått springa av sig. Pga regn osv har det blivit lite dåligt med spring senaste veckan.

Vaccination av Tay idag, Spock fick också följa med. Frågade vad kostnaden för att kastrera en krypt är och det berodde på var den andra kulan satt. 7000 om den satt i ljumsken och dyrare i buken... Aj, säger plånboken... Vi skulle be vet kolla på honom vid ett års vaccinationen, sköterskan tyckte att det var för tidigt och jag sa att jag bara ville veta priset för att vara förberedd längre fram. Ändå trevligt med en avrådan från att kastrera tidigt och ger mig bra känsla för min veterinärmottagning 🙂.

Tay
20230116_100226.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka