Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intresserad av att gå över till färskfoder(barf?) på mina hundar. Finns de någon sida för nybörjare?
Såklart fasas det in o eventuellt ger jag 50/50 ett tag.
Är de portionerade för hunden o så tinar man en ”hamburgare”?
Har plats i frysen iaf 🙂

jaha 🙈 här märker man ju allt jag kan
är inte barf raw food?
I färskfoder tillsätter man vitaminer (och ibland kolhydrater), barf är enbart kött/inälvor/ben etc. Köper man det färdigt märker man inte så stor skillnad men många gör egen barf men då måste man sätta sig in i foderlära.
Vad man ger är ju till stor del en smaksak. Jag tycker färdig barf är för dyr så jag ger hellre färskfoder.

Intresserad av att gå över till färskfoder(barf?) på mina hundar. Finns de någon sida för nybörjare?
Såklart fasas det in o eventuellt ger jag 50/50 ett tag.
Är de portionerade för hunden o så tinar man en ”hamburgare”?
Har plats i frysen iaf 🙂
Utöver det @Wingates sa:
Jag tycker det är lättast att börja med att ge färskfoder, dvs färdigkomponerat som (oftast) köps i djuraffär. Då behöver du inte lära dig något alls och det är inte mer komplicerat att än ge torrfoder. Du tinar rätt mängd mat, matar hunden, diskar skålen. Klart. Och nej, det är inget "såklart" med att fasa över maten, ofta behövs det inte med färskfoder utan det är just när man växlar mellan torrfoder som det brukar behövas :) När hunden sedan är van vid färskfoder så kan man också med lätthet växla hejvilt mellan olika sorter utan problem, så länge hunden tål alla ingredienser i fodret såklart.

Utöver det @Wingates sa:
Jag tycker det är lättast att börja med att ge färskfoder, dvs färdigkomponerat som (oftast) köps i djuraffär. Då behöver du inte lära dig något alls och det är inte mer komplicerat att än ge torrfoder. Du tinar rätt mängd mat, matar hunden, diskar skålen. Klart. Och nej, det är inget "såklart" med att fasa över maten, ofta behövs det inte med färskfoder utan det är just när man växlar mellan torrfoder som det brukar behövas :) När hunden sedan är van vid färskfoder så kan man också med lätthet växla hejvilt mellan olika sorter utan problem, så länge hunden tål alla ingredienser i fodret såklart.

Tack va bra :) jag ger ju nötfärs ibland och det tål de alltid.
Det enda jag vet är att min DSG inte tål kyckling

Dag 2 med viltspår la jag ett spår som mer matchar de personspår vi övar; ganska gott om krokar, nån 90-vinkel, över ett dike och passerade tre stigar. La det så att det korsade stigen på hemvägen, hon kände det flera meter innan (hann inte ligga så länge pga lunchrast, en 45 min kanske).

Inga som helst problem, som på räls! Känns nästan som fusk — ett dopat spår ;)

Idag märktes det också att hon visste vad hon spårade — lite högre tempo/mindre fundersam :D

958DEAC9-0B56-4E5B-8AEB-F1A6107013A7.webp

9C98D959-F550-4288-AD62-192A10A2B710.webp

Såhär lugnt har vi det hemma sen vår ena hund flyttade till min svägerska, det är nästan så man knappt har hund? Saknar dock min yrboll men av rapporterna att döma är båda hundarna mycket harmoniska som det är nu.

Själv spanar jag på intressanta linjer och planerar för en framtida tik.😇

Har ju bestämt mig för nästa ras, till och med skrivit upp mig hos en uppfödare som jag tycker har så trevliga hundar och gärna vill köpa valp ifrån.
Men så har jag råkat ramla över några shelties senaste tiden på agilityträningar, och gud så härliga 😍 förutom skällandet 😅 en av dom är dock knäpptyst. Kan man beställa en sån tro? 🤣

Labradorfluff!!
Ett nytt fenomen att bekanta sig med. Är van vid korta små vita hår som fastnar överallt och kan sitta fast under foten o göra ont! Eller sitta i bhn och försöka punktera mina bröst.
Men detta ludd… nu släppte han en massa efter en dusch 😅
51D16A84-96FC-464C-936B-B72F2FF6300A.webp

(Jag har borstat bort det där)

Idag följde hon klockrent ett 48 h gammalt spår från mig! Det var från måndagens spårövning, jag hade gått en lång loop genom skogen för att kunna korsa den stig vi sen skulle passera.

Idag gick vi en helt annan stig, och hon snappade upp var jag hade passerat. Off road och över två diken tog hon det alldeles spot on! Oplanerad aktivering :)

Bifogade filer

• 148F290C-2F04-4C58-920C-D65D84EACB25.webp
    148F290C-2F04-4C58-920C-D65D84EACB25.webp
    203,1 KB · Visningar: 18
Har dåligt samvete gentemot min hund!
Skulle ha fått hundfoder levererat idag men så blev det inte, maten hade fastnat någonstans. Så oklart när leveransen kan ske :down: La en ny beställning på fodret, det kanske hinner komma före..

Om jag snålar lite på det jag har klarar vi oss två dagar och den andra säcken bör senast komma efter helgen. Är det humant att ge han ris eller liknande över helgen? Eller något annat?

Bor 1,5 h (enkel väg) från ett ställe jag kan köpa fodret fysiskt men det känns inte lockande..

Skulle ha fått hundfoder levererat idag men så blev det inte, maten hade fastnat någonstans. Så oklart när leveransen kan ske :down: La en ny beställning på fodret, det kanske hinner komma före..

Om jag snålar lite på det jag har klarar vi oss två dagar och den andra säcken bör senast komma efter helgen. Är det humant att ge han ris eller liknande över helgen? Eller något annat?

Bor 1,5 h (enkel väg) från ett ställe jag kan köpa fodret fysiskt men det känns inte lockande..
Köp köttfärs eller liknande och ge för att dryga ut?

Jag brukar blanda i lite vad som, som kan räknas som hundmat för att dryga ut när det råkar bli ont om något här hemma. Nu ger jag ju färskfoder eller barf till mina, så det jag drygar ut med är ofta ägg, kycklingvingar, gör lite havregrynsgröt till dem... Men jag kan också utan problem gå och köpa en säck torrfoder vilket som helst (nästan) från mataffär och blanda i om det verkligen krisar. Beror ju såklart på hur känslig hund man har, men min erfarenhet är att ju mer hunden vänjer sig vid att äta lite vad som helst, desto lättare är det att variera maten till dem.

Jag hade gett kokt kyckling och ris, eller nötfärs. Det får mina när dom är magsjuka och dom tycker det är julafton!

Kan du inte köpa ett liknande foder på småsäck? Eller är han väldigt känslig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka