Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skönt höra hon mår så mycket bättre :heart
Måste bara få fråga varför i hela friden du ska betala kastrering om det är "ägaren" som beslutat det och kullen inte är din ???? Låter helt galet och inte förenligt med SKK:s regler alls.

Jag vet inte, de tänker väl att de överlåter henne till mig nu och då är det jag som betalar? Fast jag vet verkligen inte. Hittills har jag ju betalat veterinärkostnaderna.

Skönt höra hon mår så mycket bättre :heart
Måste bara få fråga varför i hela friden du ska betala kastrering om det är "ägaren" som beslutat det och kullen inte är din ???? Låter helt galet och inte förenligt med SKK:s regler alls.

Ju mer jag tänker på det desto mer håller jag med dig.
Hade hon inte varit dräktig hade jag ju inte kastat mig över att låta henne kastreras nu, utan avvaktat och troligtvis gjort det någon gång längre fram.
Anledningen nu är ju främst pga valparna, och de har ju inte jag bestämt att de ska vara där utan de två ägarna.

Min mamma funderar på att köpa en Kromfohrländer - tänkte höra här om ni känner till någon bra uppfödare? Gärna i stockholmstrakten, för min del så skulle det vara en fördel att de har katt också så att valpen har lite vana :angel:
Hon har såklart sökt på egen hand men tänkte att det inte skadar att fråga här :up:
Det är lång kö på valpar, vi åkte ända till Ucklum för vår valp (Blacksmith Hill). Gå gärna med i gruppen Kromfohrländer på FB, där finns flera uppfödare. Var beredda på att vänta länge...

Jag vet inte, de tänker väl att de överlåter henne till mig nu och då är det jag som betalar? Fast jag vet verkligen inte. Hittills har jag ju betalat veterinärkostnaderna.
Att du betalar för nuvarande sjukvård som inte är valprelaterat är en sak - men allt som har att göra med valpar osv är den som tar kullen sak att betala. Vill dom hunden ska kastreras pga detta, så ska dom betala det - punkt ;)

Hoppas att allt löser sig @Malibu_Stacy !

Var på Ribban med mammas labbe idag, var riktigt skönt och lugnt med lite folk!

Kastade ut tennisbollen i havet och den första gången hämtade han den glatt men andra gången släppte han den på tillbakavägen! :eek:
Så jag fick vada ut halvnaken för att hämta den.. Så pinsamt... :arghh: :banghead:

Vägde honom idag också: 36,2 kg.. Har gått ner från 42... :up: Vill få ner honom lite till men han får komma på lite träningsläger här i sommar! :banana:

Att du betalar för nuvarande sjukvård som inte är valprelaterat är en sak - men allt som har att göra med valpar osv är den som tar kullen sak att betala. Vill dom hunden ska kastreras pga detta, så ska dom betala det - punkt ;)

Jag har nog inte tänkt så långt och typ antagit att jag ska betala men det är ju självklart som ni skriver det ska gå till! Allt annat vore brott mot SKKs regler. Det är i alla fall ingen utav de som uttalat sig om att de inte skulle stå för kostnaden, så ni inte tror annat.
Tror inte de kommer att motsätta sig detta!
Vi ska träffas på Måndag alla tre och prata om saken samt fixa med avtal.
Någon som vet hur man gör när man överlåter hunden till fodervärden i förtid?
Skriver ett nytt kontrakt? Skriver på fodervärdsavtalet att avtalet upphör att gälla från och med datum och allas underskrifter?

Så har jag gjort.

Tack!
Hittade detta på SKK:

Jag tänker inte utnyttja avelsrätten på en foderhund, behöver jag skriva något avtal?
Ni ska inte teckna ett nytt avtal, men ni behöver justera det ursprungliga avtalet.

Det finns ingen färdig blankett för detta, utan ni får skriva ett tillägg till fodervärdsavtalet där det framgår att du som överlåtare avsäger dig dina rättigheter enligt fodervärdsavtalet och att hunden överlåts till fullo till fodervärden i förtid. Detta ska dateras, signeras och upprättas i två exemplar så att parterna får var sin kopia.

Ett alternativ, om ni träffas personligen, är att ni lägger ihop de ursprungliga avtalen och noterar förändringen direkt i avtalen. Då slipper ni upprätta ytterligare papper.

Jag och sambon jobbade om varandra imorse vilket innebar att fröken fluff fick vara hemma själv i två timmar. Första gången hon varit själv så länge. Innan har det bara varit 30-60 min som mest så jag var inte nådigt nervös när jag lämnade henne och gick till jobbet. Men när husse kom hem så låg hon och sov i hallen och märkte knappt att han kom! :love:

Men.. husse var ju tvungen att sova några timmar när han kom hem och när han sen vaknade och gick ut i köket så såg det ut såhär..

307F0B5B-13AB-4487-8A20-2B4D2620A406_zpsof3jhup5.jpg

:nailbiting::nailbiting::nailbiting::banghead::rage:

Jäkla tur för skitungen att vi ska få renoverat i köket. :meh: Hoppas nu bara att hon inte får smak för detta.. :nailbiting:

Det där är ett "skrubbsår".
Min första hund lyckades på mindre än tre timar gnaga hål i genom väggen i hallen och in till badrummet. Han tuggade sig i genom väv, gips, våtrumstapet och in bredvid toastolen. Ett hål stort nog för en hund av golden-storlek att toppa in huvudet igenom.

Under några dagar har jag försummat Buke och varit socialt otillgänglig och ego.
Men nu börjar jag läsa ikapp.

@Malibu_Stacy dig och Winzi har jag verkligen tänkt på när jag suttit vid valplådan. Fy skit för det som hänt er.
Hoppas verkligen att allt går åt bästa håll och att du får bra uppbackning av uppfödarna. Jag blir extra blödig när det gäller skägg :heart

Jag vill verkligen tacka alla som skrivit och hejat på Mamma Mu under de där aslånga nätterna vid valplådan. Det var väldigt skönt med pepp, skämt och andra vänliga ord för väntan var inte så kul efter ett tag.
Dagens ros går till @dobbis för kloka råd och som jag lätt kunde prata bort en hel natt med i telefon :heart
Jag får komma och hälsa på dig och dina märkliga små hundar någon gång så vi får prata bort ännu mer tid :p

Så...det var mitt tacktal.
Mår så jäkla gott. Mamma Mu mår bra, valparna mår bra, Två valpköpare blev överlyckliga över dagens samtal. Tre valpköpare blev besvikna men med två av dem kändes det inte som ett totalt avslut. De har varit så himla fina :heart

Som grädde på moset ringde Axis fodervärd. Hon har börjat med sina "läppdarr" som hon brukar köra med någon månad innan löp:nailbiting:
Hon ska ju inte löpa förens i Juli/augusti. Men förra löpet var ju jättekonstigt. Så kanske blir det parning nära 2 månader tidigare:o
Kavaljeren är redan här ("Gubben"). Det är bara för henne att "flytta in" så de får suckta på varandra länge och väl och bli riktigt sugna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
318
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka