Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ny teknik för att minska godisintaget: Var upptagen med annat hela förmiddagen och bli sedan för trött för en riktig långpromenad med hunden. Hunden kräver då ändå sin "mattetid" och lägger sig i knät, vilket hon aldrig gör annars. Så nu kan matte inte nå sin lördagsgodisskål...

Nu har Milou varit igång igen, klättrat för att nå jackorna på klädhängaren och öppnat upp jackfickorna inifrån där tyget är tunnare och ätit det godis som legat kvar i fickorna.

Jag provar att öka på hans frukost lite ifall han skulle vara hungrig men jag kan inte ge för mycket för veterinären sa att han inte ska gå upp mer i vikt nu så jag har köpt dietfoder att byta till när den här maten är slut.

Kom också på en sak, Alvin har ju inte fått äta annat än skonkost under 3 veckor och då har inte Milou heller haft ben för att inte Alvin ska få i sig det. Men tror det kan vara en del av förklaringen, han behöver sina ben att tugga på. Det är ju inte allt men jag tror det bidrar att han har något att sysselsätta sig med.

Men jag är ledsen för han har förstört 2 av mina absoluta favorit jackor nu på morgonen när jag var hemma.

Nu får han inte vara i hallen heller. Satt upp kompostgaller mellan vardagsrum och hall men behöver köpa en riktig barngrind för han kan lätt riva gallret. Han ska inte vara där jag inte har koll på honom just nu i den här perioden i alla fall. Men det blir lite synd för Alvin kan tycka om att lägga sig på sängen i lugn och ro men nu kan ju inte han heller komma och gå som han gjort.

Preggot här hemma bröt sig nyss in i sopskåpet och började maniskt häva i sig ur komposten. Smarrigt :meh: Att hon är hungrigare än någonsin var första tecknet på att hon är dräktig. Och då är hon ändå flat och konstant hungrig, men just nu är det historisk nivå på hungern. Något illamående och kräkningar har vi minsann inte haft :laugh: Imorgon har hon gått 5 veckor!

Liite tappat motivationen till träningen just nu, för följsamheten går sådär (Tar gärna tips! Han stutsar gärna framför, funkar bäst med bästa leksaken under armen, som jag droppar när han går korrekt, men det går liksom bara sekunder han gör det, tränat inomhus med, med vägg tex som hjälp, men det funkar då..) så just nu tar vi långa skogspromenader, idag gick vi 1,2 mil! :)

Liite tappat motivationen till träningen just nu, för följsamheten går sådär (Tar gärna tips! Han stutsar gärna framför, funkar bäst med bästa leksaken under armen, som jag droppar när han går korrekt, men det går liksom bara sekunder han gör det, tränat inomhus med, med vägg tex som hjälp, men det funkar då..) så just nu tar vi långa skogspromenader, idag gick vi 1,2 mil! :)
Hur blir det om du belönar med något tråkigare och lugnare, tex godis (och då inte favoritgodiset utan något som "bara" är ok)?

Lille Torsten. Sederingen ställde till det. Han kräktes ju upprepat igår morse och hade diarre.

Matvägrar - jag har haft en halv dl mat framme (dagsransonen är 2 dl) och det är fortfarande hälften av maten kvar. Nu verkar magen ha lugnat sig så jag ska handmata resten av den portionen och försöka få honom att äta. Det kan väl inte vara bra att en hund med anlag för magkatarr går med helt tom mage för länge?

Lille Torsten. Sederingen ställde till det. Han kräktes ju upprepat igår morse och hade diarre.

Matvägrar - jag har haft en halv dl mat framme (dagsransonen är 2 dl) och det är fortfarande hälften av maten kvar. Nu verkar magen ha lugnat sig så jag ska handmata resten av den portionen och försöka få honom att äta. Det kan väl inte vara bra att en hund med anlag för magkatarr går med helt tom mage för länge?
Kanske köpa skonkost hos veterinären? Mjuk på burk? Det går ner lättare hos Alvin än samma mat i torrfoder som han haft i 2 år. Finns mat som är speciell för känsliga magar. Fick tips hos veterinären när Alvin var inlagd och den maten åt han även när han inte åt torrfoder. Kanske rådfråga veterinären om tips?

Man vänjer sig fort vid vissa saker. Tiken var en orolig själ som vandrade mycket. Satt jag still var hon still men reste jag mig så gjorde hon detsamma.
Hanen ligger mestadels i soffan/bädden och kopplar av. När han ser att jag tar på mig promenadskorna är lyckan total. Men annars har han en väldigt tydlig av-knapp inomhus.
Även om vänner och bekanta försöker busa upp honom inomhus så väljer han hellre att bara bli klappad. Utomhus i ett sånt läge får de skylla sig själva om de busar upp honom :angel:
Är era hundar duktiga på att koppla av inomhus?

Kanske köpa skonkost hos veterinären? Mjuk på burk? Det går ner lättare hos Alvin än samma mat i torrfoder som han haft i 2 år. Finns mat som är speciell för känsliga magar. Fick tips hos veterinären när Alvin var inlagd och den maten åt han även när han inte åt torrfoder. Kanske rådfråga veterinären om tips?
Jag tror Torsten går strikt på ett särskilt foder för allergiutredning? @tanten ?

Fast det kanske finns i mjukmatform förstås!

Jag har ingen vidare bra erfarenhet av mjukfoder till honom. Det är ännu svårare att få i honom. Torrfoder kan jag mata kula för kula.
Vi fick med oss mjukfoder från djursjukhuset när han var in akut. Jag fick skänka burkarna till kliniken i byn för han tvärvägrade att ens slicka det från mina fingrar :)

På byns klinik försökte kompisen ge honom vad de kallade "princesstårta på burk" Han vägrade. Men slukade den FinnCrisp han fick. :D De pratar fortfarande om honom där, :rofl:

Japp. Det går ner lite i taget om jag handmatar.
Får jag bara igång magen för honom så kommer han att äta igen. Under tiden får han Andapsin.
Magproblem är så hemskt jobbigt :cry: Kan han inte få Losec också? Nu är jag inte proffs på medicin men min veterinär säger att Losec är mot illamåendet och Andapsin för att skydda magsäcken. Jag har märkt snabbare förbättring när jag gett Losec också, utöver Andapsin.

Hur blir det om du belönar med något tråkigare och lugnare, tex godis (och då inte favoritgodiset utan något som "bara" är ok)?
nä, bästa leksaken har funkat bäst hittills. Han vill SÅ gärna göra rätt, så han studsar som till framför för att uppfatta vad jag vill att han ska göra 🙈
Men antar att ag får traggla detta lite mer...

nä, bästa leksaken har funkat bäst hittills. Han vill SÅ gärna göra rätt, så han studsar som till framför för att uppfatta vad jag vill att han ska göra 🙈
Men antar att ag får traggla detta lite mer...
Sådär med studsande har det varit med mina också (trots att jag har salukis :D ) och just då har det fungerat bättre med "tråkigare" belöning så att de varvar ner lite. Men, då har jag ju hundar som inte gör något för att försöka göra rätt, utan för att försöka få tag på belöningen. Det är först när de får lagom rolig belöning som de faktiskt tänker lite på hur de ska göra för att få tag på den.

@Red_Chili
Förstår hur du menar, men det funkar rätt dåligt här, (har såklart testat godis och andra belöningar med) det bästa som finns är jag, och han märker direkt av när jag blir frustrerad, då blir han ännu mer frustrerad. Vi har testat att inte har något, utan att jag klappar honom som belöning, vilket funkar bra i apporteringen. Men följsamheten får jag inte riktigt till.. Tror det är svårt för det är ingen direkt "uppgift" att lära in, han ska ju bara gå (korrekt) vid mig...

@Red_Chili
Förstår hur du menar, men det funkar rätt dåligt här, (har såklart testat godis och andra belöningar med) det bästa som finns är jag, och han märker direkt av när jag blir frustrerad, då blir han ännu mer frustrerad. Vi har testat att inte har något, utan att jag klappar honom som belöning, vilket funkar bra i apporteringen. Men följsamheten får jag inte riktigt till.. Tror det är svårt för det är ingen direkt "uppgift" att lära in, han ska ju bara gå (korrekt) vid mig...
Ah, då är jag med. Är han så från start eller kommer det först efter ett tag? Har du testat att kasta leksak bakåt när han går bra så att han inte vill in lika mycket framför dig?

Usch, det här påminner mig om varför jag slutade med tävlingslydnaden. Just långt fotgående utan någon "uppgift" gjorde att både jag och hundar somnade av tristess, rallylydnaden var roligare för oss :D (och nej, jag försöker inte säga att man ska byta till rally så fort fotgåendet strular, för det tycker jag såklart inte, jag bara "tänker högt")

Ah, då är jag med. Är han så från start eller kommer det först efter ett tag? Har du testat att kasta leksak bakåt när han går bra så att han inte vill in lika mycket framför dig?

Usch, det här påminner mig om varför jag slutade med tävlingslydnaden. Just långt fotgående utan någon "uppgift" gjorde att både jag och hundar somnade av tristess, rallylydnaden var roligare för oss :D (och nej, jag försöker inte säga att man ska byta till rally så fort fotgåendet strular, för det tycker jag såklart inte, jag bara "tänker högt")
Haha, nä tänker allt "traggla" på ett tag till, även om det är lockande att ge upp, men vi tar lite paus och kör långa skogspromenader just nu.

Kasta bakåt blir en förväntan, så då studsar han ännu mer, fast dock mer på sidan 🙈 :D

Haha, nä tänker allt "traggla" på ett tag till, även om det är lockande att ge upp, men vi tar lite paus och kör långa skogspromenader just nu.

Kasta bakåt blir en förväntan, så då studsar han ännu mer, fast dock mer på sidan 🙈 :D
Har du testat omvänt lockande i fotposition? Kan vara bra som hjälp för att samla ihop sig. Går att göra med både leksak och godis. Börja med att bara kunna sitta eller stå i fotposition med fokus och lagom lugn med hjälp av omvänt lockande.

Ska ringa kliniken i morgon.. För 1,5 år sen upptäckte jag juvertumörer på min tik. Precis i samma veva fick hon livmoderinflammation och på samma dag juverinflammation vid en av tumörerna. Hon opererades för livmoderinflammationen men knölarna skulle få vänta tills hon läkt och sen göra två nya operationer för dom kan inte operera båda raderna samtidigt. (juverinflammationen medicinerades bort). Hon kollades upp ordentligt och knölarna var godartade/ingen spridning. Hon var ganska rejält skruttig efter operationen av livmodern och jag bestämde mig då för att inte utsätta henne för det igen och därför låta knölarna vara så länge hon mår bra. När hon väl återhämtat sig efter operationen så har hon mått toppenbra! Väldigt pigg och glad.
Nu lutar det dock åt att det är inflammation i juvret pågång igen på samma ställe som sist, precis vid en av tumörerna. Det har hållt sig bra i 1,5år..

Så nu vet jag inte vad som kommer hända... Går det att medicinera bort juverinflammationen så det håller sig bra ett tag igen? Ska man operera bort den knölen som verkar orsaka problemet? Eller bara lägga ner allt?
Hon har även börjat få skruttiga tänder och där skulle säkert också behövas göras en del men har varit samma där, så länge hon mår bra, äter bra och tuggar tuggpinnar så vill jag inte utsätta henne för operation igen..
Hon är 11år, en mindre blandras(10kg).
Jag blir helt snurrig i huvudet av att komma behöva besluta vad som är det bästa för vovven och minst lidande😢

Fred och Roy har fått vara med och visa upp vallning både lördag och söndag här hemma. Många kom fram efteråt och tyckte det såg lugnt och trevligt ut. Lite tråkigt att få höra att flera hade en negativ bild av vallning sedan tidigare då sett så springit och stressigt ut för fåren. Vallning ska ju inte vara ett stressmoment för djuren utan hunden ska ju tvärtom hjälpa till att bidra till en så stressfri hantering av djuren som möjligt.
💖

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka