Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår när jag var ute med Hexa och Trolla så hör jag någon skrika upprepande gånger efter något. Kollar lite runt omkring men kan inte se något men personen fortsätter argt att skrika någons namn. Skriken kommer närmare och vänder mig då om, ser då en stor bullshit hund komma springande mot oss tre med full ragg och ägaren står typ 50 meter bort och skriker på hunden.
Har som tur är Hexa lös och vet hon kan springa ifrån hunden ifall hon vill men lyfter upp valpen i famnen. Hunden rusar mot oss och Hexa ställer sig vid mig, Jag springer fram och skriker arg "nej" mot den och sparkar mot den. Den tvekar och jag sparkar då fullt med stenar på den som gör att den tar ett steg bakåt. Fortsätter att sparka stenar medans ägaren fortsätter att stå och skrika på hunden 50 meter bort. Han gör inte en enda antydan till att försöka komma och hämta sin jäkla hund..

Hunden vänder sedan och går sakta mot ägaren.

Jäkla människor det finns!!
Fy sjutton! Tur att det gick bra ändå. Jag är glad att det enda som (just nu) springer runt okontrollerat här är en shi tzu-korsning av något slag. Den är mest bara irriterande, en liten hanhund som springer runt hur som helst och raggar på tikar under tiden som husse sitter någonstans i kvarteret på sin rullator och väntar på att hunden ska behaga komma tillbaka. Tror dessutom att det inte sker lika ofta nu eftersom någon till sist fångade in hunden och la ut på sociala medier att de hittat en bortsprungen hund...

Fick precis telefonsamtal från veterinären. Ebrahs tester är analyserade och hon har iaf inte lymfom! Helt underbart att veta. Exakt vad som gör att lymforna är större vet vi inte, men hon får äta onsior och så håller jag lite koll och ringer tillbaka om något ändras. Det gick tydligen att göra ytterligare något test på provet vi hade från lymforna, så jag sa ok till att göra det och så ringer veterinären senare i veckan för att berätta resultatet från det. Men ja. Inget allvarligt fel på Ebrah iaf :heart:

Fick precis telefonsamtal från veterinären. Ebrahs tester är analyserade och hon har iaf inte lymfom! Helt underbart att veta. Exakt vad som gör att lymforna är större vet vi inte, men hon får äta onsior och så håller jag lite koll och ringer tillbaka om något ändras. Det gick tydligen att göra ytterligare något test på provet vi hade från lymforna, så jag sa ok till att göra det och så ringer veterinären senare i veckan för att berätta resultatet från det. Men ja. Inget allvarligt fel på Ebrah iaf :heart
Hurra! Vad skönt 😃

Fick idag veta att en hund i bekantskskretsen blev attackerad av en okänd hund vid lunchrastningen här i området idag.
Hundstackaren som attackerades är nu på djursjukhus och måste ev opereras. Djupa bett.
Den attackerande hunden är en bully i 50-kilosklassen. Den var nyligen omplacerad och nya ägaren orkade inte hålla emot i kopplet när den attackerade. ...Varför tänker inte folk efter och läser på innan dom skaffar hund?

Fick idag veta att en hund i bekantskskretsen blev attackerad av en okänd hund vid lunchrastningen här i området idag.
Hundstackaren som attackerades är nu på djursjukhus och måste ev opereras. Djupa bett.
Den attackerande hunden är en bully i 50-kilosklassen. Den var nyligen omplacerad och nya ägaren orkade inte hålla emot i kopplet när den attackerade. ...Varför tänker inte folk efter och läser på innan dom skaffar hund?
Troligen för att bullys glorifieras som "perfekta familjehundar" och "perfekt förstahund" i annonserna. Och för att de är oerhört lättillgängliga då de allra flesta uppfödare av den rasen inte är seriösa för fem öre.

Härligt nu åker det runt ett gäng tjuvar och använder någon typ av kamphund som vapen, de var hos grannen, släppte ut hunden ur bilen och när den härjade runt stal de allt de kom åt.
Samma gäng verkar ha varit på ett annat ställe nyligen där de också stal, där fastna de på övervakningens kamera, men de lär väl knappt få några straff.

Ja jag är så lättad över att den tvekade och vände. Men jäkla ägare som inte ens kom efter hunden utan fortsatte att skrika fler meter bort.
Kan ju tillägga att detta var i centrum med en lekplats en bit bort.

Men ja alltså shitbulls ägs ju oftast av helt fel människor :(.

Härligt nu åker det runt ett gäng tjuvar och använder någon typ av kamphund som vapen, de var hos grannen, släppte ut hunden ur bilen och när den härjade runt stal de allt de kom åt.
Samma gäng verkar ha varit på ett annat ställe nyligen där de också stal, där fastna de på övervakningens kamera, men de lär väl knappt få några straff.
Men what?! Fy fan.

På tal om lösa hundar och oansvariga ägare kan jag meddela att både jag och min amstaff höll på att bli bitna av en lösspringande riesenschnauzer-liknande hund nu på lunchrastningen. Vi var på vår egen tomt, min hund var kopplad då jag tycker hans inkallning är för dålig för att få vara helt lös på tomten. Hunden åtföljdes av en sur ägare som gormade och gapade istället för att hämta hunden och menade sedan på att min hund var problemet för han är ju en kamphund, inte att han själv hade en aggressiv hund då dumfan dessutom blev biten själv av sin egen hund när han skulle ta tag i den. :banghead:

Ibland kan man undra hur folk resonerar när de skaffar hund. "Stor, tuff hund som behöver mycket mental och fysisk stimulans som första hund? Jamenvisst men jag vill ju inte gå på kurs eller lära mig något utan jag provar släppa hunden på promenaderna så får vi se hur det går. 🤷‍♀️"

Mycket novembrig morgon på myr och i skog. Första snön faller idag (den kommer inte stanna dock, plusgrader i prognosen framåt..)

32D3CB14-B4F7-42CD-968B-A0CDCF6FB320.webp

På tal om lösa hundar och oansvariga ägare kan jag meddela att både jag och min amstaff höll på att bli bitna av en lösspringande riesenschnauzer-liknande hund nu på lunchrastningen. Vi var på vår egen tomt, min hund var kopplad då jag tycker hans inkallning är för dålig för att få vara helt lös på tomten. Hunden åtföljdes av en sur ägare som gormade och gapade istället för att hämta hunden och menade sedan på att min hund var problemet för han är ju en kamphund, inte att han själv hade en aggressiv hund då dumfan dessutom blev biten själv av sin egen hund när han skulle ta tag i den. :banghead:

Ibland kan man undra hur folk resonerar när de skaffar hund. "Stor, tuff hund som behöver mycket mental och fysisk stimulans som första hund? Jamenvisst men jag vill ju inte gå på kurs eller lära mig något utan jag provar släppa hunden på promenaderna så får vi se hur det går. 🤷‍♀️"
Hur vet man att man håller på att bli biten och inte bara är utsatt för en otrevlig hund? Bet den sin ägare så att det gick hål eller menar du att den markerade med tänderna?

Håller absolut med att han borde haft koll på hunden!! Jag förstår bara inte att så många tror sig kunna avgöra om en hund nästan bet dem eller inte.

I min erfarenhet så blir det blodvite om en lös stor stark hund vill bitas. De allra flesta hundar som kan tänka sig att markera mot sin ägare är måna om att inte skada ägaren och gör inte så mot främlingar heller.

Hundar som faktiskt biter främlingar behöver inte se ut som att de ska göra det och de som ser ut som att de ska bitas gör nästan aldrig det.

Återigen, om folk håller sina hundar kopplade eller under kontroll så slipper man ju en massa problem inklusive att bli biten av främmande hundar. Så vill inte förmildra problemet med snubbens beteende.

Hur vet man att man håller på att bli biten och inte bara är utsatt för en otrevlig hund? Bet den sin ägare så att det gick hål eller menar du att den markerade med tänderna?

Håller absolut med att han borde haft koll på hunden!! Jag förstår bara inte att så många tror sig kunna avgöra om en hund nästan bet dem eller inte.

I min erfarenhet så blir det blodvite om en lös stor stark hund vill bitas. De allra flesta hundar som kan tänka sig att markera mot sin ägare är måna om att inte skada ägaren och gör inte så mot främlingar heller.

Hundar som faktiskt biter främlingar behöver inte se ut som att de ska göra det och de som ser ut som att de ska bitas gör nästan aldrig det.

Återigen, om folk håller sina hundar kopplade eller under kontroll så slipper man ju en massa problem inklusive att bli biten av främmande hundar. Så vill inte förmildra problemet med snubbens beteende.
Jag utgår helt från att en hund som galopperar mot en i en vansinnig fart utan att skälla, hoppar på en annan hund oprovocerat och som fortsätter hoppa och hugga mot någon trots avvärjningar(i det här fallet sparkar) vill bita, hunden bet rejält i ägarens hand och höll fast ordentligt men det viftade karln bort ifråga bort med just "hunden markerar bara". Även om jag inte såg blod så kan jag nog gissa att det gjorde rejält ont i och med att han tog kopplet i andra handen när han släpade iväg hunden.

Kan nog tycka att människor som inte vill lära sig hur man handskas med en hund bör fundera på om inte en guldfisk är ett bättre husdjur.

Jag utgår helt från att en hund som galopperar mot en i en vansinnig fart utan att skälla, hoppar på en annan hund oprovocerat och som fortsätter hoppa och hugga mot någon trots avvärjningar(i det här fallet sparkar) vill bita, hunden bet rejält i ägarens hand och höll fast ordentligt men det viftade karln bort ifråga bort med just "hunden markerar bara". Även om jag inte såg blod så kan jag nog gissa att det gjorde rejält ont i och med att han tog kopplet i andra handen när han släpade iväg hunden.

Kan nog tycka att människor som inte vill lära sig hur man handskas med en hund bör fundera på om inte en guldfisk är ett bättre husdjur.
Håller med om sista stycket!!

Men jag har sett hundar galloppera fram mot andra på otrevligt vis massor av gånger utan att det blir en skråma så jag utgår från attde bits om de vill bitas och har möjlighet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka