Varning! Argt gnällinlägg
Gick morgonrundan i motionsspåret. Glada hundar som lekte och svansar som gick dom små propellrar. Efter 3 km så rundar det en öppen yta med äng och motionscenter. Ser på ca 100 m håll en kvinna komma mot oss med en lös Schäfer. Jag stannar upp direkt och väntar på att hon ska få syn på oss och koppla hunden. Men hon har noll koll på omgivningen utan fortsätter kasta boll och leka med hunden. När hon är 50-60 m ifrån oss får hon syn på oss och ropar på hunden som ännu inte sett oss. Den kommer inte. Hon försöker få fatt i den lite tafatt men den fintar undan henne och får istället syn på oss.
Med några kraftfulla Vovvovvov drar den i full sula mot oss. Jag hivar upp Wally på armen men Frasse orkar jag inte också få upp. Han flyr bakom mina ben.
Ägaren ropar ett par gånger men kapitulerar direkt och ropar istället ”han är snäll”
Jojo…med raggen uppe och morrande så jagar han Frasse tre varv runt mig
Jag kickar efter hunden och försöker hålla mig mellan Frasse och Schäfern för att freda honom. Ägaren gör ingenting
När jag ropar FAAAAN högt så börjar hon kalla på hunden igen. Ingen insatts öht att springa fram och ta sin hund.
Hunden springer iaf tillbaka till ägaren som kopplar honom och ropar ”jag är ledsen”
Jag har redan vänt på klacken och går därifrån för Frasses skull.
Fan alltså. Sista 1,5 året har vi jobbat som tusan med hundmöten och gått 2 kurser och det har gått riktigt bra det sista.
Wally trippade glatt på hemmåt men Frasse var märkbart stukad. När Wallan försökte flirta upp till lek så fräste han av henne. Mötte grannhunden ute på gatan och Frasse gjorde utfall. Något han inte gjort på många månader.
Jag är så jäkla arg och ledsen på folk som inte har uppmärksamhet på sin omgivning när de har hunden lös. Och jag är så less på folk som skaffar dådkraftiga brukshundar utan att varken kunna läsa hund eller träna in en vettig inkallning. Man släpper inte lös sånna hundar på en plats där det går massor med hundar dagligen.
Slut på gnäll.