Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderade på om galastop skulle vara en bra idé till Ebrah nu, men så läser jag att de kan börja löpa tidigare nästa gång om man ger det... Inte lockande alls. Hon är ju pigg, glad och igång som vanligt annars. Det är bara det jäkla drickandet och pissandet som verkar blivit värre nu, men det är absolut inte säkert att det är pga skendräktigheten... Åh vad jag hatar att inte veta vad jag ska göra. Ska försöka läsa mer.
Pratade med veterinär och valde att inte ge galastop till henne eftersom hon i övrigt har så milda problem. Ska testa med någon typ av skonkost och se om hon minskar sitt drickande lite istället.

Nu har jag nog missat vad som är fel med hans ben, men kan trösta dig med att min Aysu splittrade knäskålen en gång, så illa att veterinären (chefsveterinären på Strömsholm) sa att det såg ut som om en bomb exploderat i knät och han trodde aldrig att hon skulle kunna använda benet igen. Hon opererades, eftersom jag litade på min fysioterapeut, gick två veckor med gips från tass till höft och kanske 4 veckor (minns inte exakt) med rejält bandage från tass till höft. Därefter försiktig men intensiv rehab tillsammans med fysioterapeuten. Ett halvår senare sprang hon igen. Ett år senare tävlade hon lure coursing igen. Full fart och precis lika rörlig, kraftfull och energisk som innan.
Vä bakknä har ingen skåra att löpa i. Det är ganska platt. Och konstant luxerat.
Så de ska gröpa ur en skåra och flytta på en "klack" så det inte trycks ur igen-

Man vänjer sig fort vid vissa saker. Tiken var en orolig själ som vandrade mycket. Satt jag still var hon still men reste jag mig så gjorde hon detsamma.
Hanen ligger mestadels i soffan/bädden och kopplar av. När han ser att jag tar på mig promenadskorna är lyckan total. Men annars har han en väldigt tydlig av-knapp inomhus.
Även om vänner och bekanta försöker busa upp honom inomhus så väljer han hellre att bara bli klappad. Utomhus i ett sånt läge får de skylla sig själva om de busar upp honom :angel:
Är era hundar duktiga på att koppla av inomhus?
Våra får busa inomhus också. Så de leker med varann och oss inne en del. Pebbles är ju inte ett år än och ILY drygt 1 år. Så de är normalt lekfulla för sin ålder. De väger runt 3 kg och vi bor stort. Så de stör inte.
Pebbles hade först svårt att koppla av om man inte lade henne i sitt hus och stängde. Numer kan även hon koppla av även vid diverse störning. ILY har sedan länge kunnat koppla av lite överallt. Jag jobbade med det lite snabbare och mer konsekvent än sambo med sin Pebbles.
Men de är stalkers och ligger där vi är.

Igår var en riktigt jobbig dag så hamnade i fårhagen med Tay och efteråt så orkade jag svänga förbi den öppna rallyträningen en stund också. Idag blev det också en vända till fårhagen men sen åkte jag och tränade för instruktör i agility med lilla Nike. Imorgon ska jag ut till fåren igen och hjälpa till och tänkte ta med Spock också så han får se lite får.
Just nu är Spocks syster här så vi har två små huliganer i huset men de har himla kul ihop.

Tay
20220601_140437.webp

Är i princip helt säker på att ta en paus från rallyn och satsa på freestyle och verkligen gå en kurs i agility när nästa termin börjar. Jag tränade en del med Alvin så jag kan grunderna men som den lilla plugghästen jag är så läser jag en bok om agility från pärm till pärm :D

Kommer nog träna rally för att det är roligt, men helt utan press. Tror att jag vill tillbaka till rallyn sen för jag tycker ju om det men behöver omväxling.

Känns jätte skumt att inte träna inför kurser och tävlingar, lite tomt men ändå som första dagen på sommarlovet.

Funderar på att sätta ihop ett freestyle program för skojs skull och dra med mamma till agility planen fast jag behöver inte tvinga henne för hon tycker om att vara med när jag tränar med hundarna.

Alla trick och kommandon till freestylen och för skojs skull tränas varje dag. Hittar på olika projekt hela tiden. Så vi ligger inte bara i hängmattan :p

Tittar på hunskolan på Svtplay. Gillar tjejen som håller i det - Maren - så mycket. Ho när så himla positiv och verkar så uppenbart gilla det hon gör.
Gillar också det programmet 😃 är uppväxt med newfoundland så Anton påminner mig så mycket om när jag var barn 🥰

Puh, igår promenerade jag hela vår flock samtidigt. Det gick ändå över förväntan måste jag säga! Två wachtelhundar, två labradorer, en östlaika och en jämthund. Jämten är ju bara 5 månader och är väl inte helt med på det där med koppel, men inklämd mellan två labradorer och bakom två wachtelhundar fick hon ett tydligt space som var hennes :D där gick hon fint fot i nästan 3 km!

276EF95F-766D-4D9D-AEAC-58FD77CA5B48.webp

Puh, igår promenerade jag hela vår flock samtidigt. Det gick ändå över förväntan måste jag säga! Två wachtelhundar, två labradorer, en östlaika och en jämthund. Jämten är ju bara 5 månader och är väl inte helt med på det där med koppel, men inklämd mellan två labradorer och bakom två wachtelhundar fick hon ett tydligt space som var hennes :D där gick hon fint fot i nästan 3 km!

Visa bifogad fil 92061
Hon är helt sjukt söt! Brukar jämthundar vara sådär mörka? Blir helt kär 🥰

Hon är helt sjukt söt! Brukar jämthundar vara sådär mörka? Blir helt kär 🥰

Visst är hon? 😍 hon kommer tyvärr undan med en del tack vare det, speciellt hos sin husse :laugh:

Jo, hon är mörk för att vara jämte! Hennes pappa är finsk och i Finland premieras tydligen de mörka jämtarna. Hon var inte mörkast av valparna dock, det var två hanar som skulle till just Finland :)
Hon har nog egentligen lite för lite vitt i ansiktet, de ska tydligen ha större vita kindfläckar och större vita fläckar bredvid nosen. Den lilla ”linjen” som hon har från ögats underkant till nosen är inte helt önskvärd. Men vad gör väl det, bara hon jagar :D
1A66221A-72C4-42E9-8DEE-866ED9B4C4C6.jpeg

Visst är hon? 😍 hon kommer tyvärr undan med en del tack vare det, speciellt hos sin husse :laugh:

Jo, hon är mörk för att vara jämte! Hennes pappa är finsk och i Finland premieras tydligen de mörka jämtarna. Hon var inte mörkast av valparna dock, det var två hanar som skulle till just Finland :)
Hon har nog egentligen lite för lite vitt i ansiktet, de ska tydligen ha större vita kindfläckar och större vita fläckar bredvid nosen. Den lilla ”linjen” som hon har från ögats underkant till nosen är inte helt önskvärd. Men vad gör väl det, bara hon jagar :D
Visa bifogad fil 92064
Jag tycker det är jättefint med det mörka i kontrast till det vita 😍 Ibland önskar jag att jag var ihop med en jägare bara för att kunna äga flera jakthundar 😄

Torsten avlämnad på klinik. Ensam bilfärd hem. Ska stanna och fika längs vägen. Mest för det mentala.
Jösses så blödig jag blivit. En rutinoperation får mig ur balans. Förr hade tanten tagit sånt här betydligt lugnare
Känner igen mig - första taxen sköt de älg för när hon var drygt halvåret, Pysslingen fick knappt vara i skogen då.

Det är en operation som väldigt ofta går bra

Nu har jag en trött och ynklig Torsten hemma. Han går på benet men stöder inte fullt ut, vilket nog är vad man kan vänta sig. Han har också lite undertemp - 36,9. Försöker täcka honom med en filt men det gillar han inte.
Sex veckor i relativ stillhet och så ska vi försöka hitta ett ställe som har vattentrask. Känns surt att behöva åka mer än en timme för att komma tillbaka till kliniken för traskandet. Har messat kompisen på kliniken i grannbyn för att höra om hon vet om det finns någon på närmre håll

Lilla hjärtat :heart
1654194626357.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar