Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller kläcka ur sig att det är ju så gulligt när dom snarkar :devil::banghead: En hel timme i onödan.

Vanligast är att när de blivit varma i kläderna efter 10 min prat så börjar de berätta om nån tidigare hund som var si och så och så skrövlar de om hur de löste problemet på ett mindre trevligt sätt och tror man ska bli impad :meh:

Vanligast är att när de blivit varma i kläderna efter 10 min prat så börjar de berätta om nån tidigare hund som var si och så och så skrövlar de om hur de löste problemet på ett mindre trevligt sätt och tror man ska bli impad :meh:
Eller som dom som jag dissade tidigare idag:
Vi fick ta bort våran tik pga bla klåda..............blaablabla,sen kröp det fram att hon bitit ungen i ansiktet för att han inte lät bli henne.Och där gick ridån ner för deras köp.

Eller som dom som jag dissade tidigare idag:
Vi fick ta bort våran tik pga bla klåda..............blaablabla,sen kröp det fram att hon bitit ungen i ansiktet för att han inte lät bli henne.Och där gick ridån ner för deras köp.
:crazy::cry: Usch! Har funderat på detta hur man liksom vågar släppa iväg valparna till köparna (vilket man självklart måste om man inte vill bli en crazy-doglady :D), jag skulle vara så rädd att de inte behandlade valpen rätt. Kanske ska nämna att jag har lite svårt med tillit...

/Säger hon som grottar i avelsdata inför framtida valp :o

Vi har nu suttit i tre timmar med ett par som är intresserade av valp från oss. Mycket givande då de hade en del erfarenhet och ödmjukt bjöd på även sina mindre lyckade hundägaranekdoter. Gillar den typen gillar jag som inte bara vill framhäva sina bästa sidor och meriter. Mannen ville ha med sig Calibra hem då de kärade ner sig i varandra :p

Är det bara jag som tycker det är stor skilnad på att sälja/köpa valp mot en vuxen hund som hunnit utveckla sig på både gott och ont :confused:

Ni skulle alltså kunna sälja de hundar ni har hemma nu till någon ni aldrig pratat med och inte har någon info om från vänner, rekommendationer osv?
Dessutom där det handlar om ett avtal med bibehållen avelsrätt.

Jag pratade inte heller i telefon med varken uppfödaren till Dahlia (där skedde inledande kontakt på Bukefalos :D och sedan Facebook) och uppfödaren till Winzi kontaktade jag också via Facebook då det var där hon lagt ut en bild på Winzi som jag fastnade totalt för. Skrev ett meddelande och frågade om hon var till salu och om hon kunde tänka sig att exportera till Sverige.
Det var dock jättekul att träffa den ryska uppfödaren på WDS i Finland året därpå. Fick ställa ut Winzis mamma :love: Första och troligtvis enda gången jag ställt en kuperad DS :o

Är det bara jag som tycker det är stor skilnad på att sälja/köpa valp mot en vuxen hund som hunnit utveckla sig på både gott och ont :confused:

Ni skulle alltså kunna sälja de hundar ni har hemma nu till någon ni aldrig pratat med och inte har någon info om från vänner, rekommendationer osv?

Om jag skulle sälja en av mina vuxna hundar skulle jag inte behöva prata i telefon med köparen, men självklart prata så mycket det går via meddelanden och möten IRL samt samla information. Det ena utesluter väl inte det andra?
Telefon känns så föråldrat. Pratar bara i telefon med mamma, pappa och mormor :D

Första kontakt via mail/fb är ok men jag skulle vilja både prata i telefon samt träffa personen innan jag sålde hunden.

Om jag skulle sälja en av mina vuxna hundar skulle jag inte behöva prata i telefon med köparen, men självklart prata så mycket det går via meddelanden och möten IRL samt samla information. Det ena utesluter väl inte det andra?
Telefon känns så föråldrat. Pratar bara i telefon med mamma, pappa och mormor :D

Kanske skillnad när man säljer en mer sällskapsavlad hund mot en unghund med mycket drifter där det kan gå illa i fel händer?

Men nä...vi har gjort tre tabbar där två av hundarna for illa och en där halvfodervärden sålde tiken utan vår vetskap så vi är brända och gör inte affärer utan samtal, via telefon eller att vi träffas. Men inte bara via sms/mail.

Första kontakt via mail/fb är ok men jag skulle vilja både prata i telefon samt träffa personen innan jag sålde hunden.

Precis, förstakontakt är ok. Och då med en presentation av sig så man har något att gå på.
Sen antar jag att alla träffar sin uppfödare när de hämtar hunden och klarar man av ett sånt möte kan man ju via mail boka en träff innan för att diskutera om telefon är jobbigt.

Tycker det är mer vanligt att uppfödaren vill att man ringer än inte. Jag har pratat i telefon med ett 10-tal uppfödare bara för att få inblick i rasen, aveln och dess hundar. Nästan alla av de jag pratat med "kräver" ett telefonsamtal :p

Så nej, jag skulle inte sälja hund utan att ha haft telefonkontakt faktiskt. Mycket kommer fram i skrift, men vid telefon har man inte samma tänketid och kan därför inte formulera ett "perfekt" svar där man ändrar och omformulerar osv :)

Precis, förstakontakt är ok. Och då med en presentation av sig så man har något att gå på.
Sen antar jag att alla träffar sin uppfödare när de hämtar hunden och klarar man av ett sånt möte kan man ju via mail boka en träff innan för att diskutera om telefon är jobbigt.

Jag brukar skicka ett mail med en kort presentation, hur jag har mina hundar, vad jag kan erbjuda hunden och vad jag letar efter. Avslutar med att fråga om de vill att jag ringer upp för vidare kontakt.

Jag skrev initialkontakt. Skulle inte sälja nån hund till en människa jag inte träffat/ har goda referenser på.

Tycker det är mer vanligt att uppfödaren vill att man ringer än inte. Jag har pratat i telefon med ett 10-tal uppfödare bara för att få inblick i rasen, aveln och dess hundar. Nästan alla av de jag pratat med "kräver" ett telefonsamtal :p

Så nej, jag skulle inte sälja hund utan att ha haft telefonkontakt faktiskt. Mycket kommer fram i skrift, men vid telefon har man inte samma tänketid och kan därför inte formulera ett "perfekt" svar där man ändrar och omformulerar osv :)

Jag dela din uppfattning. Av de 6-8 uppfödare vi har kontakt med i min ras så kräver alla samtal eller möte innan man godkänner valpköparen. Men så har alla erfarenhet av köpare som tagit sig vatten över huvudet och där det gått åt skogen. På hundens bekostnad och uppfödarens ryckte.

Jag brukar skicka ett mail med en kort presentation, hur jag har mina hundar, vad jag kan erbjuda hunden och vad jag letar efter. Avslutar med att fråga om de vill att jag ringer upp för vidare kontakt.

Det är precis så man önskar alla gjorde :up:

Samma här. :)

Annat:

Igår hade jag en rejäl utläggning med min kusin som tog bort sin hund. Tror ni inte att de nu letar efter en ny? Som ska passa dem bättre :banghead: :rage: Det blev ju lite tomt efter den de tog bort.
Sa som det var att köper de en ny hund kommer jag kontakta alla myndigheter jag kan. Bättre de ger mig pengarna direkt istället, eller ha mig kommandes varje dag för att försäkra mig om att hunden blir aktiverad.

Så j*vla less!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka