Indigo, min äldsta beauceron (9 år) har ju haft en hel del problem med skador etc genom åren - slet sönder sitt högra knä redan vid 2 års ålder och därefter opererad tre gånger, varav en TPLO. Därefter diskbråck med nervkompression, skulle opereras för det men det läkte ut, dock har han inte full känsel/styrka i höger bak sedan dess men det är inget som har varit något problem för honom.
Efter att diskbråcket läkt ut mådde han bra ett tag (förutom att han fick godartad prostataförstoring och fick kastreras) men sedan en tid tillbaka (förmodligen längre än jag fattat eftersom han är så smärttålig) har han ont någonstans i fronten (bog, halsbas eller liknande). Han har verkat må rätt bra så länge han gått på Rimadyl (tack och lov så tål han det utan problem och alla värden har legat jättefint) men jag vill ju ändå veta vad som är fel.
Tidigare i våras gick de två fysioterapeuterna på samma djursjukhus igenom honom och hittade något knäppande i bogen, stelhet, dåligt med muskler etc. Vi skulle sen träffa en ortoped redan i april men då fick jag Covid och det fick skjutas på, sen var det lång väntetid men förra tisdagen var vi äntligen där och träffade en jättebra ortoped. Hon gick igenom Indigo ordentligt (han hade varit utan Rimadyl en vecka då för att det skulle vara lättare att gå igenom honom och hitta var han har ont) och han visade tydliga reaktioner på höger sida; stel, vill inte vrida huvudet ditåt speciellt mycket och precis som fysioterapeuterna så tyckte hon att han var väldigt dåligt musklad i fronten.
Veterinären förslog en CT på nacke och bogar så att vi får se vad som är problemet - kanske är det inte något som kan åtgärdas men i alla fall så vi får veta hur vi kan hjälpa honom må bättre med rätt rehab etc.
Hon föreslog också att vi skulle testa Librela istället för Rimadyl (ev i kombination om det behövs) vilket jag tyckte var en jättebra idé. Han fick sin första spruta då och de sa att man ser effekt efter 1-7 dagar.
Och jösses ja, vilken effekt! Indigo är som en unghund igen! Visst tyckte jag han var pigg när han gick på Rimadyl men nu är han galet pigg! Vi satte upp vår lilla hundpool härom dagen och förra sommaren klev Indi i den, trampade omkring lite och drack lite. I år rusade han dit och kastade sig i den och jagade vattenstrålen från slangen! Han skuttar omkring på promenaden, nästan lika mycket som Griseo (som är 11 månader) och han verkar må jättebra. Underbart, samtidigt som jag blir lite ledsen för att han förmodligen inte mått fullt så bra tidigare (även om han som sagt verkar må bra och varit pigg när han ätit Rimadyl).
Nu blir det CT nästa vecka och sen får vi se vad den visar, jag önskar ju att det vore något som gick att åtgärda så han skulle få några år till utan att behöva gå på smärtlindring och vi kanske skulle kunna tävla lite mer (han älskar ju att tävla, så det är inte bara för min egen skull som jag tänker så) men det allra viktigaste är att vi kan ge honom ett smärtfritt och bra liv och det verkar ju som att vi kan göra det med Librela. Han är en fantastisk hund och det har varit han och jag från första dagen jag hämtade honom nere i Frankrike.
9 år är dessutom ingen ålder för en beauceron, alla mina tidigare har blivit 13 år eller mer, så jag hoppas att han får flera bra år till.