Uppbundna hundar *lång*

Anastacia

Trådstartare
En vän till mig har fått nya grannar, de har två stycken rottweilers.
De här hundarna hålls under större delen av dagen ute på gräsmattan bundna i rep som sitter fast i pålar som är nerslagna i gräsmattan.
Hundarna ser välmående ut så det är inte att vi tror att de är vanvårdade på något sätt men får man verkligen ha hundar såhär?
Det finns inget skydd de kan gå under eller något torrt ställe de kan lägga sig på. Kan ju inte säga om de står timmar i sträck, men min vän åker och går förbi det här huset flera gånger per dag och som oftast står de ute, en regnig dag under veckan stod de där sent på kvällen (22) i mörkret. (ja nu har väl inte hundar något emot mörker kanske)
När man åker eller går förbi så blir hundarna helt galna, de kastar sig i linorna och verkligen vrålmorrar ut så som bara en arg rottis kan göra (de rottisar jag känner i övrigt är oerhört trevliga djur så jag har inget emot rasen alls egentligen) och när de här stora hundarna kastar sig i linorna känner man sig knappast trygg. Kompisen tycker tom att det är otrevligt att låta sina barn gå förbi det här stället numer. Med tanke på hur hundarna låter så vill man inte veta vad som händer om de kommer loss. Ägarna kommer inte ens ut när hundarna låter. Kompisen sprang förbi huset en sen kväll och då stod de visserligen i fönstret och kollade på hundarna men gjorde inget för att få dem att lugna sig.
Personerna har nu bott i området ett par veckor och ingen har heller sett dem gå på någon promenad med dem (kan ju vara en förklaring till varför de beter sig som de gör), om de får det eller inte vet jag ju heller inte, men det är ingen som har sett dem ute.
Vad kan man göra??? Hundarna står som sagt och skriker i stort sett dagarna i ända eftersom de skäller på ALLT som går förbi (eller åker, bilar, bussar, mopeder, cyklar... u name it)
Måste man inte ha löplina och någonstans för hundarna att söka skydd även om de bara är ute när man är hemma, framför allt när man har det som ett permanent sätt för att ha hundarna ute?? :crazy:

Sv: Uppbundna hundar *lång*

Nej man får inte hålla hundarna tjudrade utomhus hela dagarna.

I SJVFS 2008:5 2 kap 11 § står det bl a såhär;

Utomhus får hundar inte hållas i löplina permanent. Vid tillfällig uppbindning får hundar bara hållas bundna två timmar per dygn och endast på ett sådant sätt så att det inte utgör en skaderisk för hunden. Valpar under 6 månader får endast hållas bundna kortare stunder.

Ni bör alltså prata med grannarna och upplysa dem om hur föreskrifterna ser ut. Om de inte lyssnar så ta kontakt med kommunens djurskyddsinspektör eller polisen.

Precis som Cilla skriver så reglerar lagen tydligt hur vi får hålla hundar uppbundna.

Om det känns jobbigt att prata med grannen som "första steg" kan du alltid skriva ut lagtexten, markera aktuell information med en överstrykningspenna och lägga dokumenten i ett kuvert i grannens brevlåda.

Om ingen förbättring sker kan du sedan som "steg två" gå över och prata med dem. Då VET du ju dessutom att de vet vilka regler som gäller och att de bryter mot dessa, vilket gör det lite enklare.

/Swat

Ja det är ju min vän som har problemet och de vill väl inte göra sig ovän med grannarna direkt så jag ska tipsa om lagtexten, det är ju faktiskt smart ju!

Jag tror man även kan anmäla/få hjälp ur synvinkeln att ljudet (och rädslan?) stör. Det hjälper förhoppningsvis din granne, men förmodligen inte hundarna. Men som ett komplement om det redan föreslagna inte hjälper kanske?

Kommer just nu inte ihåg var man vänder sig bara... Miljökontoret kanske? Någon annan här vet säkert?

Men om det bryter mot lagen redan där så behöver man ju inte mer för att göra en anmälan?

Det är ofta vettigt att börja i en annan ände än "Anmäla till myndigheter" då vi pratar om grannar!

Är personerna vettiga och har normalt sunt förnuft så kommer de ju lyssna om grannarna påtalar det olämpliga i att de har hundarna som de har det.

Hur skulle du reagera om någon granne i första läget anmälde dej till en myndighet för något som de ogillade - olagligt eller ej -istället för att prata med dej om det?

/Swat

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna