Uppbindningsproblem!

pigleton

Trådstartare
Damen jag tar hand om har ett ganska stort problem. Hon vill verkligen inte vara ensam, och under inga omständigheter bli uppbunden eller stå i boxen medans hon är ensam i stallet.

När jag tar in denna dam är det för det mesta ensam, jag är ensam i stallet och gör allt själv, har inte möjlighet att ta in flera hästar för att ge henne sällskap under tiden jag sköter om henne. Då skull jag dessutom vara tvungen att ta in två hästar för att inte någon ska vara ensam inne i stallet medans vi är ute.

Jag tar in henne, utan problem, men väl inne i stallet börjar problemen. Så länge jag är i stallet och hon får stå lös (grimma, med grimskaft över halsen) så är det lugnt. Binder jag upp henne i ett grimskaft blir hon rejält irriterad och flaxar oavbrutet med huvudet samt börjar skrapa med hoven. Då är jag fortfarande kvar och borstar på henne. Går jag in i sadelkammaren steppar hon runt och försöker komma så nära mig det går (så långt grimskaftet räcker). Kommer tillbaka in i stallet, knäpper loss hästen och hon står kolugn utan några som helst problem i världen.

Väljer jag att binda upp henne i båda linorna steppar hon fram och tillbaka, fast jag står bredvid och pratar med henne. Hon skrapar mycket med hoven och börjar även stå och småstegra i linorna. Stressar fram och tillbaka i sidled och blir hysterisk när man är bakom henne. Går jag till sadelkammaren låter det som om hon river stallet. Kommer jag då tillbaka och knäpper loss henne är det inga problem igen.

De gånger då det är en annan häst i stallet går det utmärkt att binda upp henne och hon står still, stressar inte utan är helt normal.

Visst kan jag fortsätta ha henne lös, men jag vill inte att det ska vara en nödvändighet, detta är en häst som ska kunna hanteras av flera. Bland annat barn och då vill jag inte att de måste ha henne lös utan de ska kunna ta hand om henne uppbunden.

Så hur gör jag för att hon ska vänja sig eller acceptera? Jag har provat att vänta ut henne, både när jag stått kvar bredvid henne eller när jag gått därifrån. Jag har gett henne både havre och hösilage, hon struntar blankt i maten utan är bara intresserad av att ta sig därifrån. Har ställt henne i boxen med mat och hon försöker klättra ut genom utrymmet mellan tak och boxvägg. Jag har sagt ifrån till henne, då står hon still någon minut sen börjar det om igen, jag försöker gosa med henne det duger någon minut sen tar det andra överhanden. Jag har försökt träna henne att stå stilla, även lös, hon står så länge jag är inom synhåll, sen går hon.

Börjar kännas smått jobbigt detta, vill verkligen att det ska fungera, försöker vara konsekvent i allt jag gör med hene för att hon inte ska uppfatta mig som otydlig på något vis men det känns som vi fastnat och inte kommer vidare.

Någon som har några reflektioner eller idéer? Hjälp!
 
Sv: Uppbindningsproblem!

Jag skulle binda upp henne en kort stund, kanske bara 30 sekunder i början, bara så hon inte hinner börja stressa. Ta den uppbindningstyp och plats som hon ändå har 'lättast' för. Se till att du hinner berömma INNAN hon stressar. Man får vara snabb som blixten ibland. Beröm att hon är lugn, knäpp lös och borsta en stund, gör sedan om proceduren. Det handlar om (lättare sagt än gjort, men var envis och ha tålamod) att hinna berömma och släppa loss henne INNAN hon börjar stressa/visa att hon är stressad. Det spelar ingen roll om det är fem sekunder bara, själva grejen är att belöna det önskade beteendet.

Om det absolut inte funkar, så ta och ha henne lös, men lägg grimskaftet lös över t ex boxväggen eller var du nu är. Beröm henne när hon står still och ta tillbaka grimskaftet över halsen. Samma tanke som ovan, men utan att eg sätta fast henne.

Sen, funkar fem sekunder och i alla lägen så försök få till tio sekunder etc.

Som jag tolkar det så blir hon stressad/rädd över att sitta fast när hon är ensam, du tar ju faktiskt ifrån henne flyktmöjligheten utan att det finns någo annan hästflockmedlem som kan vakta och varna och så. Så försök helt enkelt få henne att förstå att det är inte farligt bara för man är själv.

Har hon ro att äta kraftfoder? Isf bind upp henne vid krubban och låt henne äta kanske?
 
Sv: Uppbindningsproblem!

Kraftfoder hjälper tyvärr inte, hade henne på gången med en hink havre, och en tuss hösilage igår och så fort jag band upp henne stressade hon .

Gissar att det väl egentligen mest handlar om att ha tålamod från min sida, hantera, hantera och åter igen hantera. Behålla lugnet och bara ta små små steg åt gången. Men ibland är det så frustrerande när det inte fngerar.
 
Sv: Uppbindningsproblem!

Just det ja, havre i boxen funkar inte heller, hon är för upptagen med att försöka klättra ut.
 
Sv: Uppbindningsproblem!

Hej
Om du kan tänka dig att prova, så kan du testa med att försöka tänka ditt revir lite större....
Koncentrera dig på hästen när du går utom synhåll, förvänta dig att hon ska stå still. Om hon så bara blinkar så måste du tillrättavisa henne, även om du inte är helt säker på att hon rörde sig. Och så beröm när du kommer tillbaka och hon har varit stilla.
Överför sen detta på när hon är uppbunden.
Vad hon gör nu är att styra dig, (får dig att följa henne), och hon vinner hela tiden...
Visa henne som flockledare att du inte accepterar att hon rör sig mot dig. Visa med kroppspråk "håll dig undan"...
Använd rösten när du är utom synhåll..."...jag ser dig, stå still!..".

Lite krångligt att förklara men jag hoppas du förstår idén....
Hej då / Lena
 
Sv: Uppbindningsproblem!

Jag förstår vad du menar och har försökt en del saker på den linjen. Dock känns hon inte riktigt mottaglig, hennes stress vid uppbindningen slår högre än att jag försöker mata in lugnet i henne. Ska jobba lite till med den typen av övningar för på något sätt måste jag få detta att fungera.
 
Sv: Uppbindningsproblem!

Hej,

Ditt "problem" är inte lättlöst. Hästen är ett flockdjur, det är något vi inte kan ta ifrån dom. En del klarar av att lämnas andra inte.
Jag har själv haft en liknande häst. Och provade naturmedlet SO CALM, men kom aldrig tillrätta med det. Kontaktade dom flesta i denna lilla värld för att göra det bra för vårat sto men lyckades inte. Det hela slutade med att hästen tappade vikt och ville inte ens gå tillbaka till stallet efter ridturer osv.
Det var dock inga problem att rida henne själv osv. Vi flyttade henne och då släppte allt. Hon kom till ett stort stall, började äta, gick upp i vikt och blev en helt annan häst. Dom som ägde stallet tycket att våran häst var puckad (dom saknade kunskap om hästens naturliga beteende, TYVÄRR). Så tyvärr kan jag inte ge dig så många råd, men huvudsaken är att din häst mår bra. Det är d första du får se till. Du ska givetvis prova dig fram men inte på bekostnad av att hästen mår dåligt. Om du har en möjlighet sätt upp en spegel i stallet (okrossbar) så hon kan se sig själv. Ha gärna en radio på. Tänk oxå på faran med att ha en lös häst, det är offtast på marken dom flesta olyckor händer.
Lycka till
 
Sv: Uppbindningsproblem!

Verkar som om du provat det mesta utan resultat.

Jag hade gjort så att jag hade bundit henne med elastiska uppbindningar på var sida av en stadig grimma som sitter ganska tight så att hon inte kan dra sig ur den, tagit bort allt hon kan tänkas skada sig på, satt på en radio på ganska låg volym och gått därifrån. Så får hon slåss själv tills hon tröttnar och fattar att inget farligt händer. Med elastiska uppbindningar så kan hon inte slita sönder grimman, uppbindningarna eller sig själv om/när hon slänger sig. Det blir inte lika mycket panik heller när det inte tar tvärstopp i linorna.

Är boxen rymningssäker så kan du ställa henne där tills hon lugnar sig, men risken att hon skadar sig kan vara större lös i en box.

Vet flera som har gjort såhär med "omöjliga" hästar som sista utväg och det har funkat. Se bara till att hästen inte kan skada sig på något.
 
Sv: Uppbindningsproblem!

Boxen funkar inte att lämna henne i tyvärr. Har provat lämna henne inne då jag ville att hon skulle torka samt att hon skulle få äta mat. Kommer tillbaka efter en timme till dyngsvettig häst med maten kvar. (både kraftfoder och stråfoder)

Att binda upp henne med elastiska linor känns verkligen som en sista utväg men jag kan se poängen i det hela. Avvaktar nog lite med det och försöker träna in kommandot stå istället.

Avs: när jag har henne lös i stallet är när jag står bredvid och borstar, har på försök lämnat henne fem sekunder helt lös och då spärrat av stallet samt ställt undan alla redskap och farligheter. Annars har jag trots hennes fasoner bundit upp henne för att hämta saker i sadelkammaren m.m
 
Sv: Uppbindningsproblem!

Det är svårt det där. En häst bör ju kunna stå ensam i stallet, både i box och uppbunden.

Hoppas att det löser sig för dig, du har ju fått en del tips här.
 
Sv: Uppbindningsproblem!

Jag förstår inte att du tycker att uppbindning med elastiska rep är en sista utväg????????

Min häst är också lite krånglig i stallgången men jag skulle aldrig ha henne lös där det är väl mkt bättre med mina "gummigrimskaft" som jag kallar dem för, hon kan inte skada sig ibland har hon dragit så mkt hon orkat men det händer ju ingenting och sen står hon där.

Hästen måste ju lära sig att man kan ha tråkigt också och kunna hantera det. Vissa dagar går det bättre andra sämre det värsta problemet jag har är att hon skrapar på golvet så det luktar bränt är rädd att det kan börja brinna men ser alltid till att gången är sopad innan jag ställer henne där. MEn som sagt nuförtiden går det för det mesta bra även när jag är i sadelkammaren.
 
Sv: Uppbindningsproblem!

Det största problemet är faktiskt inte att hon drar i grimskaften. Hon rycker lite i dem, steppar och stegrar men har inga tendenser att slita sig egentligen utan grejen är att hon stressar upp sig.

Vad gäller säkerhet och lös häst så har jag som jag tidigare nämnt haft henne lös med grimma på och grimskaft över halsen när jag borstar henne och således står bredvid. Har på försök lämnat henne fem sekunde. Jag såg henne men hon såg inte mig.

Om det vore så enkelt att det bara handlade om att hon hade tråkigt så skulle jag låta henne stå där tills hon accepterade det hela. Men problemet ligger i ensamheten.
Lämnar jag henne i boxen med fullt med mat så struntar hon i maten utan försöker klättra ur boxen och stressar tills det dryper av svett om henne.
 
Sv: Uppbindningsproblem!

Igår när jag tog in henne knäppte jag fast henne korta korta stunder för att sedan berömma innnan hon stressade samt knäppa loss. Ska prova med det ett tag får vi se om det släpper något alls. Man ser hur hela hästen blir på helspänn så fort hon är fast. Rätt upp med huvudet och vidgade näsborrar.

Det fånigaste är dock att när en annan häst kom in, kunde jag binda upp henne, gå iväg och hästen står helt avslappnad och sover nästan. Inga stresstendenser alls.

Så jag har väl insett att problemet ligger mer i ensamheten än själva uppbindningen. Frågan är bara hur man får henne att acceptera det bättre. Känns liksom inte som vi kommer framåt på denna punkt. Har ju hållit på med damen över ett år och just nu är hon värre än vad hon var tidigare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 228
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 368
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp