Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag i fårhagen några timmar och alla hundarna var med, otroligt fint väder. Tay och Spock fick valla lite. Sen åkte jag och promenerade alla hundarna i ett naturreservat och det var mycket folk ute i rörelse. Vi var ute från tio på förmiddagen tills det började skymma (vilket är rätt tidigt iofsej) men så himla mysigt.
Idag var det fårhagen igen med Spock och Tay och de fick valla lite idag med, väldigt nöjda hundar hemma nu.

Nike och Tay
20221112_140121.webp

Det är det absolut vanligaste - och också allvarligaste- problemet jag sett under mina 9 år som instruktör. Väldigt ovanligt i hundar från arbetande linjer, en hund utan de bitarna på plats blir aldrig arbetshund och avlas heller inte på. I sportlinjer/hos gröna uppfödare däremot... Där verkar folk tycka att det är normalt och acceptabelt att det kan bli köttsår om man inte "har tummen i ögat", att de första två åren ska vara blod och tårar och att vallning ska vara en kamp... :nailbiting::meh:
Men jösses..! Det där är en bidragande anledning till varför jag skulle vilja ha någon form av krav för att bli uppfödare.

Hemma efter att ha jobbat några timmar. Hundarna är så söta när jag kommer hem, Lily blir verkligen överlycklig och studsar runt, ska kramas, viftar med hela sig och ser ut som att hon tänker "ÅH DU ÄR HEMMA!! SE MIG! SE MIG! KRAMA MIG! SE MIG! :rofl: Ebrah, hon springer och hämtar någon leksak och blir allmänt jättebusig. Det roliga är att de ändå är helt lugna när de är hemma. Jag har filmat dem eller haft videosamtal med dem flera gånger. De vilar, ser helt avslappnade ut, sover och drömmer... Allt lugnt. Ofta blir det också att de inte hunnit resa sig när jag öppnar dörren, så jag ser att de ligger då med. Men ja, de blir SÅ glada :D (å andra sidan blir jag väldigt glad jag med, så vi drar garanterat igång varandra)

Hoppas ju verkligen inte detta är sant men såg precis ett inlägg på sociala media att en ägare till en antagligen oreggad bc lämnat in den för avlivning på grund av att den har för mycket vallning i sig.

Hoppas att det finns massor av andra skäl som sjukdomar, skada osv :cry:.

Här ligger jag annars sjuk i feber efter att ha varit ute på min praktik på förskolan i 4 dagar. Hahaha jag trodde jag minst skulle klara av iallafall 1 1/2 vecka innan jag blev sjuk. Vi får bara vara sjuka 2 dagar av vår 4 veckors praktik och har nu använt en av dem i fredags.

Kan även tilläga att det inte är lätt att ha 39 graders feber och en aussie valp på 3 månader :angel:. Men hon är annars super duktig på passivitet. Hon och Hexa har blivit jättebra vänner :heart
En som jobbar på kliniken, som själv har vallhundar, har ju kommenterat inlägget att det inte stämmer att hunden lämnades in för avlivning enbart pga ”för mycket vall” utan den/ägaren har tydligen fler problem(med den).

En som jobbar på kliniken, som själv har vallhundar, har ju kommenterat inlägget att det inte stämmer att hunden lämnades in för avlivning enbart pga ”för mycket vall” utan den/ägaren har tydligen fler problem(med den).

Ändå skönt att höra eller vad man ska säga. För som jag skrev i mitt inlägg så hoppades jag på att det var mer än "för mycket vallning" som gjorde att ägaren ville låta den somna in.

Tänkte bara så mycket på debatten som pågår överallt om bc ska ha vallhundsprov eller ej som just nu verkar ligga uppe hos SKK. Många med oreggade bc verkar vilja att VP ska vara valbart för de som vill ha det. Att alla bc ska kunna få stamtavla oavsett om de har VP eller inte.

Det är lite kul, Lily har relativt nyligen kommit på att hon gillar att bli kliad på magen, och kommit på att om hon ligger på sidan och viftar med framtassen så blir hon kliad på magen. Resultatet är att hon nu dunkar ner sig på sidan, stirrar på mig med väldigt bestämd blick och viftar med tassen. Om jag inte klappar omedelbart så växlar uttrycket till "men... men... jag visar ju? klappa!" och så ser hon allmänt förvirrad ut :rofl: Hon är så söt. Ebrah gillar förvisso också att bli kliad på magen, men hon kör mer på att lägga sig ner, hålla upp en tass och skrika(!) för att påminna om att hon är ensam och övergiven :cautious:

Lite klovård och mys innan dagens veterinärbesök.
Har påbörjat träning för tandborstning också. Det har aldrig behövts tidigare, då jag bara haft stora hundar med bra tandstatus. Denna killen får ju inte äta tuggben, så nu inser jag att det är hög tid att hålla efter tänderna med.

1668417170668.webp

Lite klovård och mys innan dagens veterinärbesök.
Har påbörjat träning för tandborstning också. Det har aldrig behövts tidigare, då jag bara haft stora hundar med bra tandstatus. Denna killen får ju inte äta tuggben, så nu inser jag att det är hög tid att hålla efter tänderna med.

Visa bifogad fil 105439
Hur kommer det sig att han inte får äta tuggben? Någon typ av tuggben borde ju fungera? :)

Hur kommer det sig att han inte får äta tuggben? Någon typ av tuggben borde ju fungera? :)
Han tål det inte. Jag barfade honom tills han blev allvarligt sjuk för 2 år sedan. Idag står han på en diet av hemlagad mat på häst, potatis, morot samt tillskott och mediciner. Har provat tuggben av häst, men magen reagerar direkt, för mycket protein antagligen. Han får äta Whimzees, men de rengör inte tänderna så bra.

Ändå skönt att höra eller vad man ska säga. För som jag skrev i mitt inlägg så hoppades jag på att det var mer än "för mycket vallning" som gjorde att ägaren ville låta den somna in.

Tänkte bara så mycket på debatten som pågår överallt om bc ska ha vallhundsprov eller ej som just nu verkar ligga uppe hos SKK. Många med oreggade bc verkar vilja att VP ska vara valbart för de som vill ha det. Att alla bc ska kunna få stamtavla oavsett om de har VP eller inte.

Ja då lär vi få massor med hundar som avlivas för att det är för mycket vallning i dom. Vanligt folk kan inte ha dom och folk som arbetar sina vallhundar vill inte ta i dom med tång.

Han tål det inte. Jag barfade honom tills han blev allvarligt sjuk för 2 år sedan. Idag står han på en diet av hemlagad mat på häst, potatis, morot samt tillskott och mediciner. Har provat tuggben av häst, men magen reagerar direkt, för mycket protein antagligen. Han får äta Whimzees, men de rengör inte tänderna så bra.
Har du testat olika typer av horn?
Jag ger buffelhorn.

Har en hund som tuggar i sig ben annars på nolltid vilket magen inte uppskattar. Men hornen går bra!

Ja då lär vi få massor med hundar som avlivas för att det är för mycket vallning i dom. Vanligt folk kan inte ha dom och folk som arbetar sina vallhundar vill inte ta i dom med tång.
Menar du att det i andra länder, till exempel Finland, avlivas massor med BC för att de inte har krav på GK vallprov, eller missförstod jag dig? 🙈

Jag var på yoga-retreat för några veckor sedan och träffade en kvinna som också har golden. Idag möttes vi för promenad och det blev jättetrevligt. Vi gick i stan och runt slottet och det blev lite aktiveringspromenad, för så brukar jag göra när jag går i stan och hon tyckte det var kul att hänga på.

Hennes hund var först lite fundersam men fattade snart att man skulle sätta upp tassarna eller hoppa upp på saker så fick man godis. Och hon vågade följa min ut på bryggor och upp i glesa trappor vilket hon tydligen inte gillar i vanliga fall.

Tyvärr dröjer det innan vi kan göra om det. Hunden är på foder och parad och med största sannolikhet dräktig så hon ska till uppfödaren om några veckor om ultraljudet bekräftar dräktighet.

Har du testat olika typer av horn?
Jag ger buffelhorn.

Har en hund som tuggar i sig ben annars på nolltid vilket magen inte uppskattar. Men hornen går bra!
Jag har testat hjorthorn och det blev ingen succé tyvärr. Ska höra med veterinären om buffel skulle funka och kanske testa det om vi får. Tack för tips!

Har varit sjukskriven i en månad nu.
Först åt mitt dåliga samvete upp mig, hunden fick inte alls lika mycket uppmärksamhet eller motion som han är vad vid. I början av min sjukskrivning kände jag att han var en enorm belastning, vilket egentligen allt i min vardag var. Men nu börjar jag landa i att det inte spelar någon roll för honom, om vi går promenad på en timma eller tio minuter. Det spelar inte heller någon roll om hans frukost serveras senare än vad han är van vid.
Jag har insett vilket sällskap han är. Helt fri från dömande och krav :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka