Uppbunden häst som stegrar

Sv: Uppbunden häst som stegrar

Låt någon annan kunnig person hålla i hästen så länge du gör den i ordning. Efter att ni gjort det några gånger, och ni har det problemfritt med den saken, försök binda upp hästen. Bind så, att grimskaftet är väldigt kort, så att inte hästen kan stegra sej. Behåll fortfarande en kunnig person hålla i hästen i början. Om allt går fint, försök så att hästen får stå där själv, och du/ni tittar på, men ändå är så nära så ni kan gå dit och rätta till om hästen blir otålig. Beröm hästen då den gör rätt, det gör den mera frivillig att låta bli att stegra sej då. Lycka till! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att problemet är att din häst aldrig lärt sig att stå uppbunden. Att stegra sig är ett sätt för hästen att hitta en utväg eller lösning på problemet.

Att lära den att stå uppbunden är relativt lätt men du måste ha ordentliga grejor. En grimma som absolut inte går sönder och ett rejält grimskaft med ordentlig harke som inte går upp. För att riktigt vara på den säkra sidan så skulle jag också satsa på en tjur grimma (finns på granngården) om nacken och ytterligare ett rejält grimskaft att binda upp.
hästen i.

Att hästen inte kommer loss eller gör sig illa är A och O!

Bind sedan upp hästen ordentligt på ett stadigt ställe. t ex vid ett träd. Grimskaftet eller grimskaften ska bindas hög upp, över hästens huvud och väldigt kort, ca 50 cm.

När hästen står säkert uppbunden så ska du lämna den själv vid trädet så att den inte kan söka trygghet hos dig. Stå ca 5-6 m från den.

Nu kommer din häst att försöka lösa situationen på en rad olika sätt innan den sist och slutligen finner sig och accepterar att stå uppbunden. De flesta hästar börjar med att stegra sig för att sedan göra några kast åt sidan och bakåt. Det är viktigt att den får göra dessa kast.

Beroende på hur påhittig din häst är -alla hästar är olika - så är försöken som följer efter stegringarna och kasten också olika men slutar allrid med att hästen skrapar med framhovarna i marken. Faran är då över och hästen har accepterat att man inte kommer någonstans när man är uppbunden. Allt som allt brukar det ta ca 15 - 20 min.

Hästen brukar lära sig ganska snabbt att stå uppbunden om man gör så här. Ofta behöver man bara en gång så har hästen förstått. Öva ytterligare några gånger med enpunktuppbindning innan du testar med tvåpunktuppbindning i stallet.

Om du känner dig osäker så sök gärna hjälp av en kunnig hästtränare. Att kunna stå uppbunden är jätteviktigt att hästen klarar av.

På en vuxen häst som aldrig har lärt sig: Binder fast den i sånnadär elastiska gummirep, minst skaderisk utan att den kommer loss. Och så rejäla doningar som inte lossnar.

Unghäst: börjar med att ställa upp hästen vid ett boxgaller, snor grimskaftet två varv runt en eller två stänger i gallret, slut tampen håller jag i själv. Kräver ett längre grimskaft eller en avklippt longerlina. På så sätt kan jag hala tillbaka hästen när den tex backar, utan att den heller kommer loss. De brukar lära sig ganska snabbt att, här ska man stå kvar. Skulle den mot all förmoda få panik så sitter den inte fast.

alltså, alla tips ni har kommit med här är sånt jag redan har gjort, jag har varit så försiktig och lugn jag kan och han står som ett ljus så länge jag rör honom, men slutar jag klappa honom osv så börjar han.

Kan tillägga att han normalt sett inte står några längre stunder, jag skulle vilja att han höll sig lugn från att jag la ifrån mig borsten och sen släppa in honom i boxen, men när han börjar böka så fort jag slutar att röra honom anser jag inte som ok.

Vissa gånger står han till och med och vilar benet utan problem och dom gånger står han inte länge, som beröm!

Sen till nästa gång så kan han bete sig som ett vild-djur.

En gång blev jag så trött på honom att jag band upp honom ute i en kedja, i en ring som jag har ute där jag binder upp dom andra hästarna när jag gör i ordning dom. (kedjan hade jag för att han inte skulle kunna slita av den, men samtidigt hade jag koll på honom så inget hände, det fanns en karbinhake i andra ände så jag skulle kunna ta loss honom om det tillstötte problem)alltså inget runt sig så han kunde skada sig osv och sen fick han härja omkring i en kvart el ngt sen stod han som ett ljus!

Gången efter gick det bra, men tredje gången igen så va han bökig igen.

inte roligt när han stegrar för tillslut skadar han kanske sig själv eller någon annan:(

Att sätta fast en häst på det sätt som både du och Frejahelena beskriver är enormt riskfyllt.

I och med att hästen drar och sliter för allt vad den är värd mot en stum nylongrimma så flyttar sig lätt kotorna i nacken, eller att hästen drar på sig en nervskada som visar sig långt senare.

Det skulle inte jag vilja ha på mitt samvete.

I vissa sammanhang tycker jag att man får kompromissa, kan du inte göra iordningen den i boxen?
Exakt vad är det som händer när det stegrar sig, står den bara där lugnt när du borstar för att sedan löpa amok?

Det är därför man har linorna en bra bit ovanför huvudet, då får inte hästen samma styrka och risken att skada sig blir mindre.

Ja han kan i princip från att jag släpper borsta, skaka lite på huvuden,2 sekunder senare börja skrapa me hoven för att sen strax nån sekund efter ställa sig. Medans gången efter sköter han sig jätte fint!

Vi har en jättebra uppbindningsplats i stallet. Det är vägg bakom. Hästen kommer ingenstans. Framåt - linorna tar stopp. Uppåt går, men leder ingenstans. Bakåt - vägg.

Jag håller med de som tycker det är riskfyllt att binda i träd eller andra ställen där hästen kan hänga eller kasta sig, det kommer förr eller senare att skada nacken. Det är flyktdjur vi pratat om, de kan ställa till med mycket skada på sig själv innan de ger upp.

Jag hade hellre valt ett ställe som är slutet åt sidorna och bak, där hästen sitter fast men inte har någon anledning att härja. Kanske hyfsat lågt i tak så kusen inte kommer till någon högre stegring? (med tanke på risken att slå runt).

Det här är ju typexempel för en häst som vanligen får vansinniga problem i transporten eller redan på vägen in. En häst som inte accepterar de situationer människan sätter den i, som inte litar på sin ledare och som kan gå igenom rätt mycket strul för att få sin vilja igenom. I mina ögon en bortskämd häst.

Hästtransporten är inga problem, varför vet jag inte. och bortskämd skulle jag inte vilja kalla några av mina djur egentligen men det är ju upp till var och en.

Dock så har jag testat att binda upp honom på olika sett,precis som tipsen här och det har inte fungerat, doch så va jag där ute nyss och band upp honom, denna gången i två linor och han bökade som vanligt och när jag till sist knäppte loss ena sidan blev han helt fundersam och stod som ett ljus:bump: eller ja nästan i allafall. Han tog ngt steg fram men då backade jag tillbaka honom och till slut stod han så still så jag kunde backa ett par meter och hämta en salva jag skulle smörja in honom med. Och han stod still då oxå, luktade lite på mig och sen va det bra och som beröm förutom mina klappar så avslutade vi där.

Han har vägg bakom sig och på sidorna men det gör ingen större skillnad. Då har han nästan stått bättre ute i en ring i väggen där han har kunnat kolla sig runt omkring.
Vi har heller inte lå¨gt till tak då stallet är byggt ute på en loge.

Och givetvis har jag tidigare haft honom fast i bara en lina som inte varit knuten utan där jag håller i änden men då slog han oxå me frambenen osv.

Hoppas nu att det går lika bra ikväll att ha honom i en lina och han sköter sig, i så fall går det kanske på rätt väg:banana:

Ett tips mot hur man får hästen att sluta stegra sig: Ta på honom en flughuva med plastkupor över ögonen. Tejpa övre halvan, Hästar rör sig aldrig mot ett håll de inte ser. Han vänjer sig att lösa situationen utan att stegra sig. ta succesivt bort tejpen när han uppför sig önskvärt.
Arbeta med ledarskapsövningar kontinuerligt så hästen känner sig trygg med dig som ledare. svårt att säga vad som är problemet kommer ifrån, rädsla?, dålig ovana?, seperationsångest? Denna övning löser ju endast problemet med dålig ovana.
(Håller med tidigare inlägg att elasiska rep är bästa metodan att få hästarna att inse att det inte är ågon ide att slita)
Hoppas att det fungerar nu!! Lycka till!!

Liknande trådar

Ridning Hur definierar ni en nybörjarponny för barn? Få hästar uppför sig exemplariskt och det är ju väldigt sällan ponnyer på ridskola gör det...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
13 379
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var i regementets vapen han hittade den symbol som han sökte. I vapnets nedre högra ruta fanns en svart stegrande häst, en symbol...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
Hästhantering En anledning till att jag avskyr kollektivstall, den ojämna hanteringen av hästarna och olika syn på hur en välhanterad häst är. Alla...
2
Svar
33
· Visningar
2 554
Senast: Svartkatt
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama